Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعیده مصطفوی کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی در مورد الگو برداری فرزندان از والدین گفت: فرزندان شاهد تعارضات و بحث و جدل‌های خانوادگی هستند و ایجاد نگرش مثبت نسبت به رفتار‌های ضد اجتماعی از قبیل مصرف مواد شکل گیری سبک‌های دلبستگی نا ایمن و اضطرابی به علت در دسترس نبودن والدین و کیفیت و کمیت پایین روابط والدین با فرزندان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله پیامد‌های اعتیاد والدین است.   او افزود: در مواردی نیز شرایط محیطی حمایتگرانه از قبیل وجود یکی از بستگان یا یک معلم و الگوی مثبت و ویژگی‌های فردی فرزندان از قبیل تاب آوری و تلاش برای جبران شرایط نامناسب دوران کودکی سبب می‌شود فرزندان خانواده‌های اعتیاد مسیر متفاوتی را پیش رو بگیرند.

مصطفوی افزود: در اغلب موارد سرپرست خانواده که مصرف کننده مواد است (عموما پدر) مادر خانواده و فرزندان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد و از طریق اجبار آن‌ها به تجربه مصرف مواد و ارتباط عاطفی موجود میان اعضای خانواده سبب می‌شود به سختی بتوانند از این چرخه معیوب خارج شوند.

او تصریح کرد: این کودکان معمولا ترک تحصیل کرده و به سرعت در سنین کم وارد بازار کار می‌شوند و این مساله زمینه سوءاستفاده از این کودکان را فراهم می‌کند بطوریکه انواع سوء استفاده‌های جسمی، جنسی و عاطفی در این کودکان بالاتر است.

کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی گفت: بطور کلی، چون کودکان در سنین کم قدرت تصمیم گیری و انتخاب درست در مسائل زندگی شان را ندارند والدین اصلی‌ترین عامل موثر در مسیر رشد سالم و ناسالم آن‌ها هستند.
مصطفوی افزود: وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین در خانواده‌های گرفتار اعتیاد، امکانات کمتری را در اختیار فرزندان آن‌ها برای پیشرفت و موقعیت‌های مختلف فردی، تحصیلی و شغلی می‌گذارد.
او ادامه داد: فرزندان خانواده‌های معتاد در صورتیکه معتاد نشوند قطعا دچار یکی از انواع اختلالات روانی از قبیل اضطراب افسردگی و .. می‌شوند که این مساله خود مانع دیگری برای آنهاست و کمبودی مصرف مواد را در این افراد افزایش می‌دهد.

کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی گفت: اعتیاد والدین موجب غفلت آن‌ها از تکالیف والدینی و تامین به موقع نیاز‌های روحی و عاطفی فرزندان شان می‌شود وهمچنین انواع خشونت‌های خانگی و همسر آزاری نیز در این والدین بیشتر از سایر خانواده‌ها است.

مصطفوی افزود: در مواردی که آزار والدین معتاد برای کودکان شان مسجل شود بعنوان والدین بد سر پرست شناخته شده و احتمال اینکه قانون فرزندان را از آن‌ها جدا کند وجود دارد.

انتهای پیام //ا. ز  
والدین اصلی‌ترین عامل موثر در مسیر رشد سالم و ناسالم کودکان هستند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اعتیاد علوم پزشکی علوم پزشکی اخبار اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل اکبر منتظر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مشگین شهر اظهار کرد: در صورت بکارگیری ترککنندگان اعتیاد توسط کارفرمایان بخش خصوصی سهم عمده ای از حق بیمه این قبیل کارگران توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت خیرین برای احداث کمپ دوم ترک اعتیاد در شهرستان مشگین شهر شد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداری اردبیل ادامه داد: مساله اعتیاد ، پایین آمدن سن اعتیاد و گرایشاتی که جوانان به انواع آن دارند و در کنار آن نداشتن اطلاعات کافی و درست خانواده‌ها موجب بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده است.
وی افزود: نیاز است در این زمینه اقدمات و برنامه‌های آموزشی درستی طراحی شود ، خانواده‌ها باید راجع به شکل هر کدام از مواد مخدر، نحوه مصرف و نگهداری، اطلاعات کلی داشته باشند. تا زمانی که چنین اطلاعاتی وجود نداشته باشد امکان هشدار دادن و نظارت دقیق تر بر رفتار و کارهای فرزندان بسیار دشوار خواهد بود. نقش خانواده در اعتیاد جوانان بسیار گسترده و همه جانبه با مسئولیت‌های سنگین است.
وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها، مساجد و مدارس باید درباره عواقب اعتیاد اطلاع‌رسانی کنند.
شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر نیز در این جلسه از تخصیص ناچیز اعتبار فرهنگی و تحویل نشدن بموقع کتب مربوطه انتقاد کرد و خواستار ایجاد کمپ دوم ترک اعتیاد در این شهرستان شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد