Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:02:43 GMT

متولیان و نایب‌التولیه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۹۶۶۸

متولیان و نایب‌التولیه‌ها

‌یکی از نویسندگان این اثر روز شنبه گفت: کتاب "متولیان و نایب‌التولیه‌ها" به ۶ بخش تقسیم شده که "نقیبان و متولیان حرم مطهر رضوی از آغاز تا دوره صفوی" ،"متولیان آستان قدس رضوی در دوره صفوی"، "متولیان آستان قدس رضوی در دوره افشاری"، "متولیان آستان قدس رضوی در دوره قاجار"، "نایب‌التولیه‌های آستان قدس رضوی در دوره پهلوی" و "متولیان آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی" از جمله آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا نقدی افزود: از زمان خاک‏سپاری پیکر مطهر حضرت امام‌ رضا (ع) در سناباد توس، به‏ تدریج شیفتگان و علاقه‏‌مندان آن حضرت بر مزار آن امام همام گردآمدند و با ساخت بارگاه و وقف املاک و اسباب بر مضجع شریف این امام رئوف در آبادانی آن کوشیدند.

وی اظهار داشت: توسعه حرم و موقوفات و نذورات رضوی سبب شد افرادی از میان رجال دینی تا رجال سیاسی و نظامی، بسته به شرایط هر عصر، اداره و تمشیت امور آن را عهده‌دار شوند که از این افراد تا دوره صفوی با عنوان نقیب، پس از آن تا پایان دوره افشاری با نام متولی، در عهد قاجار با عنوان "متولی‏‌باشی"، در عصر پهلوی با نام "نایب‏‌التولیه" و پس از انقلاب اسلامی با عنوان "تولیت" یاد شده است.

دیگر نویسنده این کتاب نیز گفت: این اثر برگرفته از کتاب وزین و گران سنگ "دایره‌المعارف آستان قدس رضوی" است که جلد نخست آن روانه بازار نشر شده و در آینده‌ نزدیک جلد دوم آن نیز روانه بازار نشر می‌شود.

محمد سوهانیان حقیقی افزود: در این دایره‌المعارف مقالات متعدد وجود دارد و موضوع برخی از مقالات به گونه‌ای است که می‌تواند به صورت مستقل به آن پرداخته شود که یکی از این موضوعات، متولیان و نایب التولیه‌های آستان قدس رضوی است.
وی اظهار داشت: هدف از تدوین کتاب "آستان قدس رضوی، متولیان و نایب‌التولیه‌ها"، آشنایی با شرح حال و بررسی اقدامات این اشخاص است که در سیر تحول حرم مطهر رضوی تاثیر بسزایی داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد ۴۱۲ عنوان کتاب در ۲ هزار و ۵۰۰ جلد عرضه کرده است.

این نمایشگاه تا ۱۵ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد آستان قدس رضوی نمایشگاه کتاب کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه کتاب موقتا غیرفعال است

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز مانند دوره‌های سی‌وسوم و سی‌وچهارم در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

فعالیت بخش مجازی نمایشگاه از طریق زیرساخت‌های «سامانه بازار کتاب» صورت می‌گیرد؛ بنابراین به دلیل انتقال فعالیت این سامانه به سامانه «نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» خرید از این سامانه تا ۳۰ اردیبهشت (۱۴۰۳) موقتا غیرفعال است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه کتاب موقتا غیرفعال است
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب