Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی ظهر جمعه در خطبه های نماز جمعه همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی یکی از مصادیق تقوا را توجه به قرآن کریم بیان کرد و با اشاره به تفسیر سوره لقمان و بیان اینکه این سوره با حروف مقطعه آغاز می شود و قرآن را کتابی برای محسنین معرفی کرده است، گفت: ۲۹ سوره قرآن با حروف مقطعه شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آغاز سوره ها با حروف مقطعه تفاسیر مختلفی دارد اما در تفسیری عنوان شده قرآن و آیات الهی با همه عظمتی که دارد از همین الفبا ها شکل گرفته، عنوان کرد: این موضوع به قدرت تبدیل گری خداوند که توجه به فصاحت و بلاغت است اشاره دارد.

امام جمعه همدان با بیان این که خداوند از خاک انسان را خلق کرد و این قدرت تبدیل گری خداوند را نشان می دهد  و از حروف الفبا نیز قرآن را به وجود آورد، گفت: انسان‌ها هم می‌توانند هنرمندانه سخن بگویند و در این میان از هنر تبدیل گری خود استفاده کنند کمااینکه انسان هم می تواند این حروف الفبا را به غیبت و تهمت تبدیل کند و هم آن را به قول معروف تبدیل نماید.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه انسان باید در سخنگویی هنرمندانه سخن بگوید، اظهار داشت: یکی از نعمتهایی که خداوند به انسان ارزانی داشته قدرت سخن گفتن است اما آنچه مهم است این که این نعمت بزرگ را هنرمندانه هنر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید ضوابط سخن گفتن را رعایت کرد کمااینکه قرآن در چند آیه ضوابط سخن گفتن را مطرح کرده است، گفت: یکی از گرفتاری های بشر زبان اوست.

امام جمعه همدان به مشکلات برخی خانواده‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه شاید این مشکلات به دلیل آن است که نوع حرف زدن را بلد نیستیم، گفت: گاهی در کوچه و بازار اتفاقاتی رخ می‌دهد که ابتدای آن با یک جمله آغاز شده اما پایان خوبی ندارد.

آیت الله شعبانی با بیان این که خداوند قدرت تبدیل حروف را به انسان داده است، یادآور شد: اگر سخن گفتن ارزشمند باشد گاهی سکوت ارزشمند تر است و اینکه انسان چگونه سخن بگوید در ارزش گذاری آن خیلی موثر است.

وی با بیان اینکه باید مواظب زبان خود بود چراکه رعایت سخن گفتن بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل می‌کند، اظهار داشت: در ۶ آیه قرآن در سوره های مختلف توصیه های اخلاقی عنوان می کند که وقتی می خواهید سخن بگویید قول معروف را لحاظ کنید.

وی با بیان اینکه احترام مخاطب باید در سخن گفتن حفظ شود و محتوای سخن را عقل از نظر شریعت بپذیرد، گفت: محکم، قرآنی و عقلانی حرف بزنید و صحبت ها کذب و غیبت و تهمت نباشد.

وی با بیان اینکه وقتی حرف می زنید باید با عطوفت و رحمت صحبت کنید و نرم خو باشید، گفت: امروز جامعه به این ضوابط کم توجه شده و باید به آن بیشتر بها داده شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در سخن گفتن باید بزرگ‌منشی طرف مقابل حفظ شود و محتوای صحبت‌ها پسندیده باشد، گفت: حروف الفبا را به فحش و ناسزا تبدیل نکنید چرا که گاهی با یک سخن خانواده ای از هم پاشیده می شود.

آیت الله شعبانی در خطبه دوم نماز جمعه همدان به مسئله وقف اشاره کرد و با بیان اینکه وقف صدقه جاریه است و امیرالمومنین (ع) در ۲۵ سالی که خانه نشین شده بودند وقف نامه های بسیاری دارند و حتی به فرزندان خود نیز وقف می کردند، گفت: در استان همدان در برخی قسمت ها وقف به خوبی عمل شده اما بعضی از وقف ها نیازمند توجه است.

وی وقف برای جوانان و حل مشکل مسکن و اشتغال آنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: موقوفات به سمت ایجاد اشتغال و تامین مسکن برای جوانان هدایت شود کما اینکه حوزه‌های علمیه نیز با ما مشکل مالی روبرو هستند و بعضی از موقوفات باید به این سمت هدایت شود.

امام جمعه همدان به در پیش بودن ۱۳ آبان اشاره کرد و با بیان اینکه در ۱۳ آبان ۳ اتفاق مهم رقم خورده است، گفت: در ۱۳ آبان سال ۴۳ تبعید امام خمینی(ره)   به ترکیه رخ داد.

وی با بیان اینکه ۳۰ مهر سال ۵۷ دانش آموزان همدانی قیام کردند و ۱۳ روز بعد قیام دانش‌آموزان کشور مطرح شد و در روز ۱۳ آبان ۵۷ بسیاری از دانش آموزان به شهادت رسیدند، گفت: ۳۶ هزار دانش آموز شهید در کشور وجود دارد و بسیج دانش آموزی نیاز اصلی مراکز آموزشی کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۳ آبان ۵۸ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا رخ داد و امام(ره) این حرکت را انقلاب دوم مطرح کردند، گفت: ۱۳ آبان روز مبارزه با مستکبر عنوان شده است.

وی با بیان اینکه مستکبر در اصطلاح کسی است که کبر و غرور خود را بروز و ظهور می دهد و برای سود و منفعت طلبی خود اقدام می کند، گفت: مستکبر فقط منافع خود را مهم می‌داند کما اینکه تعهد اخلاقی و انسانی هم ندارد.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه در سوره نساء آیه ۷۵ مبارزه با مستکبر مطرح شده عنوان کرد: در این آیه قرآن مومنانی را که اهل مبارزه با مستکبران نیستند مذمت می کند.

وی با بیان این که باید در برابر حمایت از مستضعفین قیام کرد کمااینکه پیامبر با مستکبرین زمان خود هم مبارزه فرهنگی هم مبارزه سیاسی و هم مبارزه مسلحانه داشت، گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل ۱۵۴ تاکید شده که در عین خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها از مبارزه حق‌طلبانه دفاع می‌کنیم.

وی گفت: دولت حاکمیت ما به لحاظ قانون اساسی موظف به حمایت از یمن است و باید به قرآن و آموزه های آن توجه کنیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امروز در عراق، لبنان و یمن مستکبرین عالم بلا بر سر مردم می‌آورند، گفت: گاهی اوقات مردم مطالبه واقعی دارند اما نحوه بیان آن‌ها اشتباه است و نه تنها مطالبه رفع نمی‌شود بلکه امنیت را هم از دست می دهند بنابراین باید مطالبات را در چارچوب قانون بیان کرد.

وی به مسئله یارانه ها اشاره کرد و گفت: باید توجه به مناطق کم برخوردار و قشر ضعیف در توزیع یارانه ها مد نظر باشد.

آیت الله شعبانی در انتها با تسلیت سالروز رحلت علامه طباطبایی و شهادت امام حسن عسکری(ع) به قرار گرفتن در هفته پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت: جوانان ایرانی با استفاده از توان داخلی جت آموزشی یاسین را ساختند و امنیت هوایی خود را مدیون این جوانان هستیم.

کد خبر 4760357

منبع: مهر

کلیدواژه: نمازجمعه همدان امام جمعه همدان بوشهر اربعین 98 بارش باران ایلام گرگان سانحه تصادف اربعین حسینی مشهد شهرکرد شهادت امام رضا ع قزوین بیرجند استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ هزار مجوز استخدام فرزندان ایثارگر کسب شده است

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ و ایثار شهادت مازندران اشتغال خانواده‌های شهدا و ایثارگران را از برنامه‌های مهم بیان کرد و گفت: ۳۲ هزار مجوز اشتغال برای این حوزه کسب شده است.

وی شمار فرزندان بیکار جانبازان و ایثارگران بالای ۷۰ درصد را ۲۴ هزار نفر ذکر کرد و گفت: در سال جاری با مجوز کسب شده می‌توان زمینه اشتغال تمامی این افراد را فراهم کرد.

قاضی زاده با اظهار اینکه پنج هزار ۹۶۰ نفر از فرزندان ایثارگران در استان مازندران نیز متقاضی کار هستند گفت: از این تعداد ۸۶۹ نفر فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند.

معاون رئیس جمهور در زمینه خرید و یا ساخت مسکن جانبازان ایثارگران نیز گفت: از نظر تسهیلاتی مشکلی نداریم و مسئله اصلی فقط کمبود زمین است.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تأمین و ساخت مسکن جانبازان ایثارگران شد و گفت طبق قانون ستگاه‌ها دارای تکالیفی هستند که باید آن را اجرا کنند.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از برپایی ۱۴ کنگره ملی شهدا سال جاری در کشور خبر داد و مستندسازی برنامه‌ها را امری ضروری دانست.

یوسف نوری استاندار مازندران نیز از دستگاه اجرایی خواست تا نظام مسائل و مطالبات انواده‌های شهدا و ایثارگران را حل و فصل کنند.

وی همچنین تأمین مسکن و صدور مجوزهای خدماتی برای آن را ضروری دانست و با اشاره به اهمیت کنگره شهدای استان گفت: در این بخش نیز باید همکاری لازم صورت.

کد خبر 6095019

دیگر خبرها

  • جوانان در راستای اشتغال و ورود به بازار کار تلاش و همت کنند
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر توسط صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی
  • ۳۱ هزار مجوز استخدام فرزندان ایثارگر کسب شده است
  • ۹۶ درصد اشتغال تعهد شده در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • ایجاد اشتغال برای ۲۵۶۰ نفر توسط بسیج سازندگی گیلان
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است