Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@04:56:26 GMT

محمد عرب و معادله دو جفت کفش- یک بشکه نفت

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۴۸۳۸

محمد عرب و معادله دو جفت کفش- یک بشکه نفت

ساعت 24 -محمد عرب تا همین چندی پیش رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش بود. درجامعه صنعت کفش عرب را بیشتر همه به کفش شیما می‌شناسند اما وقتی که سخن از صادرات کفش، مواداولیه صنعت کفش و حتی تحولات جامعه صنعت کفش می‌شود او حرف زیادی برای گفتن دارد. عرب با قاطعیت و استواری و با استناد به آمارها و اطلاعات گسترده ای که دارد به مدیران سیاسی و اقتصادی ایران می گوید با صادرات دوجفت کفش می توان ارزش افزود ه ای برابر با صادرات یک بشکه خام را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اودرگفت و گوی مشروحی که با ارگان رسانه ای صنعت کفش انجام داده است به نکات ظریف و دقیقی درباره تجارت ایران و آرزوهای چینی ها و بازارهای صادراتی کفش ایران اشاره می کند که جذاب و خواندنی است. مریم چهاربالش گفت وگوی مشروحی با وی داشته است که بخش های از این گفت وگو را که پاسخ های عرب به حساب می آیند را با کمی دخل و تصرف درزیر می آوریم:

مواد اولیه  و دامپینگ چینی

در موضوع چرم مصنوعی قدرت ایران خیلی زیاد شد ه است. در مواد پلی‌اورتان نیز که یکی از تنگناها و دغدغه های ی بزرگ تولید درصنعت کفش بود اکنون به مرزخودکفایی رسیده ایم. . هر چند آمارهای متناقضی در این ارتباط ارائه می‌شود از جمله این که می‌گویند 120 هزار تن نیاز داریم و این میزان قابل تامین نیست ولی الان هیچ کمبودی احساس نمی‌شود. دراین بخش تحولات جالبی رخ داده است.در یک بازه زمانی که دولت برای تامین مواد اولیه ارز هشت هزار تومانی در اختیار واردکنندگان قرار می‌داد قیمت پی یو در بازار داخلی حدود 40 هزار تومان در کیلو بود و الان که دولت ارز خاصی برای مواداولیه تخصیص نمی‌دهد و با دلار حدود 11هزار و پانصد مواد اولیه وارد می‌شود قیمت در بازار داخلی به حدود 27 هزار تومان در کیلو رسیده است. یعنی دلار گران‌تر شده ولی مواد اولیه ارزان‌تر.دلیل آن افزایش تولید داخلی است. تولید داخل نیاز بازار را نه تنها پاسخ داده بلکه قیمت آن را سرشکن کرده است و همه این‌ها در شرایطی رخ داده است که چینی‌ها یک دامپینگ نانوشته نیز علیه ایران اعمال کرده‌اند. تامین‌کننده عمده این مواد برای ایران چینی‌ها هستند. قیمت جهانی پی‌یو هم حدود 2.2 دلار است. یعنی اگر با دلار یازده هزار و پانصد محاسبه کنیم قیمت خام آن می‌شود حدود 23 هزار تومان در کیلو که البته هزینه حمل و گمرک و ... هم دارد که با احتساب این هزینه‌ها به همان حدود کیلویی 27 هزار تومان می‌رسد. چینی‌ها به دقت حجم بازار ایران را می‌دانند. یک بازاری هم در کشورهای همسایه ما مثل ترکیه دارند ولی برای اینکه می‌خواهند بازار ایران را حفظ کنند این قیمت 2.2 دلار را برای ایران شکسته‌اند و با حدود قیمت 1.90 به ایران می‌فروشند. از یک نگاه این به نفع ماست، به دلیل اینکه قیمت تمام شده ما را در مقایسه با ترکیه کاهش می‌دهد ولی آنها (چینی‌ها) چون می‌خواهند بازار ایران را حفظ کنند این کار را کرده‌اند. الان قیمت 27 هزار تومانی که اشاره کردم با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و هر گونه هزینه جانبی است، در غیر این صورت قیمت قبل از ارزش‌افزوده حدود 24هزار تومان در هر کیلوست. این بدین معناست که پی‌یو ایران قابل رقابت است و این کاهش قیمتی هم که رخ داده است حاصل افزایش عرضه تولیدکنندگان ایرانی در بازار بوده است.

صادرات کفش و رسیدن به بازار روسیه  

در این دودهه تازه سپری شده صنعت کفش مورد بی‌مهری بود. اگر صنعت کفش در وزارتخانه یک اتاق داشته باشد و وزیر حرف اینها را گوش کند ما می‌توانیم کمبود درآمد نفت را جبران کنیم. به عنوان مثال یک جفت کفش چرمی قیمت فروش آن حدود 60 دلار است و قیمت تمام شده آن حدود 35 دلار و اگر همین قیمت تمام شده را معیار بگیریم هر دو جفت کفش به معنی یک بشکه نفت خواهد بود. مسئولین این موضوع را می‌دانند .یک بخشی از این را ما باید به دولت بگوییم و البته دولت هم باید رویکردهایش را تغییر بدهد. تنها با مالیات گرفتن از مردم نمی‌توان مشکلات را حل کرد. به جای پول گرفتن از مردم باید بگوییم که چه طور مردم را پولدار کنیم. ایران به جهت موقعیت جغرافیایی در جایگاهی است که می‌تواند تمام کشورهای منطقه را تغذیه کند. ما چند بار اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم ایران را تبدیل به ترمینال کفش منطقه کنیم. ما در صنعت کفش نیروی متخصص زیادی داریم و من فکر می‌کنم که در کشورهای منطقه هیچ کشوری به اندازه ایران نیروی انسانی متخصص در صنعت کفش ندارد.

از وقتی دلار گران شد به نوعی مشکل قاچاق حل شد. به دلیل اینکه دیگر برای کسی واردات صرف نمی‌کند. اگر آمارهای قدیم می‌گفتند که ما500-600 میلیون دلار واردات قاچاق داریم الان این رقم به حدود یک چهارم رسیده است. اگر ما بخواهیم عملکرد دو سال گذشته را جمع بزنیم می‌توانیم بگوییم که حدود نهصد میلیون دلار کفش وارد کشورمان نشده است و آیا کسی بدون کفش باقی مانده است؟ هیچ اعتراضی در مورد کمبود کفش نبوده است، حتی در ارتباط با کفش‌های ورزشی که بیشتر از خارج تامین می‌شد نیز تولیدکنندگان داخلی خیلی خوب توانستند بازار را تغذیه کنند. حاصل همه این‌ها این است که کارگاه‌ها الان با وضعیت خوبی کار می‌کنند و حتی من معتقدم که ما الان با کمبود نیروی کفاش روبرو هستیم و دستمزد کارگران کفاش هم از سطح حداقل وزارت کار بالاتر رفته است.صادرات کفش  در سال گذشته خیلی سال خاصی بود. فراز و نشیب‌ها خیلی زیاد بود. هر هفته یک دستورالعملی می‌آمد. یک بار می‌گفتند باید ارز با قیمت هشت هزار تومن برگردد که خوب به هیچ وجه برای تولیدکننده به صرفه نبود. یک بار می‌گفتند صادرکننده آزاد است و... خلاصه شرایط به گونه‌ایی بود که خیلی‌ها می‌گفتند که صادرات از بین خواهد رفت، ولی نه تنها این طور نشد بلکه الان وضعیت صادرات خوب است و با لحاظ کردن بعضی اگرها این شرایط می‌تواند بهتر هم بشود. عراق و افغانستان به صورت سنتی بازار صادرات کفش ایران بوده است حالا وارد بازار لیبی هم شده‌ایم و در مجموع می‌توانیم وارد بازار آفریقا بشویم. الان با چینی‌ها و ترک‌ها رقابت می‌کنیم. بیشتر از 60درصد بازار کفش هم در عراق و هم در افغانستان در اختیار ایران است. در عربستان بازار خوبی داشتیم که از دست رفت ولی هم‌چنان در دبی بازار داریم ولی جای آن داریم وارد بازار کفش روسیه می‌شویم. در حوزه کفش‌های چرمی و صندل خیلی قدرتمندیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. چند تولیدکننده خاص هستند که می‌توانند در این فضا وارد شوند ولی اینها تولیدکننده‌های پیشتازند. مثل وقتی که یک معدن را می‌خواهند اکتشاف کنند دینامیت می‌گذارند. ما توی عراق هم همین کار را کردیم. تو روسیه هم باید همین کار را بکنیم. دو تا تولیدکننده که وارد بشود، سال بعد می‌شوند چهارتا، بعد می‌شوند هشت تا و به همین شکل توسعه ایجاد می‌شود. بیشتر بازارهای صادراتی  دست چینی‌هاست و البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که بخشی از این مساله به این برمی‌گردد که ما روابط خارجی خوبی با برخی از کشورها نداریم؛ حتی خود عراق الان تعرفه واردات با عمان را صفر کرده است ولی با ایران چنین پیمانی وجود ندارد. خوب چرا ایران چنین قراردادی امضاء نمی‌کنند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۴۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

کد خبر 6089250 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • بازگشت دلار به کانال ۶۳ هزار تومان | خریداری در بازار نیست
  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟