Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:32:36 GMT

تشخیص گونه پرندگان از روی عکس با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۰۸۳۳

تشخیص گونه پرندگان از روی عکس با هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیجیتال ترندز»، فناوری هوش مصنوعی تاکنون در بسیاری از زمینه‌های مختلف کاربرد داشته است. این بار محققان ابزار جدیدی را مبتنی بر این فناوری ابداع کرده‌اند که می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ گونه مختلف از پرندگان را تنها با نگاه کردن به یک عکس، شناسایی کند.

این تکنولوژی از سوی تیمی از دانشمندان دانشگاه دوک ابداع شده است که با استفاده از بیش از ۱۱ هزار تصویر از ۲۰۰ گونه پرندگان موجود، به یک دستگاه یاد دادند تا این پرندگان را از هم تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این دستگاه تصاویری از انواع مختلف پرندگان از مرغابی‌ها گرفته تا مرغ‌های مگس‌خوار نشان داده شد تا جایی که توانست الگوهای مشخصی را که منطبق بر گونه خاصی از پرندگان بودند، شناسایی کرده و به حافظه بسپارد.

به گفته محققان، این ابزار مبتنی بر یادگیری ماشینی در ۸۴ درصد مواقع گونه پرندگان را به درستی تشخیص می‌دهد.

این فناوری ماهیتا مشابه نرم‌افزار تشخیص چهره است که چهره‌ها را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به خاطر می‌سپرد تا افراد را در ویدئوهای نظارتی شناسایی کند. اما برخلاف این نرم‌افزار جنجالی و مورد مناقشه، فناوری ابداع شده از سوی دانشگاه دوک در مورد این که دستگاه مذکور چگونه ویژگی‌های قابل تشخیص را یاد می‌گیرد، شفاف است.       

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یادگیری ماشینی هوش مصنوعی دانشگاه دوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کیت‌های استخراج DNA، درباره طراحی این کیت‌ها توضیح داد: این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوانزا قابل استفاده است.

وی ادامه داد: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، درباره ضرورت ساخت چنین کیت‌هایی، گفت: تا قبل از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم.

وی ادامه داد: این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا پنج هزار واکنش نیز می‌رسید.

این دانش‌آموخته نانوشیمی اضافه کرد: در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس