Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرز طلب گفت: میزان رشد مصرف برق از سال ۹۷ تا ۹۸ کمتر از یک درصد بود.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در نشست خبری دومین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق که در نمایشگاه بین المللی با بیان این که میزان انرژی تولیدی نیروگاه‌های کشور در ۶ ماه نخست امسال ۸۱ میلیارد کیلووات ساعت بود، گفت: سهم نیروگاه‌های حرارتی از این میزان ۸۶ درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سهم این نیروگاه‌ها در سال گذشته بیش از ۹۲.۵ درصد بود که با توجه به بارندگی‌ها و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق آبی این سهم کاهش پیدا کرد.

او در مورد میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها افزود: میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها در ۶ ماه نخست سال ۹۸، معادل ۴۰ میلیارد متر مکعب بوده که سهم گاز از این میزان بیش از ۹۱ درصد بود.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان این که راندمان نیروگاه‌های حرارتی در سال ۹۷ به ۳۸.۱ درصد رسید، اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا راندمان این نیروگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد برسد. این در حالی است که متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی دنیا ۳۷.۳ درصد است.

طرز طلب با بیان این که ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی تا پایان سال ۹۷ و ۶ ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۹۸ درصد بود، افزود: امسال در حوزه تولید مشکلی برای تامین برق نداشتیم و اگر خاموشی صورت گرفت ناشی از مشکل در تامین برق نبوده است.

طرز طلب در ادامه با اشاره به پیک مصرف برق کشور در سال جاری و سال گذشته اظهار کرد: پیک مصرف برق در سال جاری در ۳۱ تیر ۹۸ به میزان ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات و پیک سال گذشته در ۲۰ تیر ماه به میزان ۵۷ هزار و ۹۸ مگاوات بود.بیشتر بخوانید: ایران هاب انرژی در منطقه خواهد شد/ تدوین برنامه سه ساله با وزارت نیرو عراق
او گفت: میزان رشد مصرف برق از سال ۹۷ تا ۹۸ کمتر از یک درصد بود. رشد یک درصدی مصرف برق در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷میزان رشد مصرف برق از سال ۹۷ تا ۹۸ کمتر از یک درصد بود.

او در ادامه با اشاره به تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی در سال ۹۷ برای سال ۹۸ اظهار کرد: طی این سال ۹۱ هزار مگاوات تعمیرگاه نیروی حرارتی صورت گرفت. همچنین تعمیرات نیروگاه‌ها برای پیک سال ۹۹ از ۱۵ شهریور امسال آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۹۷ هزار مگاوات تعمیرات صورت بگیرد.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان این که در پیک سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۳۲۵۴ مگاوات ظرفیت جدید به نیروگاه‌های حرارتی اضافه شد گفت که از این میزان ۵۰۰ مگاوات رفع محدودیت تولید بود پیش بینی می‌شود تا پیک سال آینده ۳۸۴۶ مگاوات ظرفیت جدید اضافه شود.

طرزطلب در ادامه از اضافه شدن یک واحد تولیدی برق به ظرفیت سراسری به طور متوسط هر ۲۰ روز یکبار خبر داد و گفت: ظرفیت هر واحد تقریبا ۱۶۰ مگاوات است ۶ طرح دالاهو، بخش گاز هرمزگان، بخش گاز خرم آباد، بخش گاز قشم و بخش بخار پرند و عسلویه تا پایان سال وارد مدار خواهد شد.   ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی بانکی نیروگاه‌های حرارتی تسویه شد مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان این که طی سه سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی بانکی نیروگاه‌های حرارتی تسویه شده است، تصریح کرد: برنامه ریزی شده امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه شود. میزان بدهی نیروگاه‌های حرارتی به بانک‌ها ۲۵۰۰ میلیارد تومان به تولید کنندگان ۶ هزار میلیارد تومان، به پیمانکاران ۵۰۰ میلیارد تومان و به صندوق ذخیره ارزی ۹ هزار میلیارد تومان است.

طرزطلب با اشاره به تامین سرمایه نیروگاه سیریک اظهار کرد: روسیه قول داده ال‌سی را آخر نوامبر باز کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلات پرداخت وام که از طریق روسیه وجود داشت برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می‌دهد امیدواریم به قول خود عمل کنند.

وی ادامه داد: مبلغ کل قرارداد ۱.۴ میلیارد یورو و مبلغ وامی که قرار است از طریق روسیه تامین شود ۱.۲ میلیارد یورو است. این آخرین فرصت به روسیه است و در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانکار را تغییر دهد. آخرین جزئیات جمع آوری و بروزرسانی نیروگاه برق ری مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با تاکید بر این که قدمت نیروگاه ری به بیش از ۴۵ سال می‌رسد اظهار کرد: راندمان این نیروگاه پایین است در این راستا مجوز قانونی برای احداث نیروگاه با راندمان ۶۰ درصد و همچنین مجوزات زیست محیطی را اخذ کرده‌ایم.

او ادامه داد: پیگیر بودیم سرمایه مورد نیاز برای نوسازی نیروگاه از خط اعتباری ژاپن تامین شود که ژاپنی‌ها به دلیل تحریم انصراف دادند. راهکار‌های دیگر نیز به نتیجه نرسید و از آن جای که طبق تبصره یک قانون بودجه ۹۸ امکان تهاتر با نفت وجود دارد پیشنهاد دادیم این اتفاق صورت بگیرد، اما دست اندر کاران هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.

طرزطلب از احداث پست جی‌ای اف در نیروگاه ری خبر داد و گفت: اسناد مناقصه برای این منظور فراهم شده و احتمالا تا یک ماه و نیم آینده پیمان کار آن مشخص می‌شود مبلغ مورد نیاز ۴۰۰ میلیارد تومان است.

او تاکید کرد: اگر امکان فراهم کردن سرمایه مورد نیاز برای نوسازی نیروگاه ری از طریق تهاتر با نفت فراهم نشود راهکار‌های دیگر به کار گرفته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از جمع آوری واحد‌های فرسوده و قدیمی نیروگاه ری خبر داد و گفت: احتمالا تا پایان سال این نیروگاه به پیمانکار ایرانی تحویل داده می‌شود.

او در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه برای نیروگاه طرشت گفت: قرار است در این نیروگاه یک واحد ۵۰ مگاواتی گازسوز با راندمان بالای ۴۰ درصد نصب شود هزینه آن ۲۵۰ میلیارد تومان است که شرکت پرداخت می‌کند.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با بیان این که ۱۲ هزار و ۲۲۰ مگاوات در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند این میزان شامل ۸ یا ۹ نیروگاه می‌شود و هر زمانی که سازمان خصوصی سازی آگهی کند و خریدار پیدا شود صورت می‌گیرد.

او با اشاره به بازسازی و نوسازی نیروگاه رامین تصریح کرد: دولت روسیه موافقت کرده سقف اعتباراتی که برای ایران در نظر گرفته را عملیاتی کنند. برای نوسازی و بازسازی و کاهش مصرف آب از طریق وام روسیه ۳۵۳ میلیون یورو لازم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۳۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفت‌وگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به چین را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵ سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به عنوان کالای غذایی صادرات انجام شد.

این مسؤول افزود: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سال‌های اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.

حریری لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان کرد: سال گذشته ماشین آلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه‌ها، کفش دست سوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شدیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تصریح کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرایند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.

کد خبر 6097279 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
  • بارندگی‌های بی سابقه در استان یزد
  • بارندگی‌های استان در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بوده است 
  • دولت به فروشندگان کالابرگ چقدر بدهی دارد؟ | اعلام زمان تسویه نهایی با فروشندگان
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تسویه بدهی شهرداری با بانک‌ها/ قرارداد چین ابهامی ندارد
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر