Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@04:14:32 GMT

وقف گنجینه مهمی از میراث فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۷۱۵۵

وقف گنجینه مهمی از میراث فرهنگی است

خبرگزاری میزان- جبرئیل نوکنده گفت: وقف از یک سو  به عنوان یک عمل خیر و در زمره باقیات الصالحات به شمار آمده و از سویی دیگر گنجینه مهمی از میراث فرهنگی را به جا گذاشته که جنبه قداست و امانتش ضمانتی برای میراثبانی صحیح از آن شده است. تاریخ انتشار: 17:24 - 11 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۴۰۷۵

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی در مراسم افتتاح نمایشگاه میراث وقف گفت: وقف یکی از برترین و پُردوام‌ترین مظاهر احسان، نیکوکاری، سنت و بزرگ اندیشی زنان و مردانی است که در پهنای تاریخ این سرزمین زیسته اند و در نهایت سخاوت و صداقت  گاه از مال خود انفاق کرده  و گاهی در حفظ کیان این آب  و خاک جان خود را وقف کرده اند و بدین ترتیب میراث ناملموسی از گذشته‌های بسیار دور شکل گرفته که مایه پویایی و سرزندگی  فرهنگ و تمدن غنی ایرانی بوده و واقفان را نیز برای همیشه ماندگار و جاودانه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی ادامه داد:وقف در عصر حاضر شامل جلوه‌هایی بدیع و متناسب با زمان است که  در کالبد‌های  فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گسترش یافته و محوری برای توسعه و ایجاد تحولات مثبت و سازنده در زندگی اجتماعی محسوب می‌شوند.

نوکنده بیان داشت: وقف فرهنگی شاید ازمهم‌ترین و کهن‌ترین کاربرد‌های این سنت بی بدیل به شمار آید،  که نتایج فرهنگی و آموزشی آن با محوریت عدالت،  لایه‌های بالایی تا  زیرین  جامعه را در بر می‌گیرد.

وی افزود:وقف فرهنگی که معمول‌ترین از جانب دانشمندان، امرا، وزرا و سایر نیکوکاران انجام شده،  تا به امروز توانسته گنجینه‌ای عظیم از آثار فرهنگی منقول و غیر منقول را گردآوری کند که در جای جای این سرزمین پهناور قابل مشاهده هستند.

نوکنده بیان کرد: مساجد، بقاع متبرکه، کتابخانه، مدارس و دیگر نمونه‌ها با کاربرد‌های آموزشی باعث رشد و شکوفایی فرهنگ، تمدن و تکامل انسانی شده اند ودر همین راستا قرآن‌ها، نسخ خطی، اسناد و دیگر آثار تاریخی فرهنگی به مثابه یادگاری ماندگار، بهترین وسیله انتقال علوم و تمدن از ملت‌های گذشته به آیندگان هستند.

 وی بیان داشت:وقف از یک سو  به عنوان یک عمل خیر و در زمره باقیات الصالحات به شمار آمده و از سویی دیگر گنجینه مهمی از میراث فرهنگی را به جا گذاشته که جنبه قداست و امانتش ضمانتی برای میراثبانی صحیح از آن شده است و بدین ترتیب کارکرد آموزشی دیگری از وقف نیز در این جا هویدا شده است.
گردآوری، نگهداری در شرایط استاندارد و ایمن، پژوهش، معرفی و نمایش  این آثار رسالتی است که در نهاد فرهنگی موزه‌ها معنا می‌یابد و ثمره مهم آن تبدیل میراث وقف به میراث پایدار است، چرا که موزه‌ها به عنوان پلی میان گذشته، حال و آینده نقش آفرینی می‌کنند. از همین روی وقف و اهدا از منابع مهم غنی سازی موزه‌ها به شمار می‌آیند.

نونکنده گفت: موزه ملی ایران نیز در مقام موزه مادر از این امر مستثنی نبوده و گنجینه مهمی از موقوفات را نگهداری می‌کند؛ و در پاسداشت هفته وقف با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان " میراث وقف " کرده است.

وی افزود:این نمایشگاه روایتی از سنت وقف بر موقوفات شامل چهل به علاوه یک اثر است که  قدمت زمانی از سده پنجم هجری قمری تا دوره زندیه را در برگرفته و کهن‌ترین اثر این نمایشگاه نسخه خطی  قرآنی است که بر روی پوست نگارش شده است.

 وی گفت:بیشتر آثار این نمایشگاه متعلق به مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است. آثار موقوفی این مجموعه که امروزه در ردیف میراث جهانی قرار گرفته و شامل اشیاء متنوعی همچون نسخ خطی قرآنی، اسناد، نسخ خطی و چینی‌هایی است که امروز تحت عنوان میراث جهانی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی شهرت خاصی دارند؛ و این شاید مهم‌ترین پیام نمایشگاه باشد.

رییس موزه ملی گفت:از سویی دیگر این مجموعه فرصت مناسبی برای نمایش جلوه‌هایی از هنر فاخر دوران اسلامی در زمینه‌های گوناگون خوشنویسی، کتاب آرایی، جلد سازی، فلزکاری و دیگر شاخه‌های هنری است که در میان این موقوفات قابل بررسی و پژوهش هستند.    

وی یادآور شد:این نمایشگاه در صدد است تا نگاه سطوح مختلف اقشار جامعه را به وقف فرهنگی و پیامد‌های مهم  آن  سوق  دهد: نخست آنکه با نگاهی کارشناسی شده به این آثار می‌توان شاهکار‌های بسیاری  از هنر و تمدن ایرانی  را در این مواد فرهنگی جستجو کرد، که حفظ و حراست از آن‌ها برعهده هر ایرانی است، از طرفی دیگر جلب مساعدت و حمایت مسئولین ذیربط در جهت گردآوری این آثار با هدف تقویت موزه‌های موجود و در اقدامی ملی تاسیس و راه اندازی موزه وقف را یادآوری می‌کند.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: باغ موزه ملی تهران میراث فرهنگی تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت