Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب و هوای مطلوب بویژه در فصل پاییز و زمستان و وجود گونه های مختلف جانوری و گیاهی و رشد انواع میوههای گرمسیری و منحصر به فرد ایران بخش دشتیاری چابهار و شهرستان سرباز را به مکانی بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری و گردشگری تبدیل کرده است که در صورت سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی نه تنها زمینه ایجاد اشتغال فراهم می شود بلکه برگشت سریع اصل سرمایه و توسعه و پیشرفت منطقه را به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه حفاظت شده گاندو و رودخانه باهوکلات در بخش دشتیاری چابهار علاوه بر وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی، زیستگاه ۲۹۱ گونه جانوری و ۱۵۰ گونه گیاهی است، براساس بررسی‌های کارشناسی ۱۹۲ گونه پرنده، ۲۸ گونه پستاندار و ۷۱ گونه خزنده در محدوده این منطقه حفاظت شده زیست می کنند.

منطقه حفاظت شده گاندو در سال ۱۳۴۹ با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات ثبت و اعلام شد اما در سال ۱۳۶۱ به سبب زیست گونه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی که در اصطلاح محلی «گاندو» گفته می شود، به منطقه حفاظت شده گاندو تغییر نام داده شد.

این منطقه با گستره ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هکتار در منتهی الیه جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان و در محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز قرار دارد و رودخانه مهم و فصلی باهوکلات از پایین دست سد پیشین نیز در این بخش واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده دارای اقلیم خشک و گرم است و گونه‌های مهم گیاهی نظیر جنگل‌های حرا، چش و میوه‌های گرمسیری بویژه موز و انبه بصورت دست کاشت و از گونه های مهم جانوری گاندو، خرس سیاه، کاراکال، جبیر، سنجاب بلوچی و لاکپشت‌های سبز زیست می‌کنند.

سیمای منطقه حفاظت‌شده گاندو در یک طبقه بندی کلی دربرگیرنده رودخانه‌ها، آبگیرهای محل زیست تمساح تالابی، اراضی ساحلی مجاور دریای عمان، رویشگاه جنگل‌های حرا و زیستگاه زادآوری بسیاری از پرندگان، کوه‌ها و ارتفاعات واقع در شمال، شمال شرق و شرق منطقه و همچنین اراضی پست مرکز و جنوب منطقه (دشت باهوکلات) است.

باهوکلات منطقه ای است هموار با دامنه ارتفاعی تا ۹۰۰ متر، نواحی مرتفع با وسعتی اندک در شمال قرار گرفته و از جنوب به خور گواتر و حور باهو و هم مرز با کشور پاکستان متصل است.

رودخانه‌های سرباز و باهوکلات در منطقه حفاظت شده گاندو جریان دارند و متوسط دمای سالیانه آن ۲۷ درجه سانتی گراد و بارندگی ۱۳۷ میلی‌متر گزارش شده است.

این منطقه زیستگاه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات از ویژگی و سیمای عمومی منطقه شامل وضعیت توپوگرافی، چشم انداز، پوشش گیاهی و گونه‌های شاخص گیاهی، وضعیت عمومی حیات وحش و گونه‌های شاخص جانوری و کریدورها برخوردار است و پوشش گیاهی در بارندگی های چند ماه اخیر موجب رویش گیاهان و فراوانی آب در رودخانه باهوکلات شده است.

اشرفعلی حسینی افزود: ۵۱۵ گونه پرنده در سراسر ایران شناسایی شده که براساس بررسی ها ۱۹۲ گونه پرنده متعلق به ۵۲ خانواده و ۱۲۳ جنس در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات این شهرستان زیست می کنند.

وی بیان کرد: در این محدوده نزدیک به ۱۳۱ آبادی و روستا وجود دارد و گونه شاخص منطقه و ایران «تمساح پوزه کوتاه» معروف به گاندو در این محدوده زیست می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار ادامه داد: در منطقه حفاظت شده گاندو ۱۵۰ گونه گیاهی متعلق به ۴۹ خانواده شناسایی شده که از این میان، خانواده Gramineae بالاترین درصد فراوانی جنس و گونه را نسبت به سایر خانواده ها داراست.

وی تصریح کرد: از ۱۶۰ گونه پستاندار موجود در ایران ۲۸ گونه متعلق به ۶ راسته و پنج خانواده در منطقه حفاظت شده گاندو زیست می کنند.

حسینی گفت: از تعداد کل خزندگان شناسایی شده در ایران که جمعا ۲۰۹ گونه هستند ۷۱ گونه متعلق به ۴۲ جنس و ۱۳ خانواده در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۷ گونه دوزیست ایران تعداد چهار گونه در باهوکلات زیست می کنند افزود: علاوه بر اینها منطقه حفاظت شده گاندو با دارا بودن رودخانه‌های مهمی چون سرباز و باهوکلات، دارای ۱۲ گونه ماهی از پنج خانواده و ۱۰ راسته در آبهای داخلی است.

شهرستان چابهار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۵۰ هزار خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گاندو سرباز چابهار اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور