Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نصراللهی مشاور امور صنایع وزارت صمت در برنامه تیتر امشب درباره مصوبه ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید در داخل وجود دارد گفت: این مصوبه مربوط به سال گذشته است که دوباره تمدید شده است و شامل ممنوعیت واردات ۱۵۲۴ ردیف تعرفه ای می شود البته امکان اضافه شدن این لیست هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مصوبه برای دو صورت کالا تنظیم شده یکی اینکه در داخل امکان تولید کالا را داریم  و یکی هم مربوط به کالاهای غیر ضروری می شود که واردات آن مصارف ارزی را افزایش می دهد.

نصراللهی تصریح کرد: به طور قطع در این مصوبه بحث توان تولید داخل در نظر گرفته شده است. در مورد خودرو نیاز به بحث جدا است و به غیر از وزارت صمت نهاد های دیگر هم نظر به ممنوعیت واردت آن داشتند.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از دلایل این مصوبه مصرف بهینه ارز در شرایط فعلی است. اکنون که درآمد های ارزی کاسته شده سیاست اصلی وزارت صمت بر مدیریت واردات از طریق حقوق و سود بازرگانی متعارف کالاها است.

وی افزود: در این شرایط که سبد محدودی ارز داریم باید مصرف آن مدیریت شود. شرایط تولید ما با شرایط کشورهایی که از آنها واردات داشتیم یکی نیست.

مشاور امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون حداکثر توان تولید لیست کالاهایی که منوعیت واردات دارند تهیه شده و تنظیم این لیست بسته به کیفیت و قیمت های تولیدات داخلی است و می توان در این لیست ها تجدید نظر کرد.

وی افزود: این اقدام برای بهینه مصرف کردن ارز است اما در عین حال اگر کمبودی در جامعه ایجاد شود قابل بررسی و تجدیدنظر است.همچنین کمیته ای با حضور اعضای اتاق بازرگانی تشکیل شده که بر روند کار نظارت دارد تا از بروز امضاهای طلایی برای واردات جلوگیری شود.

نصراللهی گفت: در کنار ممنوعیت واردات کارهایی برای حمایت از تولید تامین سرمایه در گردش و گشایش اعتبارات به روز برای تامین مواد اولیه انجام می شود. وقتی تولیدات داخلی داریم در چنین محدودیت ارزی چرا باید اجازه دهیم واردات انجام شود.

 

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی در این خصوص گفت: در خبر امروز  یک طیف گسترده از ممهوعیت واردات کالاها دیده می شود که اگر به همین صورت عملی شود تصمیم غلطی است چراکه ممنوعیت گسترده واردات رقابت تولید داخل را از بین می برد و در نهایت منجر به قاچاق می شود.

بیشتر بخوانید: صادرات محصولات کشاورزی، جایگزین مناسب درآمد نفت/هلند ۲ برابر درآمد نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر می‌کند

وی افزود: دو نیت رونق تولید و افزایش اشتغال و همچنین سرکوب تقاضای ارز برای این مصوبه اعلام شده که از نظر بنده محقق نمی شود و در نهایت منجر به از بین بردن رقابت و کاهش بهره وری و امکان امضاهای طلایی خواهد شد.

سلاح ورزی گفت: در خودروسازی ۴۰ سال است با اعمال محدودیت ها از تولید بومی حمایت شده اما این سیاست غلط بوده و کیفیت و قیمت قابل رقابت نشده است در دیگر بخش ها هم همینطور می شود.

نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر تولید کننده نتواند با واردات کالا با ارز ۱۲ هزار تومانی رقابت کند به طور قطع اگر ممنوعیت واردات هم اعمال کنیم منجر به قاچاق می شود. اگر عوارض بر واردات ببندیم اما کالای داخلی نتواند رقابت کند یعنی تولید کننده داخلی را از اینکه کیفی تولید کند باز می داریم.

 

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات تولید وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، طی پیامی ۱۱ اردیبهشت ماه، روز جهانی کارگر را به تلاش گران عرصه تولید و توسعه کشور، تبریک گفت و اظهار کرد: تحرک و کوشش کارگران و کارآفرینان برای به حرکت آوردن چرخ های تولید، صنعت و اقتصاد کشور، خوداتکایی، عزت، استقلال و خوکفایی را به ملت ایران تقدیم کرده است.

فخاری بیان کرد: هر کجا که این قشر صبور و زحمتکش حضور یافت، مشاهده کردیم که چگونه راه پیشرفت، فراهم و علم و دانش به کار گرفته و دستاوردهای شگرف رقم خورده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه کارگران و کارآفرینان عزیز در شرایط سخت تحریمی و جنگ اقتصادی، پای کار سازندگی و رونق تولید در کشور ایستادند و اجازه ندادند که موتور حرکت پیشرفت میهن عزیزمان متوقف شود، افزود: شرایط دشوار کرونا نیز عرصه دیگری برای پایمردی کارگران بود، آنان در زمان عصیان کرونا جان بر کف گرفتند و نگذاشتند کارخانه ها و خط تولید در کشور دچار خدشه شود.

وی در ادامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کارگر و ادای احترام به ارواح بلند آنان، این روز را به همه کارگران اثربخش، زحمتکش و عزیز کشور، خاصه کارگران ارزشمند، متعهد و مسوولیت پذیر استان تهران و خانواده های محترم آنان تبریک گفت.

استاندار تهران با اشاره به شعار سال که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است عنوان کرد: نقش کارگران و کارآفرینان در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور بی بدیل و انکار ناپذیر است و امیدوارم با همدلی، همراهی و همت همیشگی زحمتکشان عرصه کار و اقتصاد شاهد تحقق این شعار باشیم.

کد خبر 6092707

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال