Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیک خو از عدم آگاهی آحاد مردم نسبت به مسائل حقوقی و قضایی از جمله آسیب ها و تهدیدات امروزه جامعه دانست و گفت: طرح هر مسجد یک حقوقدان می تواند نقش موثری در ارتقا دانش حقوقی جامعه داشته باشد.

« امیر نیک خو »، عضو کانون بسیج حقوقدانان بندرعباس و مدیر کانون فرهنگی و هنری سرور زنان عالمین محله سه راه برق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان عنوان کرد: کلاهبرداران از ضعف آگاهی حقوقی مردم سوءاستفاده می‌کند و از این رو گاهی در جامعه با هزاران فرد مال باخته رو به رو می‌ شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: امروزه فضای مجازی به دلیل عدم آگاهی حقوقی مردم بستر جرم را برای مجرمین فراهم کرده تا مجرمین از آن سوءاستفاده کنند.

 

عضو کانون بسیج حقوقدانان بندرعباس، آگاه‌سازی و آموزش‌های مردمی را از مهمترین نیاز امروز جامعه برشمرد و اظهار کرد: مسئله شایع امروز، مقوله ازدواج و موضوع مهریه است که داماد با قبول مهریه های بالا نمی‌داند که این تعهد حقوقی چه تبعات حقوقی در آینده برای او در پی خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی به مردم باید علاوه بر دستگاه قضا همه ظرفیت های نظام پای کار بیایند، گفت: در این میان می توان از ظرفیت صدا و سیما، رسانه ها، مدارس و دانشگاه ها نیز استفاده کنیم.

 

نیک خو خاطرنشان کرد: در راستای افزایش آگاهی های حقوقی مردم می توان با ارائه مشاوره حقوقی، آموزش های همگانی، استفاده از ظرفیت بسیج حقوقدانان و آموزش از طریق آرای دادگاه ها، این خلل عدم آگاهی را کمرنگ کرد.

 

وی در رابطه با چگونگی ارائه آموزش به شهروندان از طریق آرای دادگاه ها نیز بیان کرد: قضات می‌توانند قبل از  پذیرش و یا رد دادخواست و یا صدور حکم، رای خود را با دلیل و استدلال حقوقی و قانونی به مراجعین عنوان کند که این خود نیز یک نوع مشاوره حقوقی است.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری سرور زنان عالمین بندرعباس خاطرنشان کرد: در صورتی که هر فرد بداند که در روابط اجتماعی خود اعم از اقتصادی، بهزیستی، ازدواج، شراکت و تمامی رفتارها چه باید بکند، به یقین جامعه ای آرام تر و با مشکلات و معضلات کمتر خواهیم داشت و به تبع آن آرامش و آسایش بیشتری نیز در زندگی مردم ایجاد خواهد شد.

 

وی با ذکر این نکته که اطلاعات قاطبه مردم نسبت به قوانین، حقوق و آزادی های درج شده در قانون اساسی زیاد نیست، تصریح کرد: ارتقاء آگاهی و دانش حقوقی جامعه نیازمند آگاهی بخشی از سوی دولت و آموزش توسط رسانه ها است تا اصول و ضوابط حاكم بر روابط دولت و ملت معرفی و مردم مطالبه گر شوند.

 

نیک خو بر ترویج گفتمان قانون اساسی در جامعه تاکید کرد و افزود: در قانون اساسی دو محور اصلی حقوق ملت و اختیارات قوای عمومی مطرح است و رعایت حقوق ملت توسط قوای عمومی باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

وی اظهار کرد: تحقق انواع آزادی ها ازجمله آزادی بیان، تشكل ها، مطبوعات، اجتماعات، احزاب، راهپیمایی ها و سایر آزادی های درج شده در قانون اساسی نیازمند آن است كه مردم از حقوق و آزادی های خود آگاه شوند و سازمان های مردم نهاد، احزاب و سندیكاها تقویت شوند تا مطالبه گر حقوق ملت باشند و در نهایت قوای عمومی نیز مسئولیت و پاسخگویی بیشتری داشته باشند. 

 

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد شهادت امام رضا ع سالروز شهادت امام رضا ع امام رضا ع اردبیل شیراز فعالیت های مسجدی مساجد جهان گردشگری طرح هر مسجد یک حقوقدان آگاهی حقوقی هرمزگان آسیب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه شهروندان میتوانند با ارائه یکی از ۵ مدرک هویتی که در کتاب قانون انتخابات نوشته شده با آن در رای گیری شرکت کنند، گفت: بعد از احراز هویت شهروندان صندوق‌های الکترونیکی یک کارت به شهروندان ارائه می‌دهند و افراد پس از حضور در پای دستگاه با مشاهده چهره کاندیدا‌ها می‌توانند فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

شهابیان همچنین یکی از مزایای صندوق‌های الکترونیکی را برای افراد کم سواد و بی‌سواد دانست و افزود: این افراد می‌توانند با رویت چهره کاندیدا فرد مورد نظر را انتخاب کنند تا دیگر مثل سنوات گذشته شبهه‌ای در آن نباش.

 وی یکی دیگر از مزایای این سیستم را تجمیع آرا دانست و افزود: در شمارش آرای الکترونیکی هیچ اشتباهی رخ نمی‌دهد و دستگاه صورت جلسه کل آرا را به صورت چاپی تحویل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • رشد قیمت انواع ارز در معاملات امروز مرکز مبادله
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • قالیباف: ایجاد تحول در آموزش و پرورش، موجب تحول در کشور است
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان