Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@09:36:04 GMT

راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله و سیل در تهران

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۴۱۰۶

راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله و سیل در تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که زلزله، سیل و فروریزش سه موضوعی هستند که تهران را تهدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رضا کرمی ظهر امروز در نشست شهرهای زیست پذیر و تاب‌آور که در حاشیه جایزه جهانی خشت طلایی برگزار شد با بیان اینکه هوشمندسازی شهرها و تاب‌آوری آنها دو موضوع مهم شهرهای در حال توسعه است، گفت: موضوع تاب‌آوری سبب می‌شود که کشورهای در حال توسعه عقب گرد نکنند و به همان روال مسیر حرکت را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاب‌آوری انواع مختلفی دارد و تاب‌آوری پیرامون مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... وجود دارد گفت: به عنوان مثال ما اکنون در بحث اقتصادی تاب‌آوری را حس می‌کنیم که به نظر می‌رسد باید تقویت شود و به نوعی اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد تاب‌آور است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری نیز باید تاب‌آور شوند، گفت: عمده دلیل عدم تاب‌آوری در کشور ما به دلیل غفلت از مخاطرات است. به عنوان مثال شهر تهران را مخاطراتی همچون زلزله فرونشست، سیل و زلزله و ... تهدید می‌کند و وقتی با این مخاطرات روبرو شویم آسیب پذیری ما بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری در شهرها به عملکرد ما در گذشته بر می‌گردد گفت: وقتی با بحرانی همچون سیل یا زلزله مواجه می‌شویم می‌بینیم که تاثیرات آن بر مردم بسیار زیاد است. به عنوان مثال زمانی که در ملارد زلزله آمد با اینکه فاصله زیادی با تهران داشت اما لرزش آن در تهران احساس شد و مردم به خیابان آمدند و فردای آن روز نه به دلیل زلزله بلکه به دلیل آلودگی هوا ۵۰ نفر بیشتر فوت شدند.

کرمی با اشاره به راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران افزود: با راه‌اندازی این سامانه وقتی موج از نقاط دوردست به سمت تهران حرکت می‌کند ما چند ثانیه زودتر متوجه می‌شویم و این موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع می‌دهیم که این سامانه یکی از مصادیق هوشمندسازی است.

وی با اشاره به راه اندازی سنسورهای باران سنج به منظور هشدار برای وقوع سیل گفت: این سنسورها در بالادست نصب می‌شود و اگر احتمال وقوع سیل وجود داشته باشد سریعا اعلام می‌کنند و همچنین باید از راه اندازی سامانه سنجش خسارات ناشی از زلزله بگویم که این سامانه میزان آسیب پذیری نقاط مختلف شهر تهران را نشان می‌دهد تا در صورت لزوم نیروهای امدادی سریعتر به این مناطق ورود کنند.

وی همچنین با اشاره به استفاده از سامانه پایش وضعیت تهران، گفت: این سامانه وضعیت مخاطرات شهر را رصد می‌کند و در صورت لزوم می‌توان با استفاده از آن از آسیب‌پذیری‌ها جلوگیری کرد.

کرمی با بیان اینکه سیل، زلزله و فروریزش سه موضوعی هستند که شهر تهران را تهدید می‌کنند، خاطر نشان کرد: می‌توان با هوشمندسازی، تاب‌آوری را افزایش داد و شهری بهتر برای مردم تهران ایجاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی سامانه پیش بینی ماهانه و فصلی بارش کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برای نخستین بار در سطح کشور سامانه پیش بینی ماهانه و فصلی بارش و دمای هوا ویژه استان گیلان را به سفارش اداره کل هواشناسی استان گیلان طراحی و راه اندازی کرد.

این سامانه پیش بینی ماهانه و فصلی با توجه به جایگاه استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در سطح کشور و همچنین آگاهی از وضعیت جوی ماه‌های آینده این استان که می‌تواند نقش بسزایی در تصمیم‌های کلان استان به ویژه در حوزه آب و کشاورزی داشته باشد توسط محققین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، طراحی و راه اندازی شد؛ این سامانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از فروردین ماه سال جاری (ابتدای فصل کشت) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هدف اصلی این پروژه بومی سازی و ارتقای دقت پیش بینی‌های بلند مدت که از طریق پس پردازش برونداد مدل‌های پیش بینی دینامیکی موسوم به (ECMWF) و با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی جهت پیش بینی وضعیت بارش و دمای هوا برای ۳ تا ۶ ماه آینده استان گیلان انجام می‌شود.

کد خبر 6100120 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • راه اندازی مرکز سامانه الکترونیکی ارتباطات مردمی با دولت در قم
  • صدور مجوز خرید و راه‌اندازی خط تولید کشتار مرغ در همدان
  • هشدار زلزله در تهران ۱۰ تا ۱۵ ثانیه پیش از وقوع آن + جزئیات
  • هشدار سریع ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از زلزله اعلام می‌شود | به دنبال پایش ایمنی ۱۹ هزار ساختمان هستیم
  • راه اندازی سامانه پیش بینی ماهانه و فصلی بارش کشور
  • لزوم تشکیل یک نهاد برای تأیید صلاحیت سخنرانان/ چالش ارز؛ ‌ همه منتظر اقدام و عمل دولت
  • اجرای ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی در کشور هدف گذاری شده است
  • راه اندازی سامانه نظارت مردمی دیوان محاسبات مازندران
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز تا فردا
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در تهران / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر