Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، باران که می‌بارد، همه زیر نم نم رحمت الهی قدم می‌زنند و خداوند را شکرگزار هستند که دوباره پاییز آمد و می توانند زیر بارش این نعمت قدم بزنند.

بوی باران همه جا می‌پیچد، خاک‌های نشسته بر دیوار‌ها و درختان که خیس می‌شود، عطری به مشام می‌رسد که انسان را یاد ایوان خانه گِلی مادربزرگ با گل‌های چیده در طاقچه می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوی خاطرات خوش کودکی و کوچه‌های پر از هیاهو و خوشحالی بچه‌هایی که با چتر‌های رنگارنگ زیر باران قدم می‌زنند و خوشحال از اینکه انتظار و لحظه شماری هایشان برای باریدن الماس از آسمان به پایان رسیده است.

این اتفاقات هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور اتفاق می‌افتد و هیچ کس از آمدن باران غمگین نمی‌شود.

اما در خوزستان چنین نیست، خیلی‌ها از آمدن باران خوشحال نمی‌شوند، دوست ندارند زیر باران قدم بزنند، چون می‌دانند قدم هایشان به بیمارستان و مراکز درمانی ختم می‌شود، می‌دانند باران به واسطه مشکلات زیست محیطی با آن‌ها مهربان نیست، تجربه کرده اند شلاق باران را، رحمت خداوند همچنان رحمت و برکت است، اما اگر انسان‌ها بگذارند.

نفت در زمین می‌جوشد، اما دودش از طریق فلرهای نفتی ریه‌های خوزستانی‌ها را پر می‌کند، دودی که تا اعماق وجود مردم می‌خزد و ذره ذره جانشان را فرا می‌گیرد و روزی به خروش می‌آید و خود را با انواع بیماری‌های داخلی، ریوی و تنفسی نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، باید پای کنوکارپوس این گیاه ظاهرا زیبا و مفید، اما در باطن مضر و بد طینت را هم به پشت میز محاکمه بکشانیم، چون او هم به ریه‌های مردم نفوذ کرده است.

براساس شواهد و مستندات موجود و ادعای کارشناسان مربوطه، کنوکارپوس بی تقصیر نیست و یکی از عواملی که باعث می‌شود پس از بارش اولین باران پاییزی، شهروندان دچار تنگی نفس و عارضه‌های تنفسی شوند همین گیاه است.

به منظور بررسی آخرین وضعیت فلر‌های نفتی و اقدامات انجام شده با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت و گو کردیم تا شاید مقصر اصلی این معضل را بیابیم.

جمع آوری گاز‌های حاصل از فلر‌های نفتی در طرح آماک

محمدجواد اشرفی مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص فلر‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اداره حفاظت محیط زیست برحسب وظایف ذاتی و سازمانی، همیشه پیگیری‌های خاص خود را در زمینه آلودگی‌های زیست محیطی داشته و دارد، ضمن اینکه تذکرات لازم را صادر می‌نماید.

او افزود: به لحاظ پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و همچنین ارزش اقتصادی گاز‌های حاصل از فلر‌های نفتی که در محیط رهاسازی می‌شوند، مسئولان شرکت نفت پروژه‌هایی را از سنوات گذشته داشتند.

اشرفی، طرح آماک را از جمله پروژه‌های شرکت نفت در زمینه جمع آوری گاز‌ها عنوان کرد و بیان داشت: در نتیجه اجرای طرح آماک، گاز‌هایی که در گذشته سوزانده می‌شدند، جمع آوری شدند و به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی و ایستگاه‌های بهره برداری نفت ارسال می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: با پایان طرح آماک، طی یکسال گذشته با توافقی بین وزارت نفت، شرکت ملی نفت، تعدادی از پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها از جمله؛ پالایشگاه بیدبلند ۲، پالایشگاه و شرکت پتروشیمی مارون صورت گرفت تا تعدادی از پتروشیمی‌های حوزه خلیج فارس، طرح جمع آوری گاز‌ها را طی مدت ۳ سال اجرایی کنند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه حدود یکسال از این تفاهم نامه می‌گذرد، اظهار کرد: بخش‌هایی از کار کلید خورده و بخش‌هایی از هزینه‌ها و مشارکت سرمایه گذاران در این خصوص انجام شده که باتوجه به تفاهم نامه‌ ۳ میلیارد دلاری، هزینه زیادی باید صرف شود و مشارکت برخی بانک‌ها را در پی داشته است.

لزوم اجرای برنامه‌های زودبازده از سوی شرکت نفت

او تصریح کرد: علاوه بر طرح آماک، باتوجه به زمان بر بودن آن، مسئولان شرکت نفت را به این سمت متقاعد کردیم که طرح‌های زودبازده را برای مهار بخشی از این گاز‌ها در برنامه‌های خود داشته باشند.

محمدجواد اشرفی اذعان داشت: طی یکماه گذشته، طرح بهسوزی فلر‌های نفتی را در واحد شماره ۲ شرکت نفت و گاز مارون اجرا شد.

او بیان کرد: انتظار ما از مسئولان این است که باتوجه به اینکه چنین پروژه‌های کوتاه مدت از نظر اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری کم  و دارای اثر گذاری بالا، این قبیل پروژه‌ها با سرعت و تعداد بیش تری اجرایی شود.

نقش نفت در تامین هزینه قابل توجه است

اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه استاندار خوزستان دیدگاه‌های محیطی زیستی خوبی دارد و نقش مهمی در پروژه ۳ میلیارد تومانی ایفا می‌کند، گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی و نقش مهم نفت در تامین هزینه‌های کشور، طبیعتا نگاهی به فعال بودن صنعت هم صورت می‌گیرد و نگاه آن‌ها با نگاه حفاظت محیط زیست متفاوت است.

فعالیت ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان

او اظهار داشت: در ۶ ماهه گذشته، براساس آمار ۲۲ ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سراسر استان خوزستان، شرایط آب و هوایی در شرایط نسبتا مناسبی قرار داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: ایستگاه‌های سنجش آلودگی عمدتا در شهر‌های حساس و جنوبی و غربی که بیشتر تحت تاثیر گردوغبار هستند فعال هستند، ضمن اینکه در شهر‌های شمالی از جمله؛ دزفول، اندیمشک، شوشتر شوش نیز از این ایستگاه راه اندازی شده است.

به گفته مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، توسعه تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از برنامه‌های این اداره کل و وزارت نفت به شمار می‌رود.

او بیان داشت: در مجموع شرایط آب و هوایی در استان مطلوب است، ضمن اینکه مشکل گردوغبار‌ها که معضلی بوجود آورده بود، به لطف خداوند و بارش فراوان باران و سیراب شدن بسیاری از تالاب‌ها و اراضی ریزش گردوغبار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اشرفی ادامه داد: امیدواریم با بارندگی‌هایی که از ابتدای سال آبی جدید و آبان ماه در استان اتفاق افتاده است، پدیده گردوغبار را در زمستان امسال نداشته باشیم.

این مقام مسئول خواستار اجرای طرح‌های زودبازده و کوتاه مدت و بلند مدت شد، همچنین از سازمان خدمات شهری شهرداری و شهردار اهواز خواست نسبت به خروج از کار خودرو‌های بدسوز اقدامات لازم را انجام دهند و در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که نقش قابل توجهی در آلودگی کلانشهر اهواز دارد، مدیریت خوبی در زمینه ترافیک شهری داشته باشند.

محمدجواد اشرفی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از آلودگی‌های دوره‌ای کلانشهر اهواز تحت تاثیر فعالیت شرکت توسعه نیشکر هستند و در زمان برداشت نیشکر اقدام به آتش زدن مزارع می‌کنند، انتظار می‌رود شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به سمت طرح برداشت سبز پیش روند.

او در پایان ادامه داد: همچنین نسبت به بهبود وضعیت محل دفن زباله در اهواز اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول، زمانی که ارتفاع کنوکارپوس افزایش می‌یابد، گل‌هایی تولید می‌کند و گرده‌های این گل روی اندام‌های تنفسی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند افرادی را که حساسیت زیادی دارند را درگیر نماید و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اشرفی اظهار داشت: براساس شواهد موجود و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گرده‌ها را به آزمایشگاه‌های معتبر اروپایی ارسال کرده و تاثیر این گرده‌ها بر روی اندام‌های تنفسی نیز تایید شده است.

در بخش ابتدایی این گزارش، از طرح‌های در دست اجرا مطلع شدیم و امیدواریم با اجرای هرچه سریع تر طرح آماک و همچنین طرح های زودبازده شاهد کاهش آلودگی هوا در استان خوزستان و نمایان شدن آسمانی آبی باشیم.

نکته مهم و قابل توجه این است که آلودگی هوا یک متهم ندارد و کنوکارپوس که به تعداد بسیار زیادی در اهواز کاشته شده است، بی تقصیر نیست. 

پُلِن ها، عامل ایجاد آسم پس از اولین بارش پاییزی

حانیه راجی فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: در سال‌های اخیر گیاه کنوکارپوس به تعداد بسیار زیاد در معابر شهری اهواز کاشته شده و غالب بیش‌تر فضای سبز اهواز را این گیاه تشکیل می‌دهد.

او افزود: در سال‌های گذشته نیز با مشکلات جدی تنفسی شهروندان مواجه می‌شدیم که پس از اولین بارندگی که با رعدوبرق و توفان همراه بود اتفاق می‌افتاد.

راجی اظهار داشت: آن چیزی که از نظر علمی اثبات شده این است که فردی که مبتلا به آسم ناشی از توفان و رعدوبرق باشد، عاملی که باعث ایجاد و تشدید این حالت می‌شود ناشی از پُلِن‌ها (گرده گل و گیاه) است.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: حدود ۳ سال این مشکلات تنفسی بعد از اولین بارندگی پاییزی تکرار می شود و یکی از گمانه ها، نقش داشتن گرده کنوکارپوس در ایجاد مشکلات تنفسی مطرح گردید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به بررسی‌های انجام شده درخصوص این گیاه اشاره کرد و اذعان داشت: گرده افشانی کنوکارپوش هم در فصل پاییز و هم در فصل بهار انجام می‌شود، ولی عمده گرده افشانی آن در فصل پاییز رخ می‌دهد.

سایر درختان مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کنند

حانیه راجی بیان کرد: باتوجه به اینکه فصل پاییز، زمان گرده افشانی درختان و گل‌ها است و در سال‌های قبل از کاشت درخت کنوکارپوس با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم و در سال‌های اخیر و همزمان با کاشت این درخت با مشکلات تنفسی شهروندان مواجه شده ایم، به همین دلیل متهم اصلی عارضه‌های تنفسی کنوکارپوس شناخته شده است.

او ادامه داد: با توجه به این موضوع تصمیم بر این شد که در فصل پاییز، سرشاخه‌های این درخت هرس شوند و گل‌هایی که در این فصل گرده افشانی می‌کنند، کمتر شود، که با این اقدام تعداد مراجعان با عارضه‌های تنفسی نیز کاهش یافت.

هرس کنوکارپوس، راهکاری قطعی نیست

راجی اظهار کرد: هرس کردن راهکاری قطعی برای به صفر رساندن مراجعان با مشکلات تنفسی پس از اولین بارش‌های پاییزی نیست، اما تا زمانی که بطور کامل و دقیق اتهام این درخت اثبات شود، راهکاری نسبتا مناسب برای کاهش عارضه‌های تنفسی محسوب می‌شود.

تنفس هوای پاک حق تمامی انسان‌های دنیا است، پس با اقدامات لازم و اندیشیدن تدابیر به موقع، در کاهش مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی و بروز آلرژی‌ها تلاش کنیم و این مهم به با همت همگانی شهروندان و مسئولان میسر خواهد شد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جنگ علیه ترامپ!

در روزی تاریخی در ایالات‌متحده، هیات منصفه نیویورک استدلال‌های آغازین پرونده «حق‌السکوت» علیه دونالد ترامپ، اولین محاکمه کیفری علیه رییس‌جمهور سابق در تاریخ این کشور را استماع کرد. متیو کولانجلو، دستیار دادستان ناحیه نیویورک روز دوشنبه اتهاماتی را علیه ترامپ مطرح کرد که به جعل اسناد تجاری و بانکی جهت مخفی کردن پرداخت‌هایی به منظور حق‌السکوت به استورمی دانیلز متهم شده است.

به گزارش اعتماد به نقل از نیویورک تایمز، دادستان‌ها ادعا می‌کنند که این مبلغ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا جهت حق‌السکوت به استورمی دنیلز پرداخت شده است. به گفته آن‌ها پراخت حق‌السکوت مساوی تقلب در انتخابات است.

شیپور جنگ نواخته شد!

طبق گزارش رسانه‌های امریکایی در دادگاه نیویورک، دستیار دادستان گفت: «این پرونده به دلیل توطئه‌ای کیفری و سرپوش گذاشتن بر آن مفتوح شده است.» تیم حقوقی ترامپ نیز صبح روز دوشنبه در شرح خلاصه دعوی در آغاز رسیدگی پرونده در دادگاه خود ادعا‌های دادستان‌ها را به‌طور کامل رد کرد. تاد بلانش، وکیل ترامپ گفت که او بی‌گناه است و هیچ کیفری مرتکب نشده است.

لحن شرح خلاصه دعوی وکلای ترامپ باعث شد همگان انتظار محاکمه‌ای پر تنش و شش هفته‌ای را داشته باشند که به گفته کارشناسان، نتیجه آن ممکن است پیامد‌های گسترده‌ای برای ایالات‌متحده داشته باشد. رونالد سالیوان جونیور، استاد دانشکده حقوق هاروارد و مدیر موسسه عدالت کیفری معتقد است که هر طرف همان کاری را انجام داد که اکثر کارشناسان حقوقی انتظار داشتند.

در واقع، دادستان این رفتار و اقدام ادعایی علیه ترامپ را مطرح کرد و در مقابل، دفاعیات وکلای ترامپ شروع شد. سپس دادستان این رفتار را اساسا مجرمانه و کیفری توصیف کرد. این کارشناس مسائل حقوق ایالات متحده گفت که این دومینویی به سمت سقوط یکی از طرفین است، چراکه لحن و استدلال‌ها نشان از جنگ و عزم دو طرف برای پیروزی در این دادگاه را دارد و می‌تواند بر انتخابات پیش روی امریکا نیز موثر باشد.

به نظر می‌رسد جنگ اصلی پیش از انتخابات در ایالات متحده رسما آغاز شده است. رقابتی که برخی ناظران از مدت‌های پیش نه یک رقابت که جنگی بزرگ در عرصه سیاسی ایالات متحده از آن یاد می‌کردند. در جلسه استماع دعوی دادگاه موسوم به «حق‌السکوت» ترامپ، دادستان‌ها وقت خود را برای ارایه نظریه خود در مورد پرونده به هیات منصفه تلف نکردند. آن‌ها ترامپ را مغز متفکر پشت طرحی جنایتکارانه با هدف فساد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ معرفی کردند.

به گفته متیو کولانجلو، دادستان ناحیه نیویورک، ترامپ به همراه همکارانش مایکل کوهن و دیوید پکر تلاش هماهنگی را برای پنهان کردن اطلاعات مخربی ترتیب داد که می‌تواند چشم‌انداز انتخاباتی او را به خطر بیندازد. دادستانی بر دخالت ادعایی ترامپ در جعل سوابق تجاری برای پوشاندن ردپای او تاکید کرد و از هیات منصفه خواست تا عوامل حواس‌پرتی را بررسی و بر شواهد موجود تمرکز کنند.

وکلای ترامپ در دفاع قاطعانه از رییس‌جمهور سابق، از همان ابتدا به شدت بر بی‌گناهی او تاکید کردند. تاد بلانش، نماینده ترامپ قاطعانه اظهار داشت که ترامپ در جمع‌آوری اسناد تجاری مورد مناقشه دخالتی نداشته است. بلانش به دنبال بی‌اعتبار کردن دعوی کوهن بود و آنچه را برجسته کرد که او به عنوان انتقام‌جویی شخصی کوهن علیه ترامپ به تصویر می‌کشید.

به علاوه، بلانش با تاکید بر جوهر دموکراسی، استدلال کرد که تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ذاتا غیرقانونی نیست. او با ابراز اطمینان نسبت به صدور حکم بی‌گناهی، با درخواست از هیات منصفه برای اعمال عقل سلیم (علم قضات و هیات منصفه)، زمینه دفاعیات را برای پرونده خود فراهم کرد. اولین شاهد محاکمه، دیوید پکر، نگاهی اجمالی به طرح ادعایی «بگیر و بُکش» ارایه داد که از سوی ترامپ و همکارانش تنظیم شده بود.

دادستان‌ها پکر را شخصیت محوری در توطئه برای دستکاری روایت‌های رسانه‌ای در طول انتخابات سال ۲۰۱۶ معرفی کردند. شهادت پکر هر چند مختصر بود، تلاش‌های مخفیانه برای سرکوب داستان‌های منفی درباره ترامپ را روشن می‌کند. همان‌طور که نقش پکر در طرح ادعایی آشکار می‌شود، این محاکمه نگاهی عمیق‌تر به درون کارزار انتخاباتی ترامپ می‌اندازد. فراتر از محدوده دادگاه، دعوا‌های حقوقی همچنان در جریان است.

جلسه استماع موازی بر اتهامات مربوط به نقض حکم قاضی از سوی ترامپ متمرکز شده و ماهیت مناقشه‌برانگیز این دادرسی را نشان داد. دادستان‌ها به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه ترامپ به دلیل نقض احتمالی حکم از سوی او بوده‌اند. این امر بر وخامت اوضاع حقوقی و سیاسی در پرونده‌های ترامپ تاکید می‌کند. در همین حال، تیم حقوقی ترامپ به شدت با این اتهامات مخالفت کرد و زمینه را برای رویارویی با مرز‌های آزادی بیان و نظارت قضایی در نظام حقوقی ایالات‌متحده فراهم آورده است.

هراس از مخالفان سرسخت ترامپ

در همین حال، به گزارش اکسیوس، یکی از اولین اعضای هیات منصفه که در محاکمه کیفری تاریخی ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا حضور داشته است، روز پنجشنبه پس از ابراز نگرانی در مورد شناسایی علنی هویتش از سمت خود برکنار شد.

با توجه به اینکه دادگاه ترامپ موافقان و مخالفان سرسختی دارد و به یکی از پرمخاطب‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌ها در تاریخ ایالات متحده بدل شده، شرایط برای ناشناس بودن و ایمن نگهداشتن ۱۸ عضو هیات منصفه قطعا موضوعی چالش‌برانگیز است.

گزارشگران دادگاه در تمام هفته به صورت زنده در حال وبلاگ‌نویسی درباره اعضای هیات منصفه بالقوه، از جمله توضیحات فیزیکی گسترده، استخدام اخیر، محل دریافت اخبار خود و محل زندگی در منهتن هستند. عضو هیات منصفه شماره که روز پنجشنبه برکنار شد، گفت که پس از انتشار آنلاین جزییات اولیه درباره هویتش، از جمله کار او به عنوان پرستار بخش سرطان‌شناسی و محل سکونتش، از سمت خود برکنار شده است.

تهدید به خشونت سیاسی در دوره ترامپ به موضوعی رایج تبدیل شده است. بر اساس تحلیل رویترز، قضات پرونده‌های حقوقی مربوط به ترامپ شاهد افزایش چشمگیر تهدیدات علیه آن‌ها و اعضای خانواده‌شان بوده‌اند. اخیرا مقامات کلانتری شهرستان فولتون درباره تهدید‌های آنلاین علیه هیات منصفه اعظم که به متهم کردن ترامپ در پرونده انتخابات جورجیا ۲۰۲۰ رای داده بودند، تحقیق کردند.

آزمون بزرگ دستگاه قضا

دونالد ترامپ در تمامی طول سال ۲۰۲۳ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان بود. او حتی در نظرسنجی‌های رقابتی با رقیب احتمالی‌اش، جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا نیز رقابت تنگاتنگ و گاه پیروزمندانه‌ای داشت. اما در سال ۲۰۲۴ با مطرح شدن انبوه مشکلات قانونی برای او باعث شد کارشناسان و رسانه‌ها پیشتازی او را با چالش روبه‌رو کنند.

هرچند که اکنون نیز ترامپ در بسیاری از نظرسنجی‌ها همچنان از جو بایدن جلوتر است، اما هواداران او بیم آن دارند که روند دادگاه‌ها و نوع اتهامات وارده به رییس‌جمهوری پیشین، رای‌های خاکستری را علیه او برگرداند. قبل از ۹۱ اتهام ترامپ در مورد چهار کیفرخواست، هیچ رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده حتی یک بار هم متهم نشده بود. اولین کیفرخواست در ماه مارس از نیویورک صادر شد که به تلاش او برای پرداخت حق‌السکوت به استورمی دانیلز پرداخت.

سپس اتهامات فدرال در ژوئن به دلیل اسناد طبقه‌بندی شده و اتهامات در ماه آگوست در دادگاه فدرال و ایالت جورجیا به دلیل تلاش‌های او برای لغو شکست در انتخابات ۲۰۲۰ مطرح شد. این موارد کارزار‌های قضایی و کیفری علیه ترامپ را در سال ۲۰۲۴ شکل خواهند داد و نظام‌های قضایی و سیاسی را برخلاف هر چیزی که کشور تا به حال دیده است، آزمایش خواهد کرد. در این میان، آن‌ها در حال آزمایش محدودیت‌های نظام قضایی هستند تا رییس‌جمهور سابق را در قبال اقداماتش پاسخگو بدانند، در حالی که ترامپ خود را قربانی دایمی انتقام‌جویی‌های سیاسی می‌داند.

مهم‌ترین تهدید قانونی که ترامپ با آن مواجه است ممکن است در جورجیا باشد، جایی که فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون می‌گوید ترامپ در مرکز یک توطئه گسترده برای معکوس کردن نتایج انتخابات در آن ایالت بوده است. این پرونده خارج از حیطه اختیارات دولت فدرال است، بنابراین حتی اگر او به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود و بتواند پرونده‌های فدرال علیه خود را ببندد، این دعوی ادامه خواهد داشت.

محاکمه‌های ترامپ در حال پر کردن تقویم سال ۲۰۲۴ او و تیم حقوقی و انتخاباتی‌اش است و به نظر رقیبی جدی با لحظاتی کلیدی برای مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری او محسوب می‌شود. در ژانویه، همزمان با آغاز اجلاس اتحادیه آیووا، او با محاکمه مدنی به خاطر افترا به نویسنده جین کارول بود. سپس، با دادخواستی دسته جمعی روبه‌رو شد که ترامپ و شرکتش را به یک طرح هرمی متهم می‌کند. در ماه مارس، دادگاه فدرال ترامپ در تاریخ ۶ ژانویه یک روز قبل از انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ آغاز شد.

در اواخر همان ماه پرونده ایالت نیویورک کلید خورد و پرونده اسناد محرمانه ترامپ برای ماه مه تعیین شده است. دادستان‌های ایالت جورجیا ممکن است محاکمه ترامپ را در اوایل آگوست در این ایالت آغاز کنند. سپس اقدام اخیر دادگاه عالی کلرادو برای محروم کردن ترامپ از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و ادعای عدم واجد شرایط بودن او برای رهبری کاخ سفید بر اساس بند شورش قانون اساسی ایالات متحده مطرح است.

این پرونده احتمالا به دادگاه عالی ایالات متحده می‌رود، یکی از لحظاتی که در آن ۹ قاضی دادگاه عالی خود را در حال بررسی سرنوشت ترامپ در ماه‌های آینده می‌بینند. جایگاه قوی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه هرگز تزلزلی نداشته است. با این حال، نتیجه این پرونده‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی بر نتیجه ماه نوامبر داشته باشد. در حالی که برخی نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ترامپ در رقابت انتخاباتی از جو بایدن پیشی گرفته است، برخی نیز نشان می‌دهند که تعداد قابل توجهی از رای‌دهندگان متمایل به ترامپ در صورت محکومیت ترامپ، آماده حمایت از بایدن هستند.

بسیاری ناظران همه این‌ها پرونده‌های قضایی و کیفری را آزمون بزرگی برای دموکراسی امریکایی می‌دانند، آزمونی که پیش از این نظام‌های قضایی و سیاسی برای مقابله با آن طراحی نشده بودند. ترامپ از قبل به هوادارانش گفته است که در صورت بازگشت به کاخ سفید از وزارت دادگستری برای مجازات دشمنان سیاسی خود استفاده خواهد کرد. با از سرگیری محاکمه ترامپ، صحنه برای یک رویارویی پرهیجان بین دادستان و وکلای مدافع فراهم می‌شود.

اما در میان پیچیدگی‌های حقوقی و پیامد‌های سیاسی، یک چیز قطعی است: چشمان امریکایی‌ها به این محاکمه تاریخی دوخته شده است و منتظر نتیجه آن هستند، چراکه همین محاکمه می‌تواند سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد.

دیگر خبرها

  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • رگبار باران، رعد و برق و وزش باد در نیمه شرقی کشور / بارش‌ها در کدام مناطق ادامه دارد؟
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • تا یکشنبه آینده کدام مناطق ایران باران می بارد؟
  • ژست‌های تتلو پشت میز محاکمه
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد