Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@20:52:43 GMT

موافقت ولیعهد عربستان با آغاز فروش سهام آرامکو

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۸۰۵۱

آفتاب‌‌نیوز :

پنج منبع آگاه به رویترز گفتند این شرکت نفتی تصمیم خود برای عرضه اولیه عمومی سهام را در سوم نوامبراعلام خواهد کرد.

یکی از این منابع آگاه گفت: ولیعهد عربستان سعودی بالاخره چراغ سبز نشان داد.

مقامات و مشاوران آرامکوی سعودی طی چند روز گذشته برای دستیبابی به ارزش گذاری دو تریلیون دلاری این شرکت، دیدارهای لحظه آخری با سرمایه گذاران داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دیدار نهایی دولت عربستان سعودی در بعدازظهر روز جمعه، تصمیم گرفته شد که روند عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو آغاز شد.

ریاض برای دستیابی به ارزش گذاری دو تریلیون دلاری در رویداد عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو باید یک تا دو درصد از سهام این شرکت را در بازار داخلی عربستان سعودی عرضه کند تا حداقل از فروش آن ۲۰ تا ۴۰ میلیارد دلار کسب کند.

فروش سهام آرامکو بخش مهمی از برنامه بن سلمان برای متنوع کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی به نفت است اما از نخستین باری که چنین تصمیمی در سال ۲۰۱۶ اعلام شد، برنامه فروش چندین بار به تاخیر افتاده است.

برنامه قبلی برای عرضه سهام آرامکو در اواسط اکتبر به دلیل این که مدیران سرمایه بین‌المللی حاضر نشدند ارزش دو تریلیون دلاری سهام این شرکت را بپذیرند، لغو شد. مدیران آرامکو هفته گذشته با سرمایه گذاران در نیویورک و لندن دیدار کردند اما نشانه‌های اندکی وجود دارد که آنها حاضرند ارزشی که بن سلمان از سال ۲۰۱۶ روی آن اصرار دارد را پرداخت کنند و احتمال دارد که آرامکو روی سرمایه گذاران داخلی بیشتر تکیه کند.

منابع آگاه گفته‌اند ثروتمندترین خانواده‌های سعودی که بسیاری از اعضای آنها در جریان مقابله با فساد در سال ۲۰۱۷ در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی شدند، برای تعهد به خرید مبلغ بالایی از سهام آرامکو تحت فشار قرار دارند.

از مدیران سرمایه داخلی هم خواسته شده است مشارکت قابل توجهی داشته باشند در حالی که به بانکها گفته شده است برای خرید سهام آرامکو، وامهای بزرگی برای سرمایه‌گذاران خرد فراهم کنند.

بر اساس گزارش رویترز، بن سلمان مایل است پنج درصد از سهام آرامکو در بازار سهام فروخته شود. انتظار می‌رود پس از عرضه داخلی، نوبت به عرضه بین‌المللی سهام این شرکت برسد.

با وجود تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای تقویت حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای کمک به حمایت از نفت این کشور، ایده سرمایه‌گذاری در آرامکو پس از حملات ویرانگر سپتامبر به تاسیسات نفتی ابقیق و خریص در استان شرقی عربستان سعودی، پیشنهاد پرریسکی محسوب می‌شود. این حملات یک شبه تولید نفت عربستان سعودی را ۵.۷ میلیون بشکه در روز فلج کرد که معادل شش درصد از عرضه جهانی بود و آسیب پذیری آرامکو در برابر ناآرامی در خاورمیانه را بارز کرد و سرمایه‌گذاران را نگران ساخت که مجبور شوند در آینده هزینه هر گونه تعمیری را بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آرامکو پادشاه عربستان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۸۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت گلتاش با تشریح برنامه ها و اهداف این شرکت در سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش سرمایه ١٣١ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. - اخبار بازار -

مهرداد فیض پور مدیر عامل شرکت گلتاش در گفتگوی اختصاصی با بیدنا، مهمترین برنامه های این شرکت در سال 1403 را تشریح کرد وگفت: با توجه به رویکرد مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر مبنی بر دستیابی به تولید، فروش و سود حداکثری، شرکت گلتاش در سال 1403 تولید و فروش 60 هزار تن محصول نهایی را در دستور کار قرار داده است که پیش بینی می شود سود خالص 230ئمیلیارد تومانی را کسب کند.

وی توسعه صادرات را از برنامه های دیگر این شرکت در سال پیش رو ارزیابی کرد و گفت: افزایش صادرات باتناژ 6500 تن محصول نهایی جز اهداف صادراتی شرکت گلتاش خواهد بود.

فیض پور با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده، افزایش سود آوری و افزایش کیفیت از برنامه های شرکت است ادامه داد: سرمایه گذاری در پروژه های سرمایه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان شامل بهسازی سالن‌ها و ساختمان اداری و تولیدی، نصب و راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفای حریق، تکمیل سایت گلبو، خرید دستگاه تیوپ خمیردندان، خرید دستگاه بادکن بطری و گالن‌های 10 و 20 لیتری، خرید دستگاه‌های تزریق، خرید دستگاه یو آی دی لیبل زن شامپو شبنم و خرید دستگاه ساشه برای محصولات هتلی و کرم از مهمترین اقدامات برای دستیابی به تولید و فروش حداکثری خواهد بود.

وی در مورد  ری‌برندینگ برخی از محصولات نیز گفت: بسته بندی خمیردندان ها و شامپوهای سیو تغییر و طراحی آن متناسب با بازار روز خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • شرایط فروش قسطی جک J ۴ و کی ام سی T ۸
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • آغاز فروش اولین خودرو‌های برقی از عصر امروز
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز + اسامی خودروها
  • آغاز اولین فروش خودروهای برقی از امروز