Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: افغانستان امروز بیشتر از هر موقع دیگر نیاز به صلح و ثبات دارد و در کنار دادخواهی ها و برنامه‌های مختلف در افغانستان، هنر تئاتر در افغانستان تاثیر گذار تر از هر روش دیگر است. تاریخ انتشار: 08:42 - 10 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۲۹۳۶

به گزارش خبرگزاری میزان، دقیقا یک ماه پیش پس از استقبال اشرف غنی از نمایش گروه تئاتر با عنوان صلح، گروه هنری تئاتر هرات راهی 7 ولایت افغانستان شد تا از طریق هنر تئاتر این بار صدای صلح خواهی را برای تمامی شهروندان و گروه‌های درگیر جنگ رسا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه تئاتر هرات پس از یک ماه اجرای زنده نمایش صلح در 7 ولایت هرات، بامیان، مزار، بادغیس، نیمروز، پلخمری و کابل با حمایت‌های گسترده مردمی و حتی گروه‌های مخالف مسلح دولت به هرات بازگشتند.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: پس از نمایش گروه تئاتر هرات تحت عنوان صلح، در ولایت‌های افغانستان، حضور گسترده مردمی و حتی گروه‌های مخالف مسلح دولت و حمایت‌های آنها از روند صلح نشان داد که زبان هنر به‌صورت شیوا تر از روش‌های دیگر می‌تواند صلح خواهی و یکدیگر پذیری را بیان کند.

وی ادامه داد: تئاتر یک ابزار مهم و قوی برای ازبین بردن ریشه‌های نفاق، دشمنی و از سوی دیگر نیز در تقویت روحیه همدلی و آرامش در یک جامعه موثر است.

وی افزود: پس از این کار، گروه تئاتر هرات برنامه‌های تازه‌ای را با عنوان صلح ترتیب خواهند داد و این روند در ولایت‌های دیگر افغانستان برگزار خواهد شد.

فریدون فکوری مسوول خانه تئاتر هرات نیز در این مورد گفت: کاروان آنها در سفر به ولایت‌های مختلف افغانستان با مردان و زنانی رو به رو شده‌اند که در مورد صلح و آرامش نظری نداشته‌اند و تنها در ذهن‌های آنها جنگ و خونریزی نقش بسته بود اما پس از اجرای نمایش صلح در این مناطق و ولایات این شهروندان نیز با استقبال خوب از نمایش‌های صلح خواهی خواهان برگزاری نمایش در مناطق دور افتاده و میان گروه‌های مخالف مسلح بودند تا با دیدن نمایش‌های مختلف از درد و رنج مردم و نیاز امروز جامعه افغانی به صلح دست از جنگ کشیده و گامی برای ثبات و ترقی بردارند.

از سوی دیگر نیز کریم احمد یار مسوول افغان فیلم در هرات و عضو گروه هنری تئاتر صلح تاکید دارد که تاثیر مهم و اساسی تنها از راه نمایش دادن موضوعات حاد در جامعه به‌خصوص موضوع صلح می‌تواند ذهن نشین مردم شود و احساس اصلی مردم را نیز بیان و بازی کند.

وی تاکید کرد که افغان فیلم در هرات کارهای زیادی را برای صلح انجام داده و تلاش خواهد کرد تا در کنار گروه‌های مختلفی که برای صلح خواهی گام برمی‌دارد هنر تئاتر و فیلم نیز فعالیت‌های زیادی داشته باشند.

همچنین دکتر غلام داوود هاشمی معاون والی هرات اقدام گروه تئاتر هرات را برای رساندن صدای صلح خواهی نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای خارجی را ابتکاری بزرگ در ایجاد آرامش و ثبات بیان کرد.

وی بیان داشت که صلح یک پیام همگانی و سراسری در افغانستان است و شهروندان در هر نقطه‌ای از افغانستان باید بکوشند تا این پیام را همرسانی کنند تا به‌صورت واحد بتوانیم این پیام را عملی کنیم.

کاروان صلح خواهی هنرمندان هراتی در جریان سفر خود حتی با گروه‌های مخالف مسلح و طالبان رو به رو شده اند اما پس از رساندن پیام سفر و نمایش‌های خود از سوی این گروه‌ها استقبال شده اند و بدون ناامنی و دیگر چالش‌ها نمایش‌های خود را در ولایت‌های مختلف اجرا کرده اند.

مسوول تئاتر هرات نیز گفت: قرار است تا به زودی در یک سفر به کشور ترکمنستان در جشنواره‌ای شرکت کرده و نمایش اثر صلح را نیز برای شهروندان خارجی اجرا کنند.

چندی پیش نیز بزرگان جهادی، کارشناسان سیاسی، دانشجویان و فعالان مدنی در هرات از گروه‌های طالبان و حکومت خواسته بودند تا به جای مذاکرات در کشورهای خارجی به هرات آمده و گفت‌وگوهای افغانی را به میزبانی این ولایت برگزار کنند.

/انتهای پیام/

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان حکومت هرات جشنواره ترکمنستان کارشناسی نمایش ولایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۰۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی گروه، تمرین‌های نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و تهیه‌کنندگی آرش رهبری، به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت امسال، اجراهای عموم خود را در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر آغاز می‌کند.

«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در سالن‌های تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروش‌ترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار می‌رود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایش‌نامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آن‌ها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره می‌کنند و دوستی‌شان به هم می‌خورد. تم اصلی نمایش‌نامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب می‌گوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت می‌کند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»

علیرضا کوشک‌جلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته نمایش‌هایی همچون «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دایمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشک‌جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. وی همچنین در چند سال اخیر، توجه به‌خصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستان‌ها داشته است.

از عوامل این نمایش می‌توان به آرش رهبری تهیه‌کننده، امیر پارسائیان‌مهر مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی دستیار تولید، بهرنگ کامیار مدیر صحنه، حسین سینجلی دستیار صحنه، آرین کشیش‌زاده طراح صحنه، صادق زرجویان طراح پوستر و تیزر و عکاس، حمیدرضا جلالیطراح نور، آیلین بخشی طراح لباس، مریم صفری طراح گریم، پارسا اسماعیلی تبلیغات مجازی، امیر پارسائیان‌مهر مدیر روابط‌عمومی و رسانه اشاره کرد.

پیش‌فروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود.

کد خبر 6098139 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت
  • مسدود شدن شاهراه بدخشان - تخار
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • پیروزی شش گله سرخپوشان هرات مقابل استقلال کابل
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • کمک بشردوستانه چین به هلال‌احمر افغانستان
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان