Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام علی اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کشور عصر روز شنبه، 11 آبان ماه در آیین افتتاح مرکز پژوهشی حکمت در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین (ع) یزد اظهار کرد: حوزه علمیه کارکردهای متنوع دارد و نهاد دینی در وسط معرکه جامعه است و نهاد منزوی و طبقاتی که در یک گوشه برای عده خاصی تشکیل شده باشد، نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نهاد مقدس حوزه علمیه در جهان تشیع یک نهاد هدایت دینی است و تربیت طلبه در حقیقت مقدس آن ایفای رسالت است نه همه رسالت و مجموعه‌ای از مدارس، موسسات پژوهشی، موسسات فرهنگی و تبلیغی و بعضا نهادی با کارکردهای سیاسی و اجتماعی زیر چتری به نام حوزه قرار می‌گیرد.

حصاری افزود: زمانی حوزه خواهیم داشت که تمام کارکردهای حوزوی اعم از علمی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی، سیاسی و اجتماعی در دل این نهاد نهادینه و ساختارمند شود و به یک جریان تبدیل شود.

افتتاح 13 مرکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران در کشور

وی ادامه داد: آنچه وظیفه ما بوده در معاونت پژوهش که با همت استان‌ها در اقصی نقاط کشور حوزه پژوهشی را رونق داده و خوشبختانه در چند استان مرکز پژوهشی راه اندازی شد و تعدادی هم تا پایان سال ایجاد می‌شود.

حصاری با اشاره به اینکه امروز در شهر یزد و میبد مرکز پژوهشی افتتاح می‌شود گفت: هفته آینده سومین مرکز پژوهشی استان تهران راه اندازی خواهد شد و تا پایان سال 12 الی 13 مرکز دیگر در سطح کشور راه اندازی می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کشور آنچه در اولویت این معاونت قرار دارد، تاسیس شهرک پژوهشی ویژه خواهران در مراکز استان‌هاست که همه سازه‌های علمی برای خواهران در یک جا متمرکز و نیاز به سرگردانی برای تامین نیاز پژوهشی وجود نداشته باشد.

ناهنجاری‌ فرهنگی جامعه؛ معلول نداشتن الگو برای جایگزینی 

وی ادامه داد: جایگاه کار پژوهشی در حوزه یا هر نهاد علمی مادامی که تولید علم در نهاد آموزشی نباشد این نهاد گرفتار ایستایی و واماندگی می‌شود و از سطح معیارهای معرفتی جامعه که به شدت متغیر است، فاصله می‌گیرد و قادر نیست متناسب با نیاز معرفتی جامعه پاسخگو باشد.

حجت‌الاسلام حصاری با اشاره به اینکه مشکل و ناهنجاری فرهنگی جامعه ما قبل از اینکه معلول عدم تذکر ما باشد معلول نداشتن الگو برای جایگزینی است گفت: متاسفانه الگوی فرهنگ غربی با آموزه‌های دینی ما آمیخته شده و بعضی از این رفتارها در خانواده‌های متدین ما نیز رسوخ کرده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گزاره‌های دینی رابه مبانی رفتار زیستی تبدیل نکرده‌ایم افزود: ما با پند و موعظه و نصیحت در راه اصلاح گام برداشته‌ایم در حالی که این موضوع جای خود دارد اما موعظه و نصحیت ناکافی است و کار بزرگ آنچه رهبر معظم انقلاب مکررا تاکید کرده‌اند و اهتمام جدی جامعه را خواستار شدند، سبک زندگی دینی است و در تمام شئونات زیستی ما مطرح است و ما باید در راه تولید علم تلاش کنیم که این اقدام کار علمی و پژوهشی را می‌طلبد.

لزوم تبدیل گزاره‌های دینی به مبانی رفتاری زیستی 

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کشور ادامه داد: دامنه تغییرات اجتماعی زیاد است و آنچه باید به عنوان سبک زندگی ارائه شود در این بسته تغییرات باید جوابگو باشد و رعایت همه زمان و مکان در تمام مقولات و گزاره‌های دینی باید مورد توجه باشد وتولید علم را می‌طلبد و کار محقق تلاش در این مسیر است و این کار وظیفه حوزه است .

وی افزود: اگر جایی قرار باشد الگوهای زیستی مومنانه و سبک زندگی اسلامی را ارائه کند حوزه است چرا که آن جایی که معارف دینی و آموزه‌های دینی را از نزدیک ترین نقطه به سرچشمه دریافت می‌کند حوزه است و اگر به جای دیگری سپرده شود که سپرده شده به دلیل اینکه از سرچشمه نگرفته‌اند آغشته‌های زیادی بر آن بار می‌شود .

حجت‌الاسلام ربانی، مدیر کل پژوهش‌های عمومی حوزه علمیه خواهران کشور نیز در این مراسم مواردی را بیان کرد..

یادآور می‌شود اولین مرکز پژوهشی شهرستان یزد با عنوان «حکمت» در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه خواهران با حضور آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، حجت‌الاسلام کارگر مدیرحوزه علمیه خواهران استان، حسینی منش معاون فرماندار یزد، فاطمه نظیر، مریم حسن‌پور و رویا دهقانی از معاونان حوزه علمیه خواهران استان در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین (ع) یزد افتتاح شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد حوزه علمیه خواهران حوزه علمیه خواهران یزد ناهنجاری فرهنگی افتتاح مرکز پژوهشی حکمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • کلنگ پارک بانوان شهر امیریه زده شد
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است