Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:44:18 GMT

قلندر نقاش منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۰۹۹۶

قلندر نقاش منتشر شد

کتاب "قلندر نقاش" با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای در همدان و با محوریت نقاشی‌های استاد "حسین دستخوش‌همدانی" از مجموعه دانشنامه استان همدان است.

 مولف این کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: "نقاشی قهوه‌خانه‌ای" مکتبی از نقاشی روایی رنگ روغن است که در اواخر دوره‌ قاجار و جنبش مشروطیت، با محتوا و موضوع رزمی، بزمی و مذهبی، به دست هنرمندانی مکتب ‌نرفته و در قهوه‌خانه‌ها شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم زارعی خاستگاه این جریان هنری در تاریخ نقاشی ایران را سنت کهن قصه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، تعزیه‌خوانی و نقالی دانست و پیشینه‌اش را به قرن‌ها پیش از پدید آمدن قهوه‌خانه‌ها منسوب کرد. 

وی خاطر نشان کرد: بنیان‌گذاران معاصر این جریان هنری ۲ نفر از نقاشان مردمی، به‌نام‌های "حسین قوللر آقاسی" و "محمد مدبر" هستند و "حسین دستخوش‌همدانی" از هنرمندان معاصری بوده که به نقاشی قهوه‌خانه‌ای پرداخته است. 

زارعی افزود: این هنرمند یکی از نقاشان صاحب سبک در نقاشی قهوه‌خانه‌ای محسوب می شود و کتاب "قلندر نقاش" مجموعه ای از آثار وی را گرد آورده است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان، حفظ و صیانت از این نوع هنر خاص و تحقیقات متعدد را از وظایف محققان، پژوهشگران، دانشگاهیان و هنردوستان دانست و گفت: "نقاشی قهوه‌خانه‌ای" به عنوان یک پیشینه هنری بومی باید زنده نگه داریم.

وی تاکید کرد: معرفی هنرمندان نام‌آشنا و بنیان‌گذاران آن و آثار معرفی‌نشده‌ آن‌ها که در دست مجموعه‌داران ایرانی و خارجی است را در دست کار قرار دهیم.

زارعی با اشاره به اینکه کتاب "قلندر نقاش" در ۱۹۷ صفحه، چهار فصل و با مقدمه ای از"هادی سیف" به چاپ رسیده است گفت: در این پژوهش سعی شده که ضمن پرداختن به منشا نقاشی قهوه‌خانه‌ای و زندگی حسین دستخوش‌همدانی و سبک و سیاق هنری وی، آثاری از این استاد معرفی شود که در دست مجموعه‌داران خصوصی، نگارخانه‌ها و موزه‌ها قرار دارد.

استاد "حسین دستخوش همدانی" در سال ۱۳۰۵ ه‍جری شمسی در همدان دیده به جهان گشود و در ۹ آبان‌ماه ۱۳۸۴ به دیار باقی شتافت.

درآمد دستخوش از راه نقاشی تامین می‌شد و در مدت اقامتش در مشهد مقدس سفارش‌هایی با موضوع های جنگ خیبر، جنگ چالدران و مجلس زلیخا را در کارنامه خود دارد که در این منطقه همه را به‌نام خود ماندگار کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چاپ کتاب همدان حوزه هنری انتشارات سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی

کارگر افغانستانی اخراجی قهوه‌خانه وقتی فهمید فرد دیگری به جای او مشغول کار شده در اقدامی هولناک وی را به قتل رساند.

به گزارش ایران، بیست و هشتم فروردین‌، کشف جسد مرد جوانی در قهوه‌خانه‌ای در شهرری به تیم جنایی اعلام شد.بررسی‌ها نشان می‌داد مرد افغانستانی با ضربه چاقو از ناحیه گلو به قتل رسیده بود. عامل این جنایت پس از قتل قلیان‌های قهوه‌خانه را نیز شکسته و متواری شده بود.

کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه دریافتند، کارگر سابق قهوه‌خانه به نام مــالک با نقشه قبلی وارد قهوه‌خانه شده و پس از چند دقیقه‌ با  لباس و دستان خونی از محل جنایت خارج شده است.

در نخستین گام صاحب قهوه‌خانه گفت: مــالک قبلاً اینجا کار می‌کرد اما به دلیل‌ مشکلاتی که داشت، اخراجش کردم بعد هم فرد دیگری را به جای او استخدام کردم و مقتول از فردای آن روز در قهوه‌خانه مشغول به کار شد اما متهم کینه به دل گرفت و دست به این جنایت زد. تحقیقات برای دستگیری قاتل فراری از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!
  • اقدام آتشین مرد نقاش | مادر و پسر ۱۱ ساله در خشم پدر سوختند