Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@21:58:10 GMT

از تولید به ضایعات

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۷۵۵۴

از تولید به ضایعات

یک زمان می گوئیم از تولید به مصرف که آنهم باید به اندازه باشد و از اسراف به دور، زیرا که اگر آنجا هم از حد تجاوز کنیم باز مصداق از تولید به اتلاف خواهد بود، اما این اتلاف توسط از ما بهتران انجام می شود که به قول معروف حدشان به شارع است. اما این مصیبت ها مربوط به کشاورزان بیچاره است که با هزار امید می کارند تا برداشت کنند تا هزینه زندگیشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورز بیچاره در سیما می-گفت هزینه کاشت را هم نمی تواند برداشت کند. ظاهراً دلال ها هم به سراغش نیامده بودند تا با ثمن بخس میوه هایش را بخرند

آخر خدا با ملتی که نمی توانند از امکانات خدادادی بهره برداری کنند چه می تواند بکند. وزارت جهاد کشاورزی پس از 40 سال کجا سیاست گذاری کرده است. آخر بعضی مسائل آنقدر واضح است که توجیه پذیر نیست.

باغ و باغات که دیگر زمین کشاورزی نیست که بگوییم یک سال پیاز و سیب زمینی، یکسال گندم یا چیز دیگر باید کاشت. گناه بی برنامه گی و نبودن آمایش سرزمین دست کم برای محصولات کشاورزی که دست خودمان است و به دشمن ربطی ندارد گناهی نابخشودنی است.

به باغ نمی توان گفت میوه نده و یا کم میوه بده و یا یکسال باید آن را تعطیل کند تا سال بعد برایش برنامه داشته باشند. این وزارت جهاد کشاورزی است که باید به فکر این مسائل باشد.

واقعاً استضعاف یعنی این. که خدا می دهد و بنده خدا نمی تواند استفاده کند. شعار می دهد ولی شعور بهره برداری ندارد. تازه امسال سال رونق تولید است!! ما کجای کاریم؟ به قول قرآن «فاین تذهبون»! خدا این همه باران فرستاده خسارتهایش را می پذیریم اما از فوائدش نمی توانیم بهره برداری کنیم!

حتماً باز هم تقصیر کشاورز است که گوش به سیاست گذاران نداده است. یا نه بهتر بگویم تقصیر درختان است که خود را با این سیاست ها هماهنگ نکرده است! این بی برنامگی و نداشتن امکانات برای بهره گیری را چگونه باید حل  کرد؟

آیا ساختن سردخانه یا کارخانه کمپوت سازی و یا دست کم داشتن اطلاع به موقع برای چاره سازی و انتقال این محصولات به مکانهایی که امکان فراورده سازی ویا بهره برداری هست فراهم نیست؟ آیا همانند ستاد اربعین که برای انتقال زانران پس از چند سال به خوبی برگزار شد، نمی شود کامیونها را با برنامه بسیج کرد تا این محصولات بر روی زمین نماند. حتماً توجیه می کنند که خیلی هم مهم نیست اگر این محصولات از بین برود اما خسارت کشاورزان چی؟ آیا نیروی بیکار نمی تواند به گونه ای آنها را خشک کند و مانند زمان قدیم که انگورها را آونگ و در زمستان از آن ها استفاده می کردند، از آنها بهره برد؟ آیا نمی شد با همکاری وزارتین صمت و امور خارجه دست کم کشور های همسایه را از این نعمت های خداداده با خبر کرد؟ آیا نمی توان همانند زعفران به صورت فله آنها را به دیگران داد تا به نام خودشان به فروش برسانند؟ آیا این کارها نیاز به ارز دارد؟ آیا این ها به تحریم وابسته است؟

با این همه باران و اینهمه مرتع، آیا قیمت گوشت برای مصرف کننده تغییری کرد؟ هرگز! آیا چه می توان گفت وقتی نظارت نیست، نظارت عالمانه نیست، و یا نظارت آبکی است!

استفاده کردن از نعمت خدا هم همت می خواهد و هم علم، فکر، و تدبیر! که ما همه را یکجا داریم! این نه تنها در امور کشاورزی است که در همه موارد دیگر مصداق دارد و از تولید خود یا واردات آنچنان بد استفاده می کنیم که در دنیا شهره ایم.

خودرو را آنچنان می سازیم که هنوز از کارخانه تحویل نگرفته به تعمیرکار نیاز دارد. لباس را چنان درست می کنیم که پس از اندک استفاده باید آن را اصلاح کرد، در لوازم التحریر، در ساختمان، و ... هر کسی سعی می کند جنس بی کیفیت به مشتری بدهد و این واقعاً فاجعه است. این ها مصادیق از تولید به ضایعات است. مادر را دل سوزد و دایه را دامن. بسیاری از مسئولان همانند دایه اند و نه مادر. خسارت را کشاورز می بیند نه برنامه ریز یا سیاستگزار که حقوقش سر ماه تأمین است!

آخر کی ما باید خودمان را اصلاح کنیم؟ و تا کی تقصیر و قصور خود را نادیده می گیریم و از زمین و زمان گله کنیم؟

* دکترای کتابداری و اطلاع رسانی و استاد تمام دانشگاه تهران

کد خبر 1316556

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تولید اصلاح الگوی مصرف لیگ برتر نوزدهم ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال باشگاه تراکتورسازی عراق روسیه بازیگران سینما و تلویزیون ایران دونالد ترامپ سوریه باشگاه پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۷۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، قیمت نفت کاهش یافته و شدیدترین کاهش هفتگی را طی سه ماه گذشته تجربه کرده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات ضعیف اشتغال آمریکا و زمانبندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۴ سنت معادل ۱.۰۶ درصد کاهش، ۷۸ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در جلسه هفته گذشته ثابت نگه داشت و سرمایه‌گذاران نگرانند بالا ماندن هزینه‌های وامگیری رشد اقتصاد را در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا محدود کند.

نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داده‌اند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد اشتغال در این کشور آهسته‌تر از حد انتظار در آوریل رشد کرده و رشد سالانه دستمزد‌ها هم پایین بوده است. بدین ترتیب تاجران تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار در ماه سپتامبر نرخ بهره را پایین بیاورد.

فدرال رزرو در اجلاس هفته گذشته نرخ بهره را ثابت نگه داشت و دلیل آن را تورم بالا اعلام کرد. بالا ماندن نرخ بهره رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد.

شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد این چاه‌ها در حال حاضر به پایین‌ترین تعداد از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است.

تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، ۸ حلقه در هفته منتهی به سوم ماه مه کاهش یافته و به ۶۰۵ رسیده است که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در افزایش قیمت نفت از بین رفته، چون دو طرف در فکر یک آتش بس موقت هستند و مذاکرات صلح توسط میانجی‌های بین‌المللی ادامه دارد.

از طرف دیگر، اجلاس بعدی ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده قرار است در اول ژوئن برگزار شود.

طبق گفته برخی منابع، اگر تقاضا برای نفت افزایش پیدا نکند، این ائتلاف کاهش تولید داوطلبانه خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • استاندار اردبیل: راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌ برداری می‌رسد
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج