Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:20:26 GMT

آب بزرگترین سد خراسان شمالی رها شد 

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۱۷۶۶

آب بزرگترین سد خراسان شمالی رها شد 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: برای جلوگیری از بروز مشکل در تردد روستاییان، آب سد با حجم اندک و به صورت مدیریت شده، رها می شود که پیش بینی می شود در این مدت، چهار تا پنج میلیون مترمکعب آب سد شیرین دره تخلیه شود.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: سد شیرین دره، ۶۱ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که اکنون ۵۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه آن، ذخیره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: رهاسازی آب سد، با هدف ظرفیت سازی برای ورود سیلاب پاییزه و نیز مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارش های پیش رو انجام می شود.

مرتضوی تصریح کرد: از سویی رهاسازی و تخلیه آب سد، سبب بهبود کیفیت آب مخزن سد می شود و با این اقدام، بخشی از گل و لای انباشته شده در دریاچه آن نیز تخلیه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، کنترل ایمنی و پایداری سازه سد را از دیگر اهداف رهاسازی آب سد شیرین دره برشمرد.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به شهروندان،  ساکنان و مسافران حاشیه رودخانه اترک در شهرستان مانه و سملقان هشدار داده است که به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناخواسته و ناگوار، در مدت رهاسازی آب سد، از نزدیک شدن به حاشیه این رودخانه خودداری کرده و رفت و آمد در این مناطق را به حداقل برسانند.   

اواخر مهرماه امسال نیز بخشی از آب سد شیرین دره، به مدت دو روز، رها شده بود.  

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

اکنون هفت سد با حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی ۲۲ هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کنند.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بارندگی خراسان شمالی رودخانه اترک منابع آبی مانه وسملقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۱۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز باران، با طراوت بهاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ بارش‌های وسط فصل بهار، طراوتی دلچسب به طبیعت بخشید. هرچند برخی محور‌های مواصلاتی روستایی برای ساعاتی قطع شد، بازگشایی آنها در کنار خوشحالی کشاورزان، این روز بهاری را به یادماندنی کرد.

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از فردا جوی پایدار و افزایش شش تا هشت درجه ای را برای استان پیش بینی کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی
  • بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارز در خراسان‌شمالی
  • کشف بزرگترین مزرعه رمز ارز در خراسان شمالی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • باز باران، با طراوت بهاری
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی