Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@07:12:42 GMT

بورس پسته به نام کشاورز به کام دلالان

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۲۰۷۱

بورس پسته به نام کشاورز به کام دلالان

به گزارش اکوفارس به نقل از مهر، عرضه پسته در بورس کالا تازه نیست سال ۸۷ و ۸۸ بود که ۱۰۰ تن پسته تولیدی سیرجان در بورس عرضه شد اما مورد استقبال قرار نگرفت و پرونده پسته در آن زمان در بورس بسته شد اما ۱۹ مهر ماه سال جاری بار دیگر پسته قدم در بازار بورس گذاشت این بار ساز و کار مناسب تری برای ورود پسته به بورس در نظر گرفته شده است و شاخص های ابتدایی هم از استقبال نسبی از خرید و فروش پسته در بورس حکایت دارد، پیش بینی های خوش بینانه عرضه حداقل ۱۰ درصد پسته تولیدی سال جاری در بورس را هدف گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان بخش اقتصادی انتظار دارند با ورود پسته به بورس زمینه برای شفاف سازی معاملات و همچنین قیمت گذاری مناسب قیمت ها فراهم شود و از سوی دیگر معاملات چکی در بازار کاهش و خرید و فروش به صورت پرداخت با یک روز تاخیر در بازار بورس انجام شود و بهبود وضعیت نگهداری و انبار داری می باشد.

در کنار تمام مزایایی که بورس می تواند برای کشاورزان و بازار پسته به همراه داشته باشد اما نقاط کوری نیز در این بازار وجود دارد، نخست اینکه همچنان بسیاری از معاملات در بنگاه های خرید و فروش پسته و به صورت سنتی در حال انجام است، دلیل این امر هم رفتار سنتی بازار است و به نظر می رسد گرایش کشاورزان به سمت بازار باید با آگاه سازی بیشتر نسبت به قابلیتهای بورس انجام شود.

از سوی دیگر بسیاری از کشاورزان اعتقاد دارند دلال بازی در بازار سنتی و وجود بنگاههایی که پسته را با قیمت اندک از کشاورز می خرند و با قیمت بیشتر به مشتری با چندین مرحله دست به دست کردن می فروشند، یکی از مشکلات اصلی در بازار کنونی می باشد و فعالیت در بورس نتوانسته سهم حضور دلالان در بازار را کاهش دهد.

حضور دلالان در بورس به عنوان فروشنده و خریدار

در واقع در حال حاضر برخی از دلالان با کاهش فعالیت های بنگاهی و حضور در بورس هزینه حضور خود در بازار سنتی را کاهش داده و همان نقش قبلی را اما این بار در قالب بازار بورس ایفا می کنند.

دو مشکل دیگر در بازار بورس عدم توجه به کیفیت محصول و توجه به کمیت ها از جمله انس محصول است.

انس در تعریف بازار پسته برای فعالان خرید و فروش این محصول نام آشنا اما برای مردم عادی کمتر تعریف شده است، برای مشخص کردن این واحد از ترازوی انس گیر استفاده شود در واقع ۱۴۲ گرم پسته را وزن کرده  و تعداد پسته ها را تقسیم برعدد ۵ می کنند و عدد حاصل نشان دهنده انس پسته است.

در حال حاضر سپرده پسته به انبارهای پسته بورس بر مبنای دو سایز دو سایز ۳۰-۲۸ و ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه انجام می شود اما کیفیت محصول در نظر گرفته نمی شود این در صورتی است که در بسیاری از معاملات در بازار سنتی مهمترین عامل در قیمت گذاری پسته در کنار سایز و انس پسته، کیفیت این محصول می باشد که در معاملات بورس این ارزش کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

کارمزد سود خریدار را مبهم می کند

سومین مشکلی نیز که از سوی فعالان بخش پسته در بورس مطرح می شود دریافت ۲ تا ۳ درصد از ارزش کل معامله از خریدار و فروشنده به عنوان کارمزد و هزینه انبار داری است و این در حالیست که طبق گفته فعالان بخش پسته سود خریدار در هر معامله ۳ درصد کل ارزش معامله است و به این ترتیب ابهاماتی برای خریدار در خصوص سود نهایی ایجاد می شود.

پسته در بورس اینگونه عرضه می شود؛ کشاورز پس از برداشت محصول بنا به درجه بندی استاندارد ویژه بورس، محصول را به انبارهای مورد تایید بورس تحویل می دهد و گواهی سپرده کالا در بازار را دریافت می کند به این گونه دغدغه های کشاورزان در زمینه نگهداری و یا سرقت پسته نیز از بین می رود.

یکی از دغدغه های هر ساله کشاورزان تعیین قیمت تمام شده محصول پسته است و فعالان اقتصادی انتظار دارند با فعالیت بورس زمینه شفاف شدن بازار مهیا شود.

کشاورز مجبور است پسته را با قیمت هایی که دلالان و یا شرکت های بزرگ پسته مشخص می کنند به فروش برسانند و گاه زمان تحویل سود طولانی می شود

برخی سیاست های معافیت مالیاتی در بورس برای بازار پسته اعمال می شود از سوی دیگر هر کشاورز بعد از سپرده محصول روز بعد می تواند پول محصول را دریافت کند اما در بازار سنتی دلالان اکثرا به صورت مدت دار و با استفاده از معاملات چکی اقدام به معامله  می شود که مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به همراه دارد.

یکی از کشاورزان در گفتگو با مهر اظهارداشت: امسال نسبت به سال گذشته میزان تولید محصول به صورت چشمگیر افزایش یافته و در این میان دلالان بیش از سال های قبل فعال شده اند.

محمد ارزنده افزود: کشاورز مجبور است پسته را با قیمت هایی که دلالان و یا شرکت های بزرگ پسته مشخص می کنند محصول را به فروش برسانند و گاه زمان تحویل سود یک سال کشاورزی طولانی می شود و قیمت گذاری نیز سلیقه ای انجام می شود.

وی تصریح کرد: عرضه پسته در بورس می تواند گره گشا باشد اما در این بخش هم خریداران پسته اکثرا دلالان هستند و حتی برخی از دلالان بعد از خرید پسته از کشاورزان اقدام به عرضه در بورس می کنند.

بازار بورس زمینه سوء استفاده از کشاورزان را فراهم می کند

وی افزود: بازار بورس برای بسیاری از کشاورزان چون به صورت سنتی اقدام به فعالیت و عرضه محصول می کنند بسیار جدید و نا آشنا است به همین دلیل باید بورس زمینه آشنایی کشاورزان را فراهم کنند برهمین اساس پیش بینی می کنم سال جاری قدم هایی برداشته می شود اما در سال آینده حضور پسته در بورس جدی تر خواهد شد.

یکی از فعالان خرید و فروش پسته نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: باید عملکرد حضور پسته در بورس در سال جاری رصد شود و اگر این حضور مثبت باشد کشاورزان استقبال می کنند.

محمود ابارقی بیان کرد: باید دید بورس در زمینه دور زدن تحریم ها در بازار خارجی تا چه اندازه می تواند تاثیر گذار باشد از سوی دیگر وقتی به بنگاه های پسته مراجعه کنید متوجه می شوید که کیفیت محصول یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت است اما در بورس به کیفیت برای درجه بندی محصول کمتر توجه می شود. باید به این نکته اشاره کنم که در بورس پسته با کیفیت تحویل گرفته و گواهی سپرده تحویل داده می شود اما کیفیت در درجه بندی محصول نقش ندارد.

وی گفت: نمی توان تنها با توجه به سایز پسته اقدام به خرید و فروش محصول کرد.

وجود برخی ایرادات ابتدایی در گام نخست عادی است

نماینده مردم کرمان و راور در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از دغدغه های هر سال کشاورزان تعیین قیمت محصول پسته بود که عرضه پسته در بورس می تواند گام موثری در راستای کشف قیمت عادلانه پسته باشد.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: خوشبختانه تمام مقدمات عرضه پسته در بورس با تلاشهای صورت گرفته فراهم شده است و در این خصوص هیچ مانعی وجود ندارد، این اقدام می تواند هزینه های انبارداری برای کشاورزان را نیز کاهش دهد و استانداردهای بهداشتی را نیز افزایش دهد.

وی گفت: پیش بینی می کنیم عرضه پسته در بورس می تواند زمینه توسعه صادرات را نیز فراهم کند و میلیاردها دلار را عاید کشور کند.

عرضه محصولات لوکسی مانند پسته و زعفران که صادرات محور هستند می تواند مشکلات تاجران بین المللی را کاهش دهد

وی عنوان کرد: عرضه محصولات لوکسی مانند پسته و زعفران که صادرات محور هستند می تواند مشکلات تاجران بین المللی را کاهش دهد.

وی با اشاره به معضلات سال های گذشته در زمینه قیمت گذاری گفت: با ورود پسته به بورس در کنار تسهیل و روان سازی صادرات عملا از کشاورزان حمایت می شود و نقش دلالان در خرید و فروش پسته کاهش می یابد و شاهد قیمت های کاذب در بازار نخواهیم بود.

وی این اقدام را یک گام بسیار بزرگ در صنعت پسته دانست و افزود: اینکه مشکلاتی در سال اول وجود داشته باشد امری کاملا طبیعی است و در گام های بعدی موانع احصاء و برطرف خواهد شد.

ورود پسته به بورس عملا می تواند موجب ساماندهی بازار این کالای ارزآور و صادراتی شود و انتظار می رود مسئولان برای رفع سایر مشکلات کشاورزان از جمله بی آبی و ضعیف بودن نقش تحقیقات علمی در تولید این محصول گام عملی بردارند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهداف طرح مالیات بر سوداگری، گفت: طرح مالیات بر سوداگری کمک می‌کند فعالیت‌هایی که به سمت سوداگری می ‌روند و موجب اختلال در نظام اقتصاد واقعی کشور می‌شوند متوقف شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توقف فعالیت‌های سوداگری به معنای اقتصاد، تولید و اشتغال واقعی و همه موضوعاتی که در نظام اقتصادی به دنبال آن هستیم فعال می‌شوند، عنوان کرد: با توجه به اینکه ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عملا بازار سوداگری تبدیل به بازار افزایش قیمت ها تبدیل شده که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آنها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی با اشاره به اینکه پیامد اجرای این طرح کاهش التهابات در قیمت چهار دارایی املاک، طلا، ارز و خودرو می‌شود زیرا تقاضا به این سمت می‌رود، ادامه داد: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می گیرد پس از تبدیل شدن این طرح به قانون مهار می شود اقتصاد که منجر به کاهش قیمت در این چهار قلم و مهمتر از همه رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی که تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند، می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این قانون شامل افراد عادی نیست و شامل کسانی که عملیات اقتصادی را با هدف سوداگری دنبال می‌کنند می‌شود ، عنوان کرد: در بحث خودرو و املاک کلیه آنچه را که باید در شرایط کاملا مطلوب برای خانواده های حتی دارای توانمندی بالا باید لحاظ می‌کردیم که مشمول این قانون نشوند در نظر گرفته ایم، بنابراین با این رویکرد و نگاه فقط درصد بسیار جزئی از افرادی که در حوزه سوداگری عمل می‌کنند مشمول این طرح می‌شوند و اساسا به طبقات دیگر اصابتی نخواهد کرد.

وی گفت:البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و فرصت کافی را به افراد و گروه ها و مجموعه جامعه داده می شود که بتوانند خود را انطباق دهند و این کمک می‌کند ظرفیت را در بخش اقتصاد واقعی فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه نهایی شدن این طرح به فعال شدن بازار بورس نیز کمک کند، خاطرنشان کرد: هرچیزی که در حوزه فعالیت اقتصاد واقعی عمل کنیم بورس به عنوان نماد بازار اقتصاد واقعی، فعال می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • نیسان سیلفی e-Power جدید ۲۰۲۳ + عکس خودرو خارجی، قیمت ماشین Nissan Sylphy و مشخصات محصول
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران