Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@09:51:19 GMT

اعظم طالقانی، مدافع اصیل حقوق زنان

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۵۶۱۷

اعظم طالقانی، مدافع اصیل حقوق زنان

باید اعظم طالقانی نه هیچگاه به بهانه دفاع از اصل نظام تن به روندهای غیرعادلانه حقوقی و اجتماعی ایجاد شده علیه زنان داد و نه هیچگاه به نام دفاع از حقوق زنان حاضر شد از چارچوب‌های قانونی و رسمی نظام پا را فراتر گذاشته و به حرکت‌های ساختارشکنانه روی بیاورد فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس

در میان صداهای متعدد و متکثری که داعیه‌دار دفاع از حقوق زنان در جامعه ایران و تلاش برای ایجاد برابری‌های سیاسی و اجتماعی در این حوزه هستند، مرحومه اعظم طالقانی صدایی منحصر به فرد و با ویژگی‌هایی متفاوت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی‌هایی که در صدر آنها باید ممارست و عملگرایی سرسختانه او را قرار داد. اکنون با نگاهی به گذشته و سابقه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خانم طالقانی خصوصاً در چهار دهه بعد از انقلاب با قاطعیت می‌توان گفت که ایشان به اصیل‌ترین شکل ممکن به آزادی‌ها و برابری‌های مد نظر انقلابیون سال 57 وفادار و مقید بود. به همین اعتبار باید تأکید کرد که اعظم طالقانی خصوصاً در دو دهه اخیر نه صرفاً نماینده و برکشیده جریان فکری سیاسی-اجتماعی خاصی بلکه خود در موارد متعددی ایجاد کننده و آغازگر حرکت‌ها و جریان‌هایی در این حوزه بود.
در این راه تلاش پیگیر و مؤثر ایشان برای ایجاد پرسش‌هایی بنیادین از منظر فقه و حقوق درباره خوانش خاصی که از عبارت «رجل سیاسی» در سیاست ایران وجود دارد دارای اهمیت است اما نباید از یاد برد که وی بیشتر و وسیع‌تر از این مهم، گام‌های اساسی‌تری را در حوزه حقوق زنان برداشته است. از جمله نباید از یاد برد که اولین تجمع اعتراضی زنان ایرانی با حضور گروه‌ها و گرایش‌های مختلف در خیابان پاستور با هدایت و ابتکار ایشان در سال 84 برگزار شد. تجمعی که در پی آن برای اولین بار اصطلاح «جنبش زنان» به محافل رسانه‌ای و مدنی ایران راه یافت و تا امروز به فراگیری قابل ملاحظه‌ای رسید.
پایه‌گذاری مجامعی چون جامعه زنان مسلمان، جامعه زنان انقلاب اسلامی، سه دوره اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری و انتشار مجله پیام هاجر از جمله اقداماتی است که نشان می‌دهد اعظم طالقانی در دوره فعالیت‌های 40 ساله خود با تمرکز بر بحث حقوق زنان سه اصل مهم را در افق فعالیت خود مد نظر داشته است؛ اول دست نکشیدن از تلاش در زمینه تحقق مطالباتی که به آنها ایمان داشت و از دست ندادن امید در این مسیر. دوم اعتقاد راسخ به فعالیت جمعی و گروهی برای رسیدن به اهداف مشترک و سوم تأکید بر حرکت در چارچوب قوانین جاری کشور و استفاده از همین ظرفیت‌های موجود برای توسعه چارچوب‌های حقوقی و اجرایی کشور به نفع جامعه زنان.
با همین مجموعه ویژگی‌هاست که باید اعظم طالقانی را از جمله پایبندترین فعالان سیاسی زن به مفاهیم اصیل آزادی و عدالت در نقطه آغاز جمهوری اسلامی دانست. چرا که او نه هیچگاه به بهانه دفاع از اصل نظام تن به روندهای غیرعادلانه حقوقی و اجتماعی ایجاد شده علیه زنان داد و نه هیچگاه به نام دفاع از حقوق زنان حاضر شد از چارچوب‌های قانونی و رسمی نظام پا را فراتر گذاشته و  به حرکت‌های ساختارشکنانه  روی بیاورد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات

رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی کنند!

سرویس سیاست مشرق- رئیس جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای تعریف صورت مساله زنان در ایران دیل مساله حقوق بشری اقدام به خط دهی جهت مقاومت مدنی در برابر آنچه که پوشش اجباری خواند، نمود.

آذر منصوری طی یادداشتی کوشید تا طی یک خط دهی مساله حجاب را به مقوله ای ویرانگر میان مردم و حاکمیت تعریف و تفسیر کرده و مکشفه ها را به مقاومت مدنی فرا بخواند.

وی در ادامه مدعی شدت گرفتن تبعیض‌ها علیه زنان شد و تاکید کرد که صورت مسئله زنان ایران در واقع یک موضوع حقوق بشری است که همه اجزاء آن در هم تنیده اند و نمی توان به جزئی از این کل با تحمیل و اجبار و خشونت، موضوعی در سطح پوشش را به آنها تحمیل کرد.

آذر منصوری نوشته است که نه تنها پوشش زنان و مردان ایران بلکه پوشش مردم همه کشورهای جهان برآیندی از باورها، عرف و هنجارهای جامعه است. هیچ قاعده و قانون و دین و مذهبی نمی تواند، خارج از عرف و هنجارهای جوامع سبکی خاص از زندگی را به زنان ومردان آن جامعه تحمیل کند!

در رابطه با مطالب مطرح شده از سوی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت باید گفت؛

۱ - رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی نموده و با تبدیل مسائل به فضای جدلی ضمن قطبی سازی صحنه اعتراضی را به زعم خود به سوی محور حقوق بشر و حقوق شهروندی مطالبق دیدگاه های خود شیفت نمایند.

۲ - رادیکال ها بدون اشاره به تلاش های مناقشه انگیز خود طی سالیان گذشته که از جامعه اعتراضی و حضور تا خیابان سخن گفته و تحریم انتخابات را کلید زدند توضیحی نمی دهند که عمل به قانون مناقشه انگیز است یا دعوت به آشوب و خیابان

این دعوت به نافرمانی مدنی که پیش از این توسط گروهک نهضت آزادی طرح و بیان شده بود نشان می دهد که رادیکال ها برای تولید منازعه و مناقشه عزم خود را جزم کرده و باید منتظر ادامه کنش های بی ثبات ساز آنان بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • انصارالله یمن سرکوب معترضان در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • بیانیه شدیداللحن وزارت حقوق بشر یمن در مورد جنایات اسرائیل در غزه
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • فیلم «درخت گردو» فاقد نگاه سیاسی و حاکمیتی است
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران