Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شوند و در ایران این بیماری دومین عامل مرگ است.

به گزارش صدا و سیما؛ بروز سکته خصوصا مغزی در سال‌های اخیر همه گروه‌های سنی را در بر گرفته است و عوارض آن نه تنها فرد بلکه خانواده و بعضا جامعه را درگیر می‌کند.

سکته مغزی بر اثر نرسیدن خون به بخشی از مغز و آسیب دیدن سلول‌های مغز رخ می‌دهد و بسته به این که کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفر می‌میرند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گونه‌ای از سکته مغزی در نتیجه انسداد شریان‌های مغزی و گونه دیگر همراه خونریزی است.

دکتر عبدالحمید شریعت، ضعف و ناتوانی همه یا بخشی از بدن، سنگینی زبان و اختلال کلامی، نداشتن تعادل، سرگیجه و اختلال در بینایی را از نشانه‌های رایج سکته مغزی در افراد دانست و گفت: این عارضه در همه رده‌های سنی دیده می‌شود، اما در بین افرادی با رده سنی بالای ۵۰ سال رایج‌تر است.

وی با بیان این که احتمال سکته مغزی در مردان حدودا ۲۵ درصد بیشتر از زنان است افزود: فشارخون مزمن، قند خون بالا، چربی خون و مصرف دخانیات شایع‌ترین علل سکته مغزی، افزایش سن، اضافه وزن، کم تحرکی و تغذیه ناسالم نیز از علل سکته مغزی است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به جز سن و جنس، کنترل و نتظیم عواملی، چون فشارخون، قند خون، وزن، مصرف دخانیات و فعالیت‌های روزانه احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

شریعت با بیان اینکه شانس مرگ و میر در سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی، بالاتر است، افزود: مرگ و میر در سکته مغزی ناشی از انسداد رگ‌ها کمتر و به همین میزان احتمال بهبودی ناتوانی‌ها بیشتر است.

وی گفت: محیط‌های کاری پر استرس و نوع زندگی در بروز سکته مغزی تاثیر گذار است و مردان به دلیل حضور در این شرایط، بیش از زنان با احتمال سکته مغزی رو به رو هستد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که حفظ روحیه و امید در امر بهبودی بسیار تاثیر گذاراست افزود: ناتوانی در بخش‌های متفاوت بدن به ویژه اختلال بینایی، کلامی و حرکتی از جمله مشکلاتی است که افراد پس از سکته مغزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وتمایل به بهبودی و حفظ روحیه خوب در امر بهبودی و فراغت از ناتوانی‌های آن موثر است.

شریعت گفت: در ابتدای سکته مغزی معمولا فرد قادر به انجام امور شخصی و کنترل مواردی، چون فشارخون، چربی خون و قند خون نیست بنابراین نزدیکان فرد سکته مغزی در مواجه شدن با این وضعیت، می‌تواند امیدواری او را افزایش دهد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار اصغر عباسقلیزاده در مراسم تجلیل از قهرمانان، مربیان، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش بسیج آذربایجان‌شرقی، گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی، گوشه‌ای از افتخارات بسیج است.

وی افزود: ناتوانی و شکست استکبار جهانی در برابر اراده ملت ایران، بسیار مهم بوده و این روحیه شکست‌ناپذیری مردم، ناشی از روحیه ورزش قهرمانی و پهلوانی این ملت محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که شجاعت رزمندگان و روحیه ورزشکاری رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس و فتنه داعش، ناشی از روحیه ورزشی رزمندگان دلاور ایران اسلامی است، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری از آذربایجان که این خطه را سر ایران می‌دانند، امروز با سربلندی و غرورآفرینی ورزشکاران و قهرمانان بسیجی معنا پیدا می‌کند.

معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا نیز در ادامه با تشریح فعالیت هیأت‌های ورزشی مختلف در سپاه عاشورا گفت: تعداد ۳۲ هیأت ورزشی و منتخبی از قهرمانان و نخبگان ورزشی در این مراسم حضور دارند و ۸۰ نفر از خواهران و برادران قهرمان ورزشی، رؤسای هیأت‌ها و فعالان کمیته ورزش و جوانان کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

سرهنگ پاسدار علی حیدرپناه افزود: کمیته ورزش و جوانان کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی، نقش مهمی در انتقال فرهنگ جوانمردی در ورزش استان داشته است.

وی افزود: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی استان در مسابقات کشوری و به‌دست‌آوردن مقام‌های ورزشی امروز بیش از پیش مایه مباهات جامعه ورزشی و ولایی استان است.

کد خبر 6093959

دیگر خبرها

  • پلمب یک مشاور املاک به دلیل نداشتن پروانه کسب
  • تاخیر در دیدار حساس: هوادار سکته کرده بود!
  • عکسی از ترافیک سنگین دیشب جاده شمال
  • گرگان گران اداره می‌شود/ ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای توسعه
  • سرگیجه بزرگ!
  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • استمرار فعالیت سامانه بارشی در لرستان تا روز شنبه
  • باران سیل‌آسا و طوفان در ۲۴ استان | سیل و صاعقه در کمین مردم این مناطق | خطر غرق شدن شناگران و قایق‌ها در سواحل ۲ استان
  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • بی توجهی به جلوی راننده ۱۷ ساله جان عابر پیاده را گرفت