Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:17:17 GMT

نباید به‌خاطر پول قند و چای زیر بار نهادها رفت

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۳۱۶۲

نباید به‌خاطر پول قند و چای زیر بار نهادها رفت

محمدرضا مهدی‌زاده با اعتقاد به این‌که انجمن‌های ادبی باید آزاد باشند می‌گوید این‌ انجمن‌ها نباید به‌خاطر پول قند، چای و مکان زیر بار دستورات نهادها بروند.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نشست‌های انجمن‌های ادبی اظهار کرد: انجمن‌های ادبی فی‌نفسه خوب هستند و تشکیل آن‌ها خصوصا در شهرستان‌ها کار خوبی‌ است و می‌تواند حداقل به شاعران جوان کمک کند؛ اما از منظر آسیب‌شناسی، مسئله تعدد آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر لزوم کار بر روی تمرکز انجمن‌های ادبی به جای تعدد آن‌ها گفت: بهتر است به جای انجمن‌های ادبی بی‌شمار، چه در تهران و چه در شهرستان، چند انجمن ادبی خوب داشته باشیم که بتوانند کار ریشه‌ای و اساسی انجام دهند. نشست‌های انجمن‌های ادبی نسبت به گذشته مسلما پیشرفت داشته‌، چه از نظر کمی که تعدادشان افزایش یافته‌ و چه از نظر کیفی که با وجود رسانه‌ها بسیاری از اطلاعات، شعرها و دانش‌ها به راحتی در دسترس قرار گرفته‌ است و انجمن‌های ادبی هم توانسته‌اند خودشان را به‌روز کنند. اما اگر کیفیت و کمیت نشست‌های انجمن‌های ادبی با هم تناسب داشته باشد، بهتر خواهد شد.

مهدی‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش مطرح‌شده درباره برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی در کافه‌ها بیان کرد: برگزاری این نشست‌های شاعرانه در کافه‌ها چیز بدی نیست، چون کافه‌ها جوان‌پسندند و این می‌تواند خوب باشد. اما به نظر من مخاطبانی که به این نشست‌های ادبی در کافه‌ها می‌آیند تا شعر گوش کنند، تعدادشان خیلی کم است؛ یعنی وقتی نشست ادبی‌ای در یک کافه‌ برگزار می‌شود، از میان ۳۰ شاعر شاید فقط دو نفر مخاطب باشند؛ در واقع همه شعرخوانند و این عیب بزرگی‌ است. 

این شاعر ادامه داد: حتی من یادم هست در سال‌های جنگ وقتی در مسجد شب شعر اجرا می‌کردیم هم مخاطبان خاص خودش را داشت. باید فراخوانی برای حضور مخاطبان در نشست‌های ادبی منتشر شود تا کسانی که به شعر علاقه‌مندند حضور پیدا کنند.

او درحالی که معتقد است نشست‌های انجمن‌های ادبی‌ای که در فرهنگسراها یا سایر موسسات هنری برگزار می‌شوند از نظر مکانی شأن بیشتری دارند، اظهار کرد: ضعف و قوت انجمن‌های ادبی را باید از دیدگاهی غیر از مکان برگزاری بررسی کرد، اما نشست‌های ادبی بهتر است که در سالن یک فرهنگسرا برگزار شود تا کافه. ولی به‌طور کلی مسئله انجمن‌های ادبی اکنون این است که شعر روزگار ما در جذب مخاطب چندان موفق نیست و به همین خاطر هم تیراژ کتاب‌های شعر پایین است و این خیلی فاجعه است. 

محمدرضا مهدی‌زاده همچنین درباره حمایت‌ سازمان‌های مرتبط از برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی گفت: تا آن‌جا که من اطلاع دارم سازمان فرهنگی هنری شهرداری از یک سال پیش شاید هم بیشتر هیچ امکاناتی در اختیار انجمن‌ها قرار نمی‌دهد، شاید در نهایت فقط مکان برگزاری را در اختیار قرار دهند. اما هیچ تامین بودجه‌ای نمی‌کنند. به فرض اگر شاعری در جایی دعوت می‌شود که پیشکسوت است و  رتبه استادی در شعر دارد، هیچ هدیه‌ای به او داده نمی‌شود، حتی ماشین هم دنبالش فرستاده نمی‌شود و اگر این کارها انجام شود، خودجوش از سوی مسئول انجمن است.

او با بیان این‌که نمی‌پسندد نهادهایی بیایند و انجمن‌های ادبی را پشتیبانی کنند، اظهار کرد: چه حوزه هنری، چه سازمان فرهنگی هنری شهرداری و... همه صبغه حکومتی و دولتی دارند. به نظر من هنرمند باید رها باشد و زیر بار چیزی نرود. وقتی یک نهاد انجمن ادبی را تامین و پشتیبانی می‌کند، آن‌ها چه در چاپ کتاب، چه در آوردن مهمان و غیره مجبور هستند عقیده این سازمان‌ها را بپذیرند، چون در غیر این صورت آن حمایت را از آن‌ها می‌گیرند؛ در حالی که باید در اصل هنر رهایی و آزادگی باشد. انجمن‌های ادبی باید آزاد باشند نه این‌که به‌خاطر پول قند، چای و مکان زیربار خیلی از دستورات نهادها بروند. اما مشکلاتی هست که منجر می‌شود امکاناتی نداشته باشند و در نهایت به کافه‌ها روی بیاورند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن های ادبی محمدرضا مهدی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۳۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفتگو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می‌شود.
این مستند تلاش دارد اطلاعات تازه‌ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته‌هایی به فراز و فرود‌های زندگی حرفه‌ای این مربی محبوب کشتی می‌پردازد، فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.
«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.
بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستند‌های ورزشی گفتگو می‌کنند.
در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره  مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.
«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست در گروه مستند شبکه افق تولید می‌شود و تلاش می‌کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق