Web Analytics Made Easy - Statcounter

روند تولید سریال و فیلم‌هایی درباره موضوعات امنیتی و اطلاعاتی طی سال‌های اخیر به مراتب جدی‌تر دنبال می‌شود، هرچند در صداوسیما و تولیدات سریالی با فراغ بالی گویا بیشتر، ولی در سینما و فیلم‌هایش چه‌بسا با ترس و لرزی مضاعف‌تر. گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو: تلویزیون پس از پخش سریال‌هایی همانند «تعبیر وارونه یک رویا»، «پازل»، «گاندو»، «ترور خاموش» و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که همگی مروری بر موضوعات امنیتی، ملی و اطلاعاتی داشتند و خصوصا به دلیلی استقبالی که از جانب مخاطبان به خود دیدند، به نظر رویه جدیتری را در ساخت این تولیدات نمایشی در دستور کار گذاشته است.

البته که سابقه این مجموعه‌ها را باید در سریال‌های پلیسی جستجو کرد؛ از این جهت که این‌ها بودند که کم کم مسیر را برای ساختن درباره موضوعات حساس‌تر باز کرده اند. با ذکر این موضوع که زمانی رفتن به سمت سوژه‌های امنیتی و حساس، تابویی نانوشته بود یعنی جراتی مضاعف می‌خواست و هر فیلمسازی هم، نه تنها توان ساخت اینجور فیلم و سریال‌ها را نداشت بلکه از حواشی کار هم می‌ترسید.

با این حال گویا مسیر برای چنین آثاری نه در سینما، خصوصا در تلویزیون هموارتر است، و باید دید همچنان می‌توان دست روی قصه‌های امنیتی و اطلاعاتی گذاشت تا بدین گونه جذابیت‌های تولیدی سیما در یک طرف ماجرا دوچندان شده، و در عین حال اقتدار نظام در حل و فصل و موشکافی اینجور سوژه‌ها را نمایش داد؛ و یا اینکه این قصه نیز کم و کمرنگ‌تر می‌شود؟ این نکته را نیز باید مدنظر داشت که قطعا سریال و فیلم‌های خوش ساخت از این ماجراها، بیننده‌ای دوچندان دارد.

همچنانکه آخرین مصداق این نوع سریال‌ها به «ترور خاموش» ساخته احمد معظمی بر می‌گردد که با روایت پرونده امنیتی در حوزه مواد مخدر و قاچاق انسان روی آنتن رفت و به گفته تهیه کننده قرار است سری دیگری هم از آن ساخته شود.

                                         استقبال کرده اند؛ ما هم همچنان آن را می‌سازیم

چنانکه ابوالفضل صفری با اعلام همین خبر به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: سری اول با استقبال روبرو شد و بعد از آن هم به فکر تولید فصل دوم «ترور خاموش» افتاده ایم و مراحل انجام آن نیز در دست پیگیری است.

وی افزود: فعلا درحال نوشتن طرحی جدید برای «ترور خاموش ۲» هستیم که مرتضی اصفهانی مسئولیت آن را برعهده دارد. هرچند خود دوستان ما در تلویزیون از تولید آن استقبال کرده اند و ما هم تلاش می‌کنیم که این فصل نیز به سرانجام برسد.

صفری در عین حال گفت: اگر هرچه زودتر به به طرح خوب و نهایتا فیلمنامه مناسبی برسیم، پیش تولید را در دستور کار قرار می‌دهیم که البته کمی زمان می‌برد و شاید روند ضبط به سال بعد بکشد. با این حال تولید آن را جدی دنبال خواهیم کرد.

                                                   سیما یا سینمایی لرزان در تولید آثار امنیتی؟

بنابراین طی سال‌های اخیر روند تولید این سریال و فیلم‌ها جدی‌تر دنبال می‌شود؛ هرچند در صداوسیما با فراغ بالی بیشتر به این مسئله پرداخته میشود اما در سینما با ترس و لرزی مضاعف تر سراغ این موضوع میرود، گرچه انتقادات به تولیدات سیما، همیشه به دلیل موضع گیری‌های خاص دولتی‌ها و مسئولین رده‌های مختلف، با حاشیه همراه بوده و این امر گریزناپذیر است.

با این حال، چون روند مجوز ساخت و نمایش، منفک از خود تلویزیون نیست و نیازی به بروکراسی دولتی هم معمول ندارد، چه بسا ساخت تولیدات نمایشی در سیکل بهتر و سهل تری قرار می‌گیرد. در عین اینکه به نظر دست همکاری نهاد‌های امنیتی نیز به سوی تلویزیون درازتر است که این قطعا حاکی از اعتمادی بوده که طرفین به یکدیگر دارند.

با این حال در سینما کمتر و به اصطلاح جسته و گریخته می‌توان اشاراتی داشت؛ از «به رنگ ارغوان» گرفته که چندین سال به محاق رفت و یا همین الان «دیدن این فیلم جرم است» که مصداقی از این فیلم‌های‌تر و تازه است که بعد از یک سال و حتی با وجود داشتن پروانه نمایش، اما با سد منع اکران روبروست. این دست به عصا بودن و تزلزل، نه فقط در تولید و اکران، حتی گریبانگیر جشنواره‌زدگی نیز بوده، بطوری که سعی می‌کنند با ضریب ندادن به این آثار، لایه محافظه کاری به خود بگیرند.

با این حال به نظر می‌رسد واکاوی و علنی کردن برخی تلاش‌های نهاد‌ها و فعالان سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشورمان، لااقل برای نمایش عرضه اندام آنان، اینقدر لازم و واجب باشد که جدیت در ساخت فیلم و خصوصا سریال‌هایی با این قصه‌ها را در اولویت گذاشت؛ تیری دو سر نشانه که هم به نفع رسانه‌های جمعی تصویری مثل تلویزیون و سینما، و هم اقتدار نظام است به شرطی که سوژه را سر سری نگرفت و برای تصویرسازی تعاملی دوطرفه و با حسن نیت داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گاندو اخبار سینما فیلم پلیسی ترور خاموش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا خمسه که ۱۳ سال قبل نخستین بار مقابل دوربین سیروس مقدم قرار گرفت تا نقش بابا پنجعلی را بازی کند. او حالا ۷۱ ساله است و در ادامه دو تصویر از تیپ و چهره جدید او را می بینید.

پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون

منبع: فرادید

کد خبر 849261 برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران

دیگر خبرها

  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • «امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ