Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:28:44 GMT

دوراندیشی در مواجهه با احتمالات

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۳۳۸۱

دوراندیشی در مواجهه با احتمالات

ایسنا/همدان بارش های سیل آسای اوایل امسال خسارت های هنگفت بالایی را به منازل مسکونی روستایی، اراضی زراعی، اماکن دامی، راه های بین مزارع و راه های ارتباطی شهرستان اسدآباد وارد کرد که هنوز تعمیر، بازسازی خسارت ها و تخریب های وارد شده به برخی مساکن روستایی به اتمام نرسیده و با وجود آغاز فصل بارندگی های پاییزه همچنان در دست بازسازی و احداث قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، شاید باید کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها در سال های اخیر را یکی از علل غافلگیری ها، تخریب ها و خسارت های اوایل امسال دانست که موجب آن شده بود که مردم چندان به بحث مقاوم سازی مساکن روستایی و شهری خود توجه نکنند و پیش بینی های لازم برای شرایط بحران های طبیعی چون سیل چندان انجام نگیرد.

سیل اتفاق افتاده اوایل سالجاری تلنگری بود که حادثه خبر نمی کند و در همه شرایط باید احتمالات ضعیف را هم مردم و هم ادارات و دستگاه های مرتبط با مدیریت بحران لازم  پیش بینی کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشند تا در شرایط بحران به ناگاه دچار غافلگیری و سردرگمی نشوند و در کنار همه این اقدامات مردم بیش از پیش به بحث بیمه مسکن های شهری و روستایی و زمین های کشاورزی خود اهمیت دهند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات و پیش بینی انجام شده امسال در بحث مدیریت بحران اظهار کرد: قبل از آغاز فصل بارندگی ها سه جلسه با مدیریت بحران با حضور ادارات ذیربط و اعضای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان برای پیشگیری از هر گونه مشکل در مواقع احتمالات برگزار شده و ادارات ذیربط براساس وظیفه ذاتی خود نسبت به انجام مصوبات این جلسات اقدام کرده اند و یا اینکه در دست اقدام است.

مجید درویشی با اشاره به وجود هفت رودخانه به وسعت ۱۵۰ کیلومتر در اسدآباد افزود: از این تعداد، سه رودخانه به میزان ۳۰ کیلومتر جزء رودخانه های اصلی و آسیب پذیر بوده که در حال حاضر ۱۰ کیلومتر از سه رودخانه آسیب پذیر توسط امور آب شهرستان لایروبی شده و مابقی نیز در دست انجام قرار دارد و ظرف یک ماه آینده مابقی لایروبی به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا دو دستگاه بیل زنجیری برای لایروبی مسیر رودخانه های آسیب پذیر اختصاص داده شده که ظرف هفته آینده چهار دستگاه دیگر نیز به این تعداد بیل زنجیری برای تسریع در کار اختصای می یابد.

درویشی همچنین با بیان اینکه کلیه دهنه پل های رودخانه ها توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان بازگشایی و لایروبی شده است، تصریح کرد: در این لایروبی و بازگشایی اداره راهداری نسبت به بازگشایی و لایروبی هفت دهنه پل مربوط به رودخانه ها، ۲۰ دهنه پل در محور داشبلاغ، هفت دهنه پل در محور بزرگراه، ۱۰ دهنه پل در محور آجین و سه دهنه پل در محور موسی آباد به سمت کرمانشاه اقدام کرده است.

رئیس مدیریت بحران اسدآباد خاطرنشان کرد: راهداری شهرستان برای آغاز طرح زمستانه نسبت به تجهیز و آماده سازی کلیه ۳۳ دستگاه ماشین آلات برف روبی و خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین خود در گردنه اسدآباد، محور چهاردولی و کلیایی اقدام کرده است.

وی با اشاره به آغاز طرح زمستانه راهداری شهرستان همزمان با سراسر کشور از ۱۵ آذر تا ۱۵ فرودین سال آینده بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار تن نمک و ماسه برای برف روبی گردنه اسدآباد خریداری شد که در طرح زمستانه امسال نیز تأمین همین میزان نمک و ماسه شامل ۲۰۰۰ تن نمک و ۸۰۰۰ تن ماسه انجام شده است.

درویشی با اشاره به تعداد ۴۵ نیروی حجمی راهداری اسدآباد اضافه کرد: در طرح زمستانه با احتساب ۴۵ نیروی حجمی تعداد نیروهای راهداری به ۶۰ نفر افزایش می یابد.

وی در ادامه از مرتفع شدن مشکل خاموشی های چراغ برق های گردنه اسدآباد خبر داد و خاطرنشان کرد: شستشوی تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، نصب تابلوهای اخطاری، ایجاد خاکریز بازدارنده، خط کشی، تسطیح و رگلاژ از جمله موارد انجام شده دیگر راهداری در روزهای گذشته برای پیشگیری از حوادث بوده است.

درویشی با بیان اینکه جلسه ای نیز با شهرداری های شهر آجین و اسدآباد انجام شد، گفت: شهرداری آجین با سه دستگاه ماشین برف روبی و شهرداری اسدآباد با پنج دستگاه ماشین برف روبی با تجهیز لازم از هم اکنون برای هر گونه احتمالات آماده هستند.

وی ادامه داد: نقاط آسیب پذیر شهر شناسایی و برایاصلاح و جلوگیری از آبگرفتگی به شهرداری معرفی شده و از شهرداری درخواست کرده ایم تا نسبت به اصلاح هندسی پل ها و لایروبی پل ها هر چه سریعتر اقدام کند.

درویشی در ادامه با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۸ از یکم مهرماه تا کنون بیش از ۴۳ میلیمتر بارندگی در این شهرستان گزارش شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در بارندگی‌های امسال شهرستان اسدآباد در استان همدان بعد از رزن با ۵۳ میلیمتر و کبودراهنگ با ۴۸ میلیمتر رتبه سوم را کسب کرده است.

بخشدار بخش پیرسلمان هم از بیمه تمامی مسکن های روستایی این بخش تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از مساکن روستایی بخش در برابر حوادث طبیعی چون سیل، زلزله و آتش سوزی بیمه شده اند که تا پایان سال بیمه تمامی اماکن و مساکن روستایی باقیمانده نیز محقق می شود.

محسن عزیزی با بیان اینکه در بارش های سیل آسای اوایل سال برخی از منازل روستایی این بخش دچار آسیب و تخریب شدند، افزود: در حال حاضر با استفاده از تسهیلات مقاوم سازی علاوه بر دیگر منازل و اماکن تخریب شده بخش، ۲۸ مسکن روستایی آسیب دیده از سیل در بخش پیرسلمان که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، در دست بازسازی و احداث هستند و برخی از این مساکن نیز تکمیل شده اند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دو آتش نشانی دهیاری ها در سطح بخش پیرسلمان اظهار کرد: در حال حاضر آتش نشانی دهیاری قاسم آباد لک لک تعداد ۱۷ روستا و طویلان سفلی تعداد ۱۴ روستای بخش را تحت پوشش خود قرار داده اند که این دو آتش نشانی دهیاری ها علاوه بر آتش نشانی شهرداری شهر آجین پاسخگوی نیازهای بخش بوده و کافی است.

عزیزی با اشاره به نبود راهداری در بخش پیرسلمان و پیگیری راه اندازی راهدارخانه بخش به عنوان یک ضرورت یادآور شد: برای طرح زمستانه بخش پیرسلمان سه دستگاه ماشین برف روبی از هم اکنون تجهیز و آماده ارائه خدمات بوده است.

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با اشاره به خسارت های وارده اوایل امسال ناشی از بارندگی های سیل آسا گفت: طی جلسه ای با کلیه دهیاران بخش مرکزی علاوه بر اقدامات پیشگیرانه چون لایروبی پل ها و بازگشایی های انجام شده در روستاها، از دهیاران درخواست کرده ایم که کلیه روستائیان برای امنیت و آسایش هر چه بیشتر نسبت به بیمه محصولات، منازل روستایی و دام خود اقدام کنند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اسدآباد هم با اشاره به مساکن روستایی آسیب دیده از سیل اوایل امسال اظهار کرد: برای بازسازی و تعمیر این مساکن روستایی شهرستان تا کنون ۴۳ هزار و ۸۴۰ حواله سیمان رایگان از محل هدیه مقام معظم رهبری صادر شده که از این تعداد حواله ۳۸ هزار و ۸۰۰ کیسه تحویل متقاضیان شده است.

محمدکرم معصومی با بیان اینکه در سیل اوایل امسال از ۲۵۰۰ واحد آسیب دیده، تعداد ۱۸۰۰ واحد از مساکن روستایی این شهرستان در ارزیابی ها قابل تعمیر و احداث شناسایی شد، افزود: از این تعداد، ۱۲۳۷ واحد احداثی و ۵۶۳ واحد تعمیری هستند که در مرحله اول ۳۰۸ فقره احداثی و ۱۰۲ فقره تعمیری به شهرستان اختصاص یافت.

وی سهمیه مرحله دوم را نیز ۷۰۰ واحد احداثی و ۴۰۰ واحد تعمیری برشمرد و بیان کرد: تا کنون ۴۳۸ واحد احداثی آواربرداری، ۳۴۷ واحد پیسازی، ۲۳۲ واحد اسکلت اجرا و ۳۰ واحد از این مساکن روستایی به بهره برداری رسیده اند.

معصومی رقم ریالی گردش مالی تسهیلات بازسازی این مساکن روستایی در شهرستان را ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برشمرد و تصریح کرد: در همین راستا پنج میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در قالب تسهیلات معیشتی، احداثی و تعمیری و چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به این مساکن پرداخت شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اسدآباد همچنین با اشاره به اینکه ۸۶ درصد تسهیلات ابلاغی تا کنون عقد قرارداد و ۶۰ درصد سهمیه ۱۸۰۰ واحد شهرستان تا کنون ابلاغ شده است، افزود: از ۱۲۳۷ واحد احداثی تا کنون ۶۰۷ مورد به بانک ها معرفی و ۵۲۱ عقد قرارداد شده اند.

وی با اشاره به معرفی ۲۷۰ مورد از ۵۶۳ واحد تعمیری به بانک ها و عقد قرارداد ۱۹۱ مورد از این موارد خاطرنشان کرد: در رابطه با تسهیلات معیشتی نیز تا کنون ۱۵۲ مورد به بانک معرفی شده و به این موارد تسهیلات اختصاص یافته است.

در پایان اینکه بیمه نقشی مهم و غیرقابل انکار در تسریع و تسهیل جبران خسارت های ناشی از وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله دارد و انتظار است در کنار اقدامات در دست اجرای مدیریت بحران شهرستان در راستای آغاز فصل سرما و بارندگی ها و دوراندیشی در مواجهه با برخی احتمالات بحران های طبیعی، مردم به ویژه روستائیان نسبت به بحث بیمه مساکن، دام و زمین های کشاورزی خود اهمیت ویژه ای قائل شده و با ترغیب و تشویق آنان را بیش از پیش نسبت به این امر مهم و ضروری سوق داد چرا که بیمه راهکاری برای مدیریت بحران و مُسکنی برای کاهش دردهای ناشی از حوادث طبیعی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل خسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی بعدازظهرشنبه در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه، اخلاق و فقه سه عامل تحول آفرین در علم و دانش هستند و تحقق آنها مسلتزم اهتمام به لایه‌های عملیاتی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: امروز متاسفانه در برخی از حوزه‌ها از جمله معماری و شهرسازی اسلامی از الگوی اسلامی علی رغم وجود افراد فرهیخته در تاریخ همچون شیخ بهایی بی بهره هستیم.

امام جمعه قم ابراز کرد: زن و خانواده را مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است ضمن اینکه انقلاب اسلامی منطق قابل اجرایی در جهان دارد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: انقلاب اسلامی الگوهایی را در موضوع زن خلق کرده و دشمنان نیز با تمرکز به این مسائل قصد کمرنگ نمودن یکسری دستاورها را دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تعهد به ارزش‌ها و الگوهای مبنی بر اسلام و انقلاب منطق یک زن مسلمان می‌باشد و این الگوها باید در جامعه نهادینه شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: دانش فنی و بنیه علمی باید در دانشگاه حضرت معصومه (س) و سایر دانشگاه‌ها تقویت بشود ضمن اینکه حضور موثر حوزه علمیه و دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 6090460

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • دستگیری سارق احشام و کشف ۴۸ رأس دام سرقتی در اسدآباد
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • پایان رقابت‌های فوتبال روستایی شهرستان مریوان