Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، ماه آوریل سال جاری میلادی اتحادیه اروپا قانونی جدید برای محافظت از حقوق مولفین یا همان کپی‌رایت تصویب کرد که طبق آن متون منتشر شده در فضای مجازی را نیز شامل می‌شد. بسیاری از ناشران از این قانون استقبال کردند. رودی وانچونبیک رئیس اتحادیه ناشران اروپایی از این قانون استقبال کرد و از نمایندگان اروپایی به خاطر تصویب این قانون تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در این میان «روی کافمن» مدیر اجرایی مرکز شفافیت کپی‌رایت آمریکا اعتقاد دارد این قانون برای محافظت از حقوق مولفین در فضای مجازی کامل است ولی کمتر به کتاب‌ها توجه دارد. وی در گفتگویی درباره کم و کیف این قانون صحبت می‌کند:

 هدف اصلی قانون جدید اتحادیه اروپا چیست؟

همانطور که در کلمات ثبت شده در قانون جدید اتحادیه اروپا آمده است هدف اصلی حمایت از متون منتشر شده در اینترنت است. در زمان کنون اروپایی‌ها احساس می‌کنند که زمان آن رسیده دولت‌های اروپایی برای عصر دیجیتال باید فکری بکنند.

 کمی بیشتر درباره این قانون صحبت کنید. گفته بودید درباره کتاب‌ها کاستی‌هایی وجود دارد؟

در قانون جدید بندهایی به قانون قبلی اتحادیه اروپا درباره حفاظت از حقوق مولفین در فضای مجازی اضافه شده است ولی هنوز کاستی‌های قوانین قبلی در قانون جدید نیز دیده می‌شود. مثلاً اینکه مقدار سهم ناشر و نویسنده از فروش کتاب‌ها را مشخص نکرده است. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا کمتر به کتاب‌های چاپی اهمیت می‌دهد.

 یکی از تاکیدات اتحادیه اروپا فشار آوردن به شرکت‌های خدمات الکترونیک در قبال کاربرانشان است. این مسئله انتشار آزاد اطلاعات در اینترنت را محدود نخواهد کرد؟

نخیر به هیچ وجه. شما دقت داشته باشید که اتفاقاً این قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا موجب تقویت و بالا بردن کیفیت مطالب و محتواهای منتشر شده در فضای اینترنت خواهد شد. چون در این قانون ذکر شده که شرکت‌ها موظف به نظارت به محتواهای منتشر شده از سوی کاربرانشان هستند. این مسئله به خصوص در مورد سایت‌های خبری صدق می‌کند. مسئله‌ای که بارها شاهد آن بودیم. اگر قوانین درستی وجود نداشته باشد به جای اخبار با کیفیت شاهد انتشار خبرهای بی‌کیفیت و حتی دروغی هستیم که این روزها در اینترنت به وفور یافت می‌شود. به نظر می‌رسد این قانون آغازگر راهی در دولت‌های اروپایی است که امیدوارم به بقیه نقاط جهان نیز تعمیم داده شود.

 آینده را با وجود این قانون چگونه می‌بینید؟

قانون جدید اتحادیه اروپا در صورتی که از سوی کشورهای این اتحادیه به صورت محلی و ملی اجرا نشود ارزش خاصی نخواهد داشت. تمام کشورها باید قوانین ملی خود را به طور واحد درآورند تا حقوق مولفین به درستی اجرا شود.

کد خبر 461430 برچسب‌ها کپی‌ رایت حق مواف اتحادیه اروپا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۲۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی

وضعیت مبهم فدراسیون فوتبال اسپانیا و تصمیم دولت این کشور برای مداخله در امور آن نارضایتی نهاد حاکم بر فوتبال اروپا را به همراه داشته است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نابسامانی چند هفته‌ای فدراسیون فوتبال اسپانیا پس از افشای فساد گسترده در این سازمان کم بود که اکنون بحث مداخله احتمالی دولت نیز مطرح شده که این موضوع ممکن است تبعاتی منفی برای فوتبال اسپانیا به همراه داشته باشد.

رئیس جدید فدراسیون هنوز منصوب نشده و نامزدهای اصلی تصدی این پست نیز همگی به دلیل احتمال نقش داشتن در پرونده فساد فعلاً تعلیق هستند. طبق گزارش نشریه آ اس اسپانیا، وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال این کشور و به ویژه دخالت دولت که برخلاف اساسنامه فدراسیون است، نارضایتی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را به همراه داشته و این می‌تواند منجر به محرومیت تمامی نمایندگان لالیگا از رقابت‌های اروپایی فصل آینده شود، اتفاقی که پس از وقوع جنگ اوکراین، برای نمایندگان فوتبال روسیه رخ داد.

حمله پلیس به فدراسیون فوتبال اسپانیا و خانه روبیالس

محرومیت‌های ناشی از مداخله دولت اسپانیا در امور فدراسیون فوتبال این کشور اما به محرومیت نمایندگان این کشور از رقابت‌های باشگاهی محدود نخواهد شد و این احتمال وجود دارد که تیم ملی این کشور نیز از حضور در یورو 2024 و دوره بعدی لیگ ملت‌های اروپا نیز محروم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟