Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: آبان ماه ۵۸ برای مردم دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت یادآور برپایی اولین نماز جمعه در این منطقه به حکم امام راحل(ره) است.

امام خمینی(ره) در حکمی که برای مردم دشت ورامین بسیار ارزشمند و باعث افتخار است، آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی را به امامت جمعه ورامین ( شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت) و نماینده ولی فقیه در این منطقه منصوب کرد، تا ورامین اولین شهرستانی باشد، که پس از تهران شاهد برپایی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آبان ماه و به مناسبت برگزاری این نماز جمعه ارزشمند در دشت ورامین، با تنی چند از افراد تاثیرگذار و مرتبط با نماز جمعه به گفتگو نشستیم، یکی از این افراد سید محسن احمدی، مکبر و از فعالان با سابقه نماز جمعه ورامین است، او به خبرنگار مهر گفت: همواره دوست داشتم، در نماز جمعه شرکت کنم، اما زمان طاغوت چنین امکانی فراهم نبود، تا این که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه فراهم شد و خوشبختانه امام(ره) تنها ۳ ماه پس از تهران، حکم اقامه نماز جمعه در ورامین را صادر کرد.

احمدی که امروز معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه ورامین را برعهده دارد، اضافه کرد: برخی از دوستان تدارکات را فراهم می کردند، عده ای دیگر انتظامات نماز جمعه را بر عهده گرفتند، تعدادی از رانندگان اتوبوس که امکانش را داشتند، عهده دار انتقال نمازگزاران از پاکدشت، پیشوا، قرچک و دیگر نقاط ورامین را به نماز جمعه به صورت داوطلبانه بر عهده گرفتند.

وی گفت: امروز بسیاری از آن همراهان و عاشقان همراه ما نیستند، ۵ تن از این دوستان قدیمی و همسنگران در سال های دفاع مقدس شهید شدند و یاد شهیدان محمودی، اکبری، دبستاد، زواره و احمدی به عنوان ۵ شهید عضو ستاد نماز جمعه ورامین برای همیشه زنده و مدال افتخاری برای خادمان جمعه است.

احمدی گفت: حجت الاسلام جهرودی نیز اولین امام جمعه موقت ورامین بود که امروز در بین ما نیست، اما یاد این روحانی نستوه و مبارز و تلاش های وی برای برپایی هرچه باشکوه تر نماز جمعه ورامین هرگز از یادهای مردم این خطه نخواهد رفت.

وی با بیان این که صدور این حکم موجی از شور و شعف میان جوانان انقلابی و اهالی ورامین ایجاد کرد، گفت: همه سعی داشتیم، در برگزاری این نماز باشکوه که از آن به حج فقرا و مساکین تعبیر شده است، سهمی ایفا کنیم، هرکس گوشه ای از کار را گرفت و بنده هم مکبر این نماز شدم، تا بتوانم در حد خود به ایفای نقش بپردازم.

روز اول باورمان نمی شد، چنین جمعیت عظیمی برای نماز جمعه بیاید

یوسف تاجیک اسماعیلی نیز که از دیگر افرادی است، که در سالیان گذشته در خدمت نماز جمعه ورامین بوده است، به خبرنگار مهر گفت: تمام فعالیت هایی که افراد در نماز جمعه انجام می دهند، داوطلبانه و در راه رضای خدا است و هیچ کس دستمزد و یا مبلغی بابت این اقدامات نمی گیرد و همه از همان سال آغاز نماز جمعه تاکنون با عشق و علاقه به فعالیت می پردازند.

وی در تشریح اوضاع ۸ آبان ماه ۵۸ و زمان اقامه اولین نماز جمعه ورامین گفت: خود ما و دوستان دیگر نیز باور نمی کردیم، چنین جمعیت عظیمی برای اقامه نماز جمعه آمده باشند و با دیدن جمعیت شور و شوق همراه با اضطراب وجودمان را فرا گرفت، شور و شوق از جهت این که مشاهده چنین جمعیتی از عاشقان نماز جمعه برایمان غیرقابل هضم بود و اضطراب نیز برای این که اولین تجربه برگزاری نماز جمعه بود و می ترسیدیم، اتفاقی بیفتد و مراسم خراب شود. اصولا امکانات و تجهیزات ما برای اقامه نماز چنین جمعیتی فراهم نبود.

تاجیک اسماعیلی گفت: اما آن نماز جمعه چنان با عشق، صفا و صمیمیت همراه بود، که گویی تمام نمازگزاران خود را میزبان و عوامل برگزاری نماز می دانستند و اولین نماز جمعه ورامین به بهترین شکل برگزار شد.

در محلات ممنوع المنبر بودم/به فرمان آیت العظمی گلپایگانی(ره) به ورامین آمدم

بله، اولین نماز جمعه برگزار شد و اکنون از عمر این نماز با شکوه ۴۰ سال همراه با افتخار می گذرد، آیت الله محمودی که امروز و پس از ۴ دهه از حکم تاریخی امام و در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به عنوان پدر معنوی دشت ورامین همچنان در این سنگر فعال است، در خصوص چگونگی سفر خود به ورامین و حضور در بین مردم این شهرستان گفت: حضور بنده در ورامین به دلیل درخواستی بود، که مردم این منطقه از آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) برای حضور یک روحانی در منطقه داشتند.

وی با بیان این که در آن زمان بنده در محلات زندگی می کردم، اضافه کرد: در آن ایام رژیم طاغوت بنده را ممنوع المنبر کرده بود و با اسم مستعار به منابر می رفتم و پس از درخواست مردم از آیت الله العظمی گلپایگانی ایشان به بنده امر کردند، که در ورامین حضور پیدا کنم.

آن چه در این ۴ دهه بر نماز جمعه ورامین گذشته است، به خبرنگار مهر می گوید: در طول این مدت، افراد بسیاری در برهه های گوناگون در جهت برگزاری پرشور نماز جمعه در ورامین نقش آفرینی کردند، در واقع نیز اقامه نماز جمعه در جغرافیای وسیع آن روز مسئولیت سنگینی بود، که توسط امام راحل به بنده واگذار شد، امروز در آن جغرافیایی که تنها نماز جمعه ورامین برگزار می شد، ۷ نماز جمعه در ۴ شهرستان اقامه می شود و این امر باعث خرسندی و از برکات انقلاب اسلامی است.

وی در پاسخ خبرنگار مهر مبنی بر موانع و چالش های موجود بر سر راه برگزاری نماز جمعه در این ۴۰ سال گفت: برخی معاندان و جریانات منافق در این مدت به ویژه دهه اول اقامه نماز جمعه همواره سعی داشتند، تا این جایگاه را تضعیف کنند و در این راستا موانع بسیاری ایجاد می کردند و امروز نیز دشمن سعی دارد، این جایگاه را تضعیف کند، هدف تغییری نکرده و مقابله با نماز جمعه هدف اصلی دشمنان است، لکن شیوه رفتاری آن ها تفاوت کرده و هر روز از طریقی سعی در آسیب رساندن به این جایگاه رفیع دارند.

برخورد گرم و همراهی مردم ورامین مرا به ماندن در این شهر علاقه مند کرد

با سابقه ترین امام جمعه کشور گفت: من از سال ورود به ورامین به دلیل برخورد گرم، همراهی و ولایتمداری مردم این منطقه، به این مردم و ماندن در این شهر علاقه مند شدم، این که ورامین مردم حق شناس و باوفایی دارد، بر همگان آشکار است، مجاهدت های این مردم در روز ۱۵ خرداد ۴۲ و در پی دستگیری امام راحل از یادها نمی رود و همین مردم بودند و هستند، که امروز شاهد عظمت نماز جمعه در این منطقه و در کل کشور هستیم و توطئه های دشمنان مانند گذشته با شکست مواجه شده و خواهد شد.

وی با بیان این که از روزی که حکم امام(ره) را دریافت کردم، تا امروز هرچه در توان داشتم، در راه رسیدن این انقلاب اسلامی به هدف به کار گرفتم، گفت: همه ما باید قدر جایگاه نماز جمعه را بدانیم، این منبر، منبر وحدت و اجتماع حول محور ولایت است، که باید حفظ و تقویت شود.

محمودی گلپایگانی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا نماز جمعه تریبون جناح و گروه سیاسی خاصی است، گفت: کارنامه نماز جمعه در کل کشور در طول ۴۰ سال گذشته به خوبی نشان می دهد، که این تریبون متعلق به انقلاب اسلامی و همه گرایش ها، سلایق و جناح های تعریف شده در این انقلاب است و هرگز در طول ۴۰ سال گذشته اجازه ندادم، این تریبون محدود به جناح خاصی شود.

اقامه نماز جمعه در ورامین منشا خیرات و برکات بسیاری در این منطقه شد، چنان چه درمانگاه خیریه ولیعصر(عج) ، موسسه خیریه حمایت از ایتام حضرت ولیعصر(عج) ، مجتمع علمی فرهنگی صاحب الزمان(عج) ، حوزه علمیه امام صادق(ع) و ... ، کمک به عتبات عالیات، کمک به آسیب دیدگان حوادث غیر مترقبه و بویژه نقش نماز جمعه ورامین در طول ۸ سال دفاع مقدس واعزام رزمندگان اسلام و پشتیبانی از جبهه ها گوشه ای از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، علمی و مذهبی این ستاد است، که از خاطره ها نخواهد حذف نخواهد شد.

صمیمیت، عشق به ولایت، اعتقادات پر رنگ مذهبی و ... از عواملی است، که اغلب افراد به عنوان دلایل اصلی برگزاری پر شور نماز جمعه در ورامین مطرح می کنند، تا با شکوه ترین اجتماع هفتگی مسلمانان در ورامین در سن ۴۰ سالگی خود، هر روز پرشورتر از روز گذشته برگزار شود.

کد خبر 4759888

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله محمودی ورامین اقامه نماز جمعه بوشهر اربعین 98 بارش باران ایلام گرگان سانحه تصادف اربعین حسینی مشهد شهرکرد شهادت امام رضا ع قزوین بیرجند استانداری سمنان پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۱۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه تصادف امام‌جمعه شهر بلوک جیرفت

دریافت 5 MB کد خبر 6098578

دیگر خبرها

  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • اختتامیه نخستین جشنواره قلب شهر برگزار می‌شود
  • لحظه تصادف امام‌جمعه شهر بلوک جیرفت
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • ورامین از سیاسی کاری و جناح بازی خسته است/عقب ماندگی راجبران کنیم
  • اعزام زائر اولی ها به مشهد طی دهه کرامت در ورامین
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود