Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- هزاران نفر از مردم شهر‌های کربلا و بصره عراق در لبیک به پیام مرجعیت، تظاهرات کردند.
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، شرکت کنندگان در تجمع حمایت از مرجعیت در کربلای معلی هرگونه تعرض به اموال عمومی و خصوصی و نیرو‌های امنیتی را مردود دانستند و بر ضرورت پایبندی به رهنمود‌های مرجعیت دینی درباره مسالمت آمیز بودن تجمع‌ها و تظاهرات اعتراض آمیز و خودداری از تعرض به اموال عمومی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طلاب و اساتید حوزه علمیه نیز که در این تجمع شرکت داشتند رهنمود‌های مرجعیت عالی دینی را نقشه راهی برای مسئولان سیاسی و مردم دانستند و تاکید کردند حوزه‌های علمیه از خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان حمایت می‌کنند.
تظاهرات کنندگان در شهر بصره عراق نیز بر ضرورت مسالمت آمیز بودن اقدامشان و اهمیت تسریع در اجرای بسته اصلاحات که پارلمان عراق تصویب کرده است تأکید کردند.
فاضل البطاط خبرنگار شبکه در بصره با اشاره به تظاهرات اهالی بصره در چارچوب حمایت از رهنمود‌های مرجعیت عالی دینی در خصوص احترام به خواست مردم برای تعیین نظام سیاسی کشورشان و نیز حمایت از بسته اصلاحات که مجلس عراق تصویب کرده است، گفت: شرکت کنندگان خواستار تسریع در اجرای اصلاحات مورد نظر شدند.
شیخ ضرغام المالکی رئیس قبیله بنی مالک نیز گفت:”مرجعیت طرفدار اصلاحات و اعلام دیدگاه‌ها و نظرات است. قبلا هم گفته ایم که قانون اساسی و نظام حاکم بر کشور ایراد دارد. قانون اساسی باید اصلاح و اصلاحات ریشه‌ای اجرا شود، اصلاحات ظاهری فایده‌ای ندارد. “
احمد علوان فعال مدنی عراقی نیز گفت: ”موضع مرجعیت کاملا روشن است. مرجعیت از مردم عراق و اجرای اصلاحات حمایت می‌کند. “
در ادامه گزارش آمده است: تظاهرات کنندگان همچنین بر پایبندی به رهنمود‌های مرجعیت درباره حفظ ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات و مقابله با عوامل فساد و محاکمه آن‌ها تأکید و از مرجعیت دینی به سبب حمایت از خواسته‌های مردم قدردانی کردند. “
شیخ داود المالکی روحانی عراقی گفت: ”مرجعیت دینی قبلا عراق را از توطئه داعش که بزرگترین طرح توطئه علیه عراق بود نجات داد و اطمینان داریم ان شاء الله این بار نیز عراق را از این بحران نجات خواهد داد. “
حازم یوسف از عوامل برگزاری تظاهرات در بصره گفت: ”عشایر و تظاهرات کنندگان به رهنمود‌های مرجعیت درباره حفظ اموال عمومی و خصوصی و مسالمت آمیز بودن تظاهرات پایبند هستند. “
در ادامه گزارش آمده است: ریاست پارلمان عراق از پایبندی به نقشه راهی که مرجعیت دینی در خصوص خواسته‌های تظاهرکنندگان ترسیم کرده است خبر داد و بر تلاش برای تحقق این خواسته‌ها تاکید کرد. بسیاری از عراقی‌ها معتقدند رهنمود‌های مرجعیت عالی دینی در عراق بهترین راه برای حل بحران کنونی است بخصوص که طرف‌های مختلف به ناکامی دولت در تحقق خواسته‌های مردم اذعان کرده اند.

کاهش ساعات منع آمد و شد در بغداد
اتاق عملیات بغداد با صدور بیانیه ای از کاهش ساعات منع آمد و شد در پایتخت عراق خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: ساعت منع آمد و شد که پیش از این از ساعت 12 شب تا 6 صبح بود کاهش یافته و از ساعت 2 تا 6 بامداد انجام می شود.
ارتش عراق به دنبال شدت گرفتن اعتراضات در این کشور منع آمد و شد در بغداد اعمال کرده است.
در بیانیه مذکور تاکید شده است که این کاهش ساعات منع آمد و شد برای بازگشت معترضان عراقی به منازل خود انجام می شود.

پارلمان عراق به نقشه راه مرجعیت دینی پایبند است
رئیس پارلمان عراق گفت: به شکل دائم برای اجرای هرچه سریع‌تر نقشه راه مرجعیت تلاش می‌کنیم
رئیس پارلمان عراق تاکید کرد پارلمان به نقشه راه مرجعیت دینی این کشور به منظور خروج از بحران پایبند است.
محمد الحلبوسی در گفتگو با شبکه العراقیه، ضمن تاکید بر پایبندی کامل مجلس این کشور به نقشه راه مرجعیت دینی برای برون رفت از بحران، گفت: پارلمان عراق به شکل دائم برای اجرای هرچه سریع‌تر نقشه راه مرجعیت تلاش می‌کند؛ آن هم در حالی که مرجعیت دینی به راهپیمایی‌ها و مطالبات مردم عراق که در امنیت به سرمی برند، نظم داد.
وی افزود: مجلس عراق بدون اعمال فشار خارجی منطقه‌ای و بین المللی و بدون اعمال نظر‌های شخصی یا حزبی، با مشارکت نمایندگان تظاهرکنندگان، نخبگان و اساتید دانشگاهی برای تعیین نقاط ضعف و مواردی که به اصلاح نیاز دارد، برای اجرای همه اصلاحات در قانون اساسی که ملت عراق خواستار آن است، تلاش خواهد کرد.

ابتکار یک فراکسیون پارلمانی عراق برای پاسخگویی به مطالبات معترضان
یک فراکسیون پارلمان عراق طرحی را مبتنی بر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید بر مبنای یک قانون عادلانه برای پاسخ به خواسته‌های ملت معترض عراقی ارائه داد.
فراکسیون «النهج الوطنی» که زیر مجموعه ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است طرحی را برای حل بحران سیاسی و پاسخ به خواسته های معترضان ارائه داد.
به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، در این بیانیه آمده است: پس از تظاهرات مردم عراق که مشروعیت را از نهادهای منتخب از جانب خودشان سلب کرده ما خواهان این اقدامات هستیم: پارلمان منحل شود و به تبع آن دولت طی مدت زمانی حداکثر 30 روزه برکنار شود و مقدمات برگزاری انتخابات جدید هم فراهم شود. طی مدت مذکور یک قانون عادلانه برای انتخابات تصویب شود که به سلطه احزاب سیاسی پایان دهد و نظامی برتر بر اساس اراده واقعی ملت ایجاد شود بدون اینکه خواست احزاب سیاسی کنونی در این قضیه دخالتی داشته باشد.

واکنش دولت عراق به ادعای چراغ سبز جامعه بین الملل برای سرکوب تظاهرات
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شایعات درباره چراغ سبز گرفتن دولت عراق از جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به اعتراضات مردمی عراق را قویا تکذیب کرد.
سرلشکر «عبدالکریم خلف» در گفت‌وگو با وبگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: اخبار حاکی از اینکه جامعه بین‌المللی به دولت عراق برای سرکوب تظاهرات چراغ سبز داده باشد، کاملا نادرست است.
برخی گزارش‌های خبری اخیرا ادعا کردند که دولت عراق برای برخورد با آنهایی که عناصر اغتشاشگر در تظاهرات مردمی خوانده است، از طرف جامعه بین المللی چراغ سبز گرفته است.
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین سندیکاها در این کشور را متهم کرد که به دلیل دعوت به برپایی اعتصاب عمومی سعی در تشدید غیر قابل توجیه تنش و مختل کردن زندگی شهروندان را دارند.
خبرگزاری عراقی «واع» به نقل از سرلشکر خلف آورده است: دولت عراق به زندگی بهتر برای عراقی‌ها چشم دوخته است و در انتظار یکپارچه شدن خواسته‌های معترضان است تا جمعا آنها را بررسی کرده و بر سر آن توافق حاصل شود؛ اما برخی به دنبال تشدید غیر قابل توجیه تنش‌ها هستند. آنها دعوت به برپایی اعتصاب‌ها می‌کنند و چند روز پیش هم اعتصاب کردند که منجر به مختل شدن زندگی مردم شده است.
سخنگوی نظامی عبدالمهدی مجددا بر حمایت جدی نیروهای امنیتی از معترضان در برابر هر گونه نقض امنیتی تاکید کرد و گفت: ما خواهان تظاهرات مسالمت آمیز هستیم.
از روز شنبه، دور دوم اعتراضات خیابانی عراق، وارد دومین هفته متوالی شد. اعتراض‌ها از اول اکتبر آغاز شد اما به دلیل فرا رسیدن ایام اربعین حسینی که عراق در آن میزبان هزاران زائر داخلی و خارجی است، متوقف شد و از جمعه بیست و پنجم اکتبر از سر گرفته شد.

هشدار بغداد در زمینه مداخله در امور داخلی عراق
دولت عراق ضمن تاکید بر احترام به اراده عراقی‌ها برای مطالبه حقوقشان درانتخاب حکومت، طرف‌های بین المللی را به حفظ اصل حاکمیت و دخالت نکردن در امور داخلی عراق دعوت کرد.
دولت عراق از همه طرف‌های بین المللی خواست تا به اصل حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی عراق متعهد باشند.
وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ادامه اعتراضات ملت عراق که خواهان ایجاد اصلاحات هستند و اظهار نظرهای کشورهای خارجی و نهادهای بین المللی، دولت بغداد بر احترام به اراده عراقی‌ها برای مطالبه حقوقشان تاکید می‌کند. حقوقی که در مواد 38، 39 و 40 قانون اساسی عراق تضمین شده و بر حق عراقی‌ها در انتخاب حکومتشان مطابق با شرایط موجود در نظام دموکراتیک عراق تاکید می‌کند و همچنین بر برخورداری از حق آزادی بیان بدون اختلال در نظم عمومی که در قانون اساسی تضمین شده است .
به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، در بیانیه مذکور آمده است: در خصوص واکنش طرف‌های خارجی درباره وضعیت کنونی عراق، دولت عراق همه طرف‌ها را به ضرورت پایبندی به اصل احترام به حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی این کشور دعوت می‌کند.
بنا بر این بیانیه، دولت عراق حمایت خود را از بیانیه روز جمعه مرجعیت دینی اعلام می‌کند که در آن بر ضرورت احترام به اراده عراقی‌ها در تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای پارلمان تاکید شده است .
وزارت خارجه عراق آورده است: بیانیه مرجعیت ثابت می‌کند که اصلاحات لازم عراق به انتخاب مردم عراق در همه طیف‌ها و رنگ‌های آن در گوشه و کنار این کشور سپرده شده است نه به هیچ فرد یا گروه یا جهتی خاص یا هیچ طرف منطقه‌ای و بین المللی که بخواهند اراده عراقی‌ها را مصادره کنند و دیدگاه خود را بر آنها تحمیل کنند.

هشدار الحشد الشعبی درباره سوء استفاده از نام این سازمان در اعتراضات عراق
الحشد الشعبی عراق با اعلام اینکه ناشناسانی در حاشیه اعتراضات با مرتبط کردن خود به الحشد از نام این سازمان سوء استفاده می‌کنند، تاکید کرد، الحشد الشعبی به وظیفه خود در دفاع از شهرها مقابل خطر داعش ادامه می‌دهد.
سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد که مواضع رسمی این سازمان، فقط به آنچه توسط اداره اطلاع رسانی الحشد و آنچه در وب سایت رسمی آن منتشر می‌شود محدود است و غیر از آن موضع رسمی الحشد محسوب نمی‌شود.
به گزارش وبگاه خبری شبکه السومریه، در این بیانیه آمده است: تأکید ما به این دلیل است که طرف‌هایی ناشناخته خود را به الحشد الشعبی مرتبط می‌کنند و ادعا می‌کنند که متعلق به آن هستند و با مواضع و اظهارات خود از نام الحشد الشعبی سوء استفاده می‌کنند.
سازمان الحشد الشعبی ضمن تمجید از عملکرد نیروهای امنیتی در حمایت از تظاهرات‌کنندگان و محافظت از مکان‌های برپایی تظاهرات بر همبستگی خود با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو که خواستار حقوق قانونی خود هستند، تاکید کرد.
در این بیانیه آمده است: ما تاکید می‌کنیم که نیروهای الحشد الشعبی همچنان در خاکریزها[ی خارج از شهرها] به انجام وظیفه خود در ممانعت از بازگشت داعش و صیانت از عراق در برابر خطرهای تروریستی که در کمین این کشور است، ادامه می‌دهند.
الحشد الشعبی عراق در بیانیه قبلی خود هم از وجود برخی دست‌های پشت پرده برای به‌ورطه انداختن عراق خبر داد و گفت: «ما به دقت اوضاع را زیر نظر دارم و اطلاعاتی داریم که تأیید می‌کند خواسته‌های اجنبی،‌ عناصر نفوذی و تمایلات سیاسی وجود دارد که در کمین شما و این کشور نشسته و می‌خواهد عراق را به پرتگاه سقوط سوق دهد و فتنه، هرج‌و مرج، درگیری داخلی و ویرانی ایجاد شود».
الحشد الشعبی افزود: «آن‌ها به این طریق، می‌خواهند خواسته‌های شما را منحرف کرده و اعتراض‌های شما را با حملات، کشتار، اظهارات و هتاکی علیه مرجعیت دینی و الحشد مقدس شما، تخریب کنند».
الحشد الشعبی تأکید کرد که به حضور در جبهه‌ها و «سنگرهای شرف» ادامه خواهد داد و سینه‌های خود را برای دفاع از عراق و مقدسات و مرجعیت این کشور سپر خواد کرد.
«حسین الاسدی» یکی از مقامات جنبش اسلامی در عراق( الحرکة الإسلامیة فی العراق) هم در گفت‌وگو با وبگاه خبری المیادین بر ضرورت مقابله با عوامل تحریک جامعه عراقی به ایجاد هرج و مرج خیابانی تاکید کرد.
وی همچنین گفت: برخی می‌خواهند چهره مرجعیت دینی و الحشد الشعبی را تخریب کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در جلسه ستاد اربعین حسینی استان که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری کربلا برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان عراق که در برابر داعش ایستادگی کردند بالأخص شهید ابومهدی المهندس، گفت: ستاد اربعین حسینی استان به صورت ماهانه با هدف ایجاد آمادگی در برگزاری شایسته اربعین حسینی برگزار می‌شود تا مقدمات این رویداد عظیم را به بهترین نحو فراهم کنیم.

 محمدرضا جان‌نثاری با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان در اربعین حسینی میهمانان برادران عراقی خود هستند، افزود: از مهمان نوازی بی‌نظیر مردم و دولت عراق در ایام اربعین حسینی قدردانی می‌کنیم.


او گفت: این مهمان نوازی الگوی شایسته‌ای برای همه دنیا است تا محبت و برادری را از مردم عراق یاد بگیرند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خاطرنشان کرد: آنان هر چه دارند برای خدمت به زائران در طبق اخلاص می‌گذارند ما نیز از این بابت صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

جان‌نثاری گفت: آمادگی داریم هر کمکی که مسؤولان عراقی تشخیص می‌دهند را برای برگزاری اربعین حسینی انجام دهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ادامه داد: خود را ملزم می‌دانیم که همه اقداماتی که انجام می‌دهیم تحت نظر دولت عراق باشد.


او  بیان کرد: برنامه‌ریزی شود تا تمامی شهرداران استان با محوریت شهرداری اصفهان در ایام اربعین همکاری لازم را با خدمات شهری کربلا داشته باشند.

 معاون خدمات شهری کربلا نیز در این نشست  با گرامیداشت یاد شهیدان ایران اسلامی بالأخص شهید والامقام سردار سلیمانی گفت: ما و برادران ایرانی مان یک گروه مشترک با هدف خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) هستیم و هیچگونه جدایی بین ما نیست.
علی یحیی عبد با تأکید بر اینکه در ایام اربعین حسینی منش و رویکرد شیعه حضرت امیرالمومنین (ع) را به جهانیان نشان می‌دهیم، ادامه داد: اربعین یک رویداد جهانی و برگزاری شایسته آن موفقیتی برای جهان اسلام است.


معاون خدمات شهری کربلا اظهار کرد: برای ما باعث افتخار است که خادم امام حسین (ع) هستیم و می‌دانیم که برای شما نیز خدمت به زائران سیدالشهداء (ع) افتخار است، زیرا همه ما هر چه که داریم از لطف و مهربانی امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است.


او گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.


یحیی عبد با اشاره به اینکه سالانه ۵ میلیون نفر به زائران اربعین حسینی اضافه می‌شود، عنوان کرد: مواکب اصفهانی در کربلا به خاطر حضور پرشور و خلاقیت‌هایی که در خدمت‌رسانی به زائران دارند زبانزد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • واکنش ایران به ادعای مجدد کویت درباره میدان آرش
  • واکنش کنعانی به تکرار ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا