رستورانگردی در دوره قاجار چقدر هزینه بر میداشت؟
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۸۰۱۴
هر چند امروز رستوران گردی یکی از مهمترین تفریحات خانوارها در شهرهای بزرگ محسوب می شود اما بررسیها نشان می دهد این قبیل رستوران ها در ایران سابقه دیرپایی ندارند.
به گزارش شریان نیوز، در دوره قاجار غالبا کارکرد رستورانها را قهوه خانه ها برعهده داشتند که در مناطق پرترددی چون بازار به راه می افتادند و اغلب نیز محل تجمع مردانی بودند که برای ناها، از این مراکز غذا گرفته یا در این مراکز غذای خود را صرف می کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بررسی ها نشان می دهد وضعیت اقتصادی ایران در این دوره تفاوتی ماهوی با وضعیت کنونی داشت، امروز اگر گوشت به یکی از گران ترین مواد غذایی در بازار ایران تبدیل شده است، آن روزها این برنج بود که از موقعیت خاصی میان شهروندان برخوردار بود به طوری که قیمت یک سیخ کباب از قیمت یک بشققاب برنج بسیار کمتر بود.
دلیل گرانی برنج، کشت ان در استان هایی محدود و نبود شرایط برای انتقال ان به تمامی شهرها، حتی پایتخت بود از این رو در مراسم ها و روزهای خاصی مردم ایران، برنج مصرف می کردند.
غذای اغلب مردم در این دوره ها انواع آش ها، اشکنه، املت و کوکو و ... بود و چلوکباب غذایی اعیانی محسوب می شد.
نگاهی به قیمت غذاهای رستورانی تبریزی در۱۲۷۰ سال پیش نشان می دهد قیمت غذاها، رستوران رفتن و غذا خوردن بیرون از خانه را در انحصار بازاریان و کسانی که موقعیت مالی مناسبی داشتند، بود.
تصویر زیر نشان دهنده قیمت انواع غذاهایی است که در رستوران مذکور عرضه می شد.
لازم به توضیح است دینار کمترین واحد پولی ایران در زمان قاجار بوده است. در این دوره زمانی واحدهای رایج پول دینار، شاهی، عباسی و قران بود. هر قران ۱۰۰۰ دینار، هر عباسی ۲۰۰ دینار و هر شاهی با ۵۰ دینار برابری می کرد. صد دینار نیز در زبان محاوره صنار خوانده می شد.
منبع: شریان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۸۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطب مثل «گیلدخت»
خونه همه هویت ماست. رگ و ریشه ما از میون سنگ و چوب و خشت وگل خونههامونه که سربرمیاره. هیچچیز توی عالم سختتر و تلختر ازاین نیست که دیگری خونه و کاشانهات روتصاحب کنه. جلوی چشمات جولون بده و نفسکش بطلبه واونجا رو به خاک وخون بکشه. اینطور مواقع حرجی نیست که آدم همه هست ونیست وداروندارش روبده تا خونهاش روپس بگیره و اون رو دوباره آباد کنه.»درچکیده داستان هم آمده بود: «عالم را آب ببرد، بزرگان و درباریان مملکت محروسه را خواب برده است. در این هیاهو و غوغا، آصف میرزای قاجار رویای تکیهزدن بر تختطاووس را دارد و ولایت دارالمرز گیلان را بهعنوان مقر این طرح و توطئه انتخاب میکند، بیآنکه آگاه باشد آنجا گلنار خانزاده به یاری دلدادهاش اسماعیل میرشکار قصد بر باد دادن این رویا را دارند و میخواهند طرحی نو دراندازند.» اگر بیننده سریال نبودید، با این جملات دستگیرتان شده که این قصه درباره وطن است و از تاریخ روایت میکند اما بر این حکایت چاشنی عشق و دلدادگی را هم افزوده تا فضایی دلانگیزتر به قصه دهد. همین وجه البته برگ برنده تلقی میشود، زیرا تجربه ثابت کرده، مخاطبان تلویزیون دوستدار قصههای خانوادگی با مضامین عاطفی هستند و سریالهای تاریخی که برای بالا بردن بار دراماتیک خود از این عنصر بهره بردند، موفقیت بیشتری در جذب مخاطب دارند.«گیلدخت» نیز ازهمین زمره است؛ اثری محصول مرکز فیلم و سریال معاونت برونمرزی رسانهملی که پخش آن در بهار۱۴۰۲ نیز ادامه یافت. با توجه به حیات طولانی که روی آنتن داشت و همچنین قصه گیرا و قاببندیهای چشمنواز توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تا جایی که در گزارشهای اعلامی مرکز تحقیقات صداوسیما تا تاریخ ۲۰اسفند۱۴۰۲، درمقام پربینندهترین سریال سیما در سال ۱۴۰۲ قرار گرفت. این سریال روی آنتن شبکه آیفیلم رفته تا برای مخاطبانی که از دیدن آن بازماندند، باردیگر ماجراهای گلنار در دورهای از حکومت قاجار را به نمایش درآورد و از این منظر، نگاهی هم به زیست اجتماعی وسیاسی زنان درآن برهه تاریخی داشته باشد، زیرا همانطور که گفته شد، شخصیت اصلی قصه یک زن است.کسی که خلاف جهت آب شنا میکند وازاینکه متفاوت به نظر برسد، نمیهراسد. چوب حرف مردم و اهل خانه را میخورد اما کوتاه نمیآید. در سرای اربابی خانه دارد اما دلش در گرو رعیتزادهای شجاع است و بهای این عشق را هم میپردازد.
نوشین مجلسی - سردبیر قاب کوچک