Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:47:54 GMT

گام بلند دیپلماسی اقتصادی در کرمان

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۳۳۷۷

گام بلند دیپلماسی اقتصادی در کرمان

استان کرمان با گستره پهناور، اقلیم های متفاوت و شرایط جغرافیایی ممتاز در جنوب شرق کشور، فرصت ها و قابلیت های بسیار فراوانی برای رشد و توسعه دارد که ارتباطات خارجی راه را برای شکوفایی همه جانبه این دیار هموار می کند.

۲۷سفیر و رایزن اقتصادی از ۱۵کشور آسیایی و اروپایی  شامگاه چهارشنبه هفته ای که گذشت بمنظور آشنایی با ظرفیت های گردشگری و اقتصادی استان کرمان وارد فرودگاه سیرجان شدند و در بدو ورود مورد استقبال استاندار و مسئولان این استان قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید از ترمینال ضبط و فرآوری پسته جلال آباد، کارگاه تولید گلیم شیرکی پیچ روستای دارستان و نمایشگاه صنایع دستی و  شرکت در جشن پسته برنامه های اولین روز سفرا و رایزنان اقتصادی را تشکیل می داد.

روز دوم سفر هیات دیپلماتیک با بازدید از صنایع معدنی شهرستان سیرجان و مس سرچشمه آغاز شد و میهمانان با ورود به شهرستان رفسنجان از موزه ریاست جمهوری این شهر دیدن کردند و شامگاه پنجشنبه در آیین برگزاری جشن پسته در خانه حاج آقا علی رفسنجان شرکت کردند.

 در روز جمعه نشست بررسی های پتانسیل توسعه روابط اقتصادی فرامرزی در کرمان با حضور معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، استاندار کرمان و سفرا و رایزنان اقتصادی ۱۵ کشور، جمعی از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان و فعالان اقتصادی  در محل هتل پارس کرمان برگزار شد و سپس میهمانان از بازار کرمان، مجموعه گنجعلیخان و باغ شاهزاده ماهان بازدید کرده و شامگاه جمعه کرمان را به مقصد تهران ترک کردند.

وزارت امور خارجه از تجار و بازرگانان حمایت می‌کند

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه که در این سفر هیات های خارجی را همراهی می کرد با اظهار رضایت از انجام این برنامه گفت: برخی میهمانان خارجی‌ بعد از حضور در ایران و بازدید از امکانات، پتانسیل ها و تجهیزات، باور نمی‌کنند این کشور ۳۰ سال تحت تحریم‌ها و فشارهای سنگین بیگانگان بوده و این موضوع نیز تنها در سایه ولایت، مقاومت و پشتکار و همت مردم شهید پرور این ملت بدست آمده است.

غلامرضا انصاری با اشاره به ظرفیت های فراوان گردشگری استان کرمان افزود: ایران در گردشگری ملی و بومی بسیار موفق بوده و در سال های اخیر دهها هزار نفر بین استان ها و شهرها رفت و آمد می کنند که باید به ایجاد زیرساخت های خوب گردشگری کمک کند و این حمایت زیرساخت ها گردشگری را تقویت می کند.  

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه هرچه در توان دارد برای فعالان اقتصادی انجام می دهد و در خدمت تجار است و سفارتخانه های ما در طول ۴۰ سال گذشته هیچ وقت به اندازه کنونی در زمینه تجارت وقت نگذاشته اند.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و صنایع دستی شهرستان سیرجان افزود: در حوزه هنر و تولید در این شهر فعالیت زیادی دیدیم که جای  قدردانی دارد و امیدواریم این کارها به سطح بین الملل بیش از گذشته راه پیدا کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان رفسنجان و استان کرمان با تلاش و پشتکار فرآورده بسیار مرغوب پسته را به مردم کشور و دنیا عرضه می کنند و امیدواریم بتوانیم برای همه محصولات کشاورزی در کشور مانند پسته سازمانی کاری از تولید تا بازاریابی در جهان را داشته باشیم.

انصاری اظهار داشت: : باید بازرگانان حتما برای کار با نمایندگی های وزارت خارجه در کشورهای مختلف در ارتباط باشند و متاسفانه تجار زمانی به ما مراجعه می‌کنند که دچار مشکلی در کشورهای دنیا شدده اند و ما دوست داریم در زمان موفقیت نیز به ما مراجعه کنند و ما از آنها در هر شرایطی حمایت خواهیم کرد.

حضور سفرا در کرمان بازخوردهای خوبی دارد

استاندار کرمان با اشاره به سفر سفرا و رایزن های اقتصادی ۱۵ کشور خارجی به استان کرمان گفت: برای این سفر اهداف مختلفی متصور هست که اولین منظور بحث گردشگری بوده تا فرصتی برای گردش و تفرج میهمانان فراهم شود.

محمد جواد فدایی افزود: هدف دوم آشنایی دیپلمات های خارجی با استان کرمان به عنوان بخشی از کشور و آشنایی با تاریخ فرهنگ، فقتصاد و امکانات در منطقه است.

وی تاکید کرد: نمایندگان کشورهای خارجی در جریان بازدید ایده هایی بدست آورند تا ارتباطات بیشتر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین کرمان و این کشورها برقرار شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: امروز دید خوبی نسبت به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان کرمان به وجود آمده و می‌توانیم مذاکرات و تعاملات خوبی در این خصوص با کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی اظهار داشت: استان کرمان ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی دارد به طوری که در بخش های کشاورزی، صنایع دستی، صنایع معدنی و غیره. پتانسیل های خوبی برای برقرای مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف را دارد و در مقابل نیز نیازهایی دارد که می‌توانیم با صادرات و واردات تعاملات خوبی با کشورهای مختلف داشته باشیم.

فدایی گفت: حضور سفرا و رایزنان اقتصادی ۱۵ کشور در این استان بازخوردهای خوبی داشته و دفتر پیگیری‌های اقتصادی استانداری کرمان در تهران مصوبات نشست‌ها را پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: برخی از سفرا و میهمانان گرامی احساسات و نظرات خود را بعد دیدن شهرستان های سیرجان و رفسنجان توییت کرده و از میزبانی استان کرمان تشکر کرده بودند که من هم به نوبه خود از مهیمانانمان در این خصوص تشکر کنم.

صادارت کرمان به پنج برابر قابل افزایش است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: این استان با ظرفیت‌های غنی معدنی، گردشگری و کشاورزی با ۶۶ کشور جهان مراوده تجاری دارد.

 سید مهدی طبیب زاده افزود: کرمان پهناورترین استان کشور است که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری بسیار زیادی دارد و مرکز صنعت و تجارت جنوب شرق کشور و همواره مرکز تجاری جنوب بوده و در برنامه ششم توسعه نیز این استان به عنوان پشتیبان سواحل مکران انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: دشت شهداد گرمترین نقطه جهان، خانه حاج آقا علی رفسنجان به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان، بزرگترین معدن روباز خاورمیانه و متنوع ترین اقلیم آب و هوایی و غیره همگی متعلق به استان کرمان است و حتی در این خطه از کشور می توان تنوع گیاهی را به خوبی مشاهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان اظهار داشت: در بخش اقتصادی این استان، بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات در سال دارد که تا پنج برابر قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه استان کرمان ۲۶۵ میلیون دلار صادرات در سال ۹۶ داشته‌ است افزود: سال گذشته صادرات این استان مقداری کاهش یافت اما امسال رو به افزایش است.

طبیب زاده تاکید کرد: کارخانجات بزرگ صنعتی در استان کرمان در حال ساخت است که برای راه‌اندازی آنها به مواد اولیه و تکنولوژی نیاز داریم و بر اساس تجربیاتی که ظرف چند سال گذشته داشتیم، تا حدودی توانسته ایم در اتاق بازرگانی کرمان بازارهای هدف محصولات این استان را شناسایی کرده و اهداف و پتاسیل‌های موجود در این بازارها بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ کالای صادراتی در استان کرمان وجود دارد و رابطه اقتصادی با کشورهای اورآسیایی اولویت استان کرمان است و میز اورآسیا در اتاق بازرگانی استان کرمان بزودی تشکیل می‌شود.

زیرساخت های گردشگری خارجی در کرمان فراهم است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: زیرساخت های لازم برای حضور و پذیرایی از گردشگران خارجی در این استان فراهم است و امیدواریم شاهد حضور گردشگران از سراسر دنیا در این منطقه باشیم.

فریدون فعالی افزود: استان کرمان خاستگاه تمدن هفت هزارساله و دارای هفت اثر ثبت جهانی و ۷۰۰اثر ملی و هفت هزار اثر شناخته شده است که دلیلی بر منحصربفرد بودن این استان است.

وی تصریح کرد: در سفر سه روزه سفیران و رایزن های ۱۵ کشور به استان به زودی شاهد نتایج خوبی در حوزه گردشگری خواهیم بود و مهمانان بین المللی مبلغان خوبی برای این استان خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: اقامت در دل کویر بر جذابیت های این منطقه جهانی می افزاید که امیدوارم در سفر آتی به استان کرمان این تجربه را کسب کنید.

وی تاکید کرد: با توجه به پهناور بودن این استان، سفیران و رایزن های اقتصادی سفر چهار روزه ای را برای دیدن جاذبه های گردشگری استان کرمان برنامه ریزی کنند.

روز جمعه در نشست بررسی های پتانسیل توسعه روابط اقتصادی فرامرزی در کرمان تعدادی از سفرا و رایزنان اقتصادی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در رابطه با این سفر و وضعیت استان کرمان پرداختند.

تحریم های آمریکا ارزش قانونی ندارد

رایزن اقتصادی سفارت اتریش در ایران تاکید کرد: تحریم های آمریکا برای ما ارزش قانونی ندارد و مسیر در نظر گرفته شده در برجام را باید ادامه بدهیم.

کریستوف گراب مایر روز جمعه در نشست بررسی پتانسیل های توسعه روابط اقتصادی فرامرزی کرمان افزود: برای بهتر شدن مراودات اقتصادی ایران و اتریش باید در ابتدا مشکلات را شناسایی و آنها را بدانیم و درک کنیم  و معتقدم این اصلیترین کار در پیش روی ما بوده و تا این موضوع از سوی طرفین درک نشود، حل مشکلات نیز صورت نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اتریش میزبان بخشی از فرآیند تفاهمنامه برجام بوده و پیرامون بسیاری از مشکلات آگاهی داریم، اما معتقدیم با راه حل مسالمت‌آمیز می‌توان این مشکلات را از پیش رو برداشت.

رایزن اقتصادی سفارت اتریش در ایران با اشاره به سفر و بازدید از استان کرمان اظهار داشت: پتانسیل‌های داخلی استان کرمان و همچنین مشکلات توسعه اقتصادی این استان را از گذشته شنیده بودیم اما امیدواریم هرچه زودتر این موانع رفع و راه حل های افزایش مراودات ایران و اتریش به ویژه با کرمان باز شود.

وی تاکید کرد: از گذشته یک سری مشکلاتی در مراودات تجاری بین اتریش و ایران بوده که امیدواریم این سفر به مراودات بیشتر بیانجامد و بتوانیم هرچه زودتر مشکلات مراوده بین ایران و اتریش را حل کنیم.

معادن نقطه اشتراک آفریقای جنوبی و کرمان 

سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز در این نشست گفت: پیشینه رابطه ایران و آفریقا به قبل از جنگ جهانی دوم برمی گردد و استان کرمان به استان معادن معروف است و آفریقای جنوبی نیز معدن خیز است و می توانیم یک رابطه خوبی در معدن و اقتصاد داشته باشیم.

ویکامازوری کومالو  افزود: دومین بار است که به کرمان سفر می‌کنم و با وجود همه تحریم‌ها از سفر قبل تا امروز کرمان پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: کشاورزی و گردشگری از موضوعات مشترک بین استان کرمان و آفریقای جنوبی است و می‌توان این ارتباطات را افزایش داد و باعث رونق گردشگری و اقتصادی ۲ کشور شد.

سفیر آفریقای جنوبی بیان کرد: نمایشگاه‌های زیادی در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود که از کرمانی‌ها دعوت می‌گردد از این نمایشگاه‌ها دیدن کنند و همچنین در بخش‌های پزشکی دکترهای زیادی از ایران در آفریقای جنوبی فعالیت دارند و در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

ایران و افغانستان سالانه سه میلیارد دلار مناسبات تجاری دارند

سفیر افغانستان در ایران هم گفت:  استان کرمان با همه جاذبه های صنعتی، تجارتی، فرهنگی و تاریخی یکی از بخش های هویت مشترک دو کشور ایران و افغانستان است 

عبدالغفور ولیوالی با بیان اینکه مناسبات تجارتی بین ایران و افغانستان سالانه به  سه میلیارد دلار می رسد افزود: متأسفانه تعادل واردات و صادرات به میزانی وجود دارد متعادل نیست و امیدواریم بعد از این با آغاز یک فصل نو تجارتی این موازنه بهتر شود.

وی با اشاره به وجود معادن استخراج نشده در کشور افغانستان تصریح کرد: می توانیم در راستای استخراج این معادن با استان کرمان همکاری نزدیک داشته و از تجارب این استان بیاموزیم.

سفیر افغانستان در ایران اظهار داشت: به زودی ایران و افغانستان سند جامع راهبردی امضاء می کنند که در آن پنج بخش اساسی همکاری ها از جمله اقتصادی و تجاری را شامل می شود و امیدواریم تمام شاخص های ارتباط تجاری این دو کشور با امضای این سند تعیین شود.

وی بیان کرد:  اقلیم متنوع افغانستان در جنوب و جنوب غرب مشابه استان کرمان است که می تواند در تبادل تجارت اقتصادی و کشاورزی مفید باشد.

ولیوالی تاکید کرد: افغانستان از تحریم های اعمال شده علیه ایران به ویژه در تجارت در بندر چابهار معافیت جهانی دارد و هر ۲ کشور باید از این معافیت استفاده بزرگی بکنند و رییس جمهوری افغانستان درصدد است که ارتباط بانکی با بندر چابهار ایجاد کند تا انتقال پول بین ۲ کشور از طریق ۲ بانک در چابهار ایجاد شده این مشکل رفع شود.

وی افزود: کرمان را مرکز فولاد، مس، پسته و  مرکز گلیم بافی و صنایع دستی و استان گردشگری و جلوه های هنر باستانی ایرانی دریافتیم و  همه این موارد در مردم، اقتصادی و کشاورزی کرمان وجود دارد و به امتیازهای استان یقین حاصل کردم.

اشتراک زبانی و فرهنگی زمینه ساز رونق تجارت میان تاجکیستان و ایران 

سفیر تاجیکستان در ایران گفت: ما اقتصاد مقاومتی را  در استان کرمان به چشم سر دیدیم که چگونه فعالیت دارد و رونق تولید را که شعار امسال جمهوری اسلامی است به وضوح دیدیم.

نظام الدین زاهدی  افزود: تاجیکستان کشور هم فرهنگ و هم زبان با ایران است و بستر مناسبی برای رشد همکاری های دوجانبه است، صنعت و کشاورزی استان رشد یافته و در تاجیکستان نیز در حال رشد و تقویت است و صنعت و معادن تاجیکستان رشد بیش از پیش را از سر می گذراند و با کشورهای بسیاری در این زمینه همکاری داریم و دستاوردها یک ظرفیت و توانمندی برای راه اندازی همکاری معادن بین ۲ کشور است.

وی تصریح کرد: باور دارم هر دو کشور ایران و تاجیکستان به تقویت همکاری ها علاقه مند و امکانات برای رشد همکاری ها موجود است بنابراین از این سفر برای شناخت بهتر استان کرمان و برای شناسایی با امکانات استان زمینه ای بود که بعد از این تقویت خواهد شد.

میهمان نوازی ایرانیان زبانزد عام و خاص 

نفر دوم سفارت دانمارک در ایران گفت: حدود سه ماه است که در ایران مشغول به کار شده ام و دوست داریم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین استان کرمان و برخی ایالت های دانمارک انجام شود.

مایا مورتنسن افزود: امیدوار هستم تعاملات خوبی در این بحث ها داشته باشیم و همچینین هفته آینده سفیر دانمارک به استان کرمان سفر خواهد کرد و ملاقاتی با مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان کرمان خواهد داشت تا مقدمه‌ ای برای انعقاد قراردادها میان دو کشور باشد.

وی بیان کرد: یکی از اصلی ترین دارایی های کرمانی‌ها و ایرانی‌ها، بحث مهمان نوازی آن ها است و دیدار گرمی با مردم سیرجان و رفسنجان داشتیم.

کره شمالی خواهان توسعه مناسبات اقتصادی با ایران است 

نفر دوم سفارت کره شمالی در تهران گفت: رابطه کره شمالی بواسطه تحریم های ظالمانه بر علیه ۲ کشور با ایران بسیار نزدیک بوده اما ما خواهان توسعه اقتصادی این روابط هستیم.

کیم چول افزود:  طول این سفر پتانسیل‌های قوی در استان کرمان دیدیم و پروژه‌های خود را پیدا خواهیم کرد و به پیونگ یانگ اعلام کرده تا بتوانیم در آینده شاهد افزایش مراودات میان کرمان و کره شمالی باشیم.

بلژیک بر مراودات تجاری خود با ایران می افزاید

رایزن اقتصادی بلژیک در ایران گفت: از سال ۲۰۱۹ شرکت‌های بلژیکی به دنبال افزایش مراودات خود با ایرانی هستند که در این راستا نیز چند شرکت بلژیکی که منافع اقتصادی در آمریکا نیز دارند، در ایران مشغول به فعالیت شده اند.

نوشین رهگذار افزود:  انتظار این است تا این ارتباطات در آینده بیشتر شود و تلاش داریم سطح همکاری های اقتصادی را ادامه دهیم.

هر چند مهلت سه روزه این سفر به هیچ عنوان نمی تواند تمامی قابلیت ها و ظرفیت های استان پهناور کرمان را معرفی و شناسایی کند، اما در شرایط ویژه اقتصادی کنونی و تحریم های ظالمانه، سفر وزرا و رایزن های اقتصادی گام بلندی برای مردم و مسئولان این استان محسوب می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کرمان توسعه اقتصادی روابط خارجی وزارت امور خارجه اقتصاد کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، افزود: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که دو هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با جمهوری خودمختار نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 748507

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری