Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ وقف در صورتی می‌تواند در تولید علم و فناوری نهادینه شود که این فرهنگ به مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی نیز ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، یکی از مهم ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دور اندیشی و تامین آینده مسلمین و فرزندانشان پایه ریزی سنت حسنه وقف است، چنان که وقتی به قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و سنت عملی ایشان رجوع می کنیم، اهمیت دو چندان این سنت زیبا را در می یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

احکام وقف در کنار آداب مربوط به زیارت و نذورات از کهن ترین و دیربازترین رفتارهای بشری در بین ادیان و آیین های مذهبی مختلف به شمار می رود و تاریخ ایران زمین نیز سرشار از اهتمام ارزنده مردمان این دیار بویژه در زمینه علمی و ترویج دانش است.

 

آشنایی بیشتر اقشار مختلف مردم با مقوله وقف و موقوفات و استفاده از تجربیات فنی و علمی نخبگان و اساتید در راستای فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف مهم و ضروری است.

 

در بسیاری از دانشگاه های کشور نیز موسسه های خیریه ای وجود دارد که با تامین بخشی از هزینه های مالی دانشگاه ها سعی در افزایش بالندگی علمی جوانان این دیار کهن دارند.

 

بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان با وقف اداره می‌شوند

حجت‌الاسلام‌ تدینی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان با وقف اداره می‌شوند  گفت: این نشان‌دهنده این است که غربی‌ها به‌خوبی ظرفیت‌های وقف را شناخته‌اند و از آن بهره می‌برند.

 

حجت‌الاسلام‌» اسماعیل تدینی» در دیدار با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان اظهار کرد: بیانیه گام دوم رهبری هفت فصل دارد و اولین فصل آن به علم و فناوری اختصاص دارد و این نشان‌دهنده میزان اهمیت این مقوله است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه بسیاری از بزرگان و مسئولین نجات کشور را در توسعه علم و پژوهش می‌دانند افزود: وقف و علم از گذشته باهم عجین بوده‌اند و دانشگاه جندی‌شاپور و موقوفه ربع وزیری مصادیق این مهم هستند که هر دو موقوفه هستند.

 

وی گفت: با استفاده صحیح از ظرفیت سنت حسنه وقف می‌تواند دانشگاه‌ها را مستقل از اعتبارات دولتی اداره کرد و دیگر دغدغه‌ای برای تأمین اعتبارات موردنیاز در حوزه‌های مختلف ازجمله پژوهش و فناوری را نداشت.

 

حجت‌الاسلام‌ تدینی اظهار کرد: در مباحث علمی باید از ظرفیت خیرین و واقفین استفاده شود و واقفین باید در عرصه آموزش عالی ورود کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: برای نهادینه کردن مقوله وقف و نوع‌دوستی در جامعه باید از دانشگاه شروع کنیم و باید دانشجویان را با این مهم آشنا کرده و با این روحیه پرورش دهیم و دانشجویان در تحقق این امر پیش‌قدم شوند.

 

وی تصریح کرد: روحیه خیرخواهی باید از کانال علم و دانشگاه به مردم برسد، لذا لازم است انجمن یاوران وقف در دانشگاه راه‌اندازی شود و در بخش علم و فناوری خیرین جذب شوند.

 

حجت‌الاسلام‌ تدینی بابیان اینکه معتقدیم ظرفیت‌های خوبی که از موقوفات به یادگار مانده را باید در اختیار اهل علم قرار دهیم تا به‌صورت بهینه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم ظرفیت موجود در موقوفات را با رعایت موازین شرعی در جهت توسعه علم و فناوری در اختیار قرار دهیم.

 

انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری ایجاد شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان نیز دراین دیدار گفت: از رویکرد اوقاف و امور خیریه در حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه استقبال می‌کنیم و معتقدیم ظرفیت خوبی در فرهنگ وقف وجود دارد و برای استفاده از ظرفیت‌های این سنت حسنه باید انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری ایجاد شود.

 

«سیف‌الله سعدالدین» اظهار کرد: خدا توفیق داده تا این فرهنگ اصیل به‌جامانده از اسلام که از ابتکارات و نوآوری‌های اسلام است، در اختیار ما قرار گرفته است.

 

وی افزود: رهبری در اکثر سخنرانی‌ها و بیانات خود به علم نافع و توسعه فناوری تأکیددارند و این نشان‌دهنده اهمیت توسعه علم و فناوری در کشور است.

 

سعدالدین تصریح کرد: راه استقلال کشور تولید با استفاده از فناوری‌های دانش‌بنیان و از نوع بومی است و برای رسیدن به این منظور باید دانش مقاومتی داشته باشیم و آن را بومی کنیم.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان عنوان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ وقف  و استفاده از ظرفیت این سنت حسنه در پیشبرد برنامه‌ها و پژوهش‌های فناورانه کمک شایانی به ارتقای این بخش خواهد کرد.

 

وی با اشاره به فعالیت بنیاد خیرین در دانشگاه سمنان افزود: باوجود مساعدت‌های بسیار خوب خیرین در این بنیاد، اوقاف و موقوفات ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند و باید در دانشگاه از این ظرفیت استفاده شود.

 

سعدالدین بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که دانشگاه با آن مواجه است کمبود خوابگاه است اظهار کرد: به دلیل کمبود خوابگاه نمی‌توانیم دانشجویان خوب استان‌های دیگر را جذب کنیم و لازم است خیرین و واقفین در این زمینه نیز ورود کنند.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان افزود: یکی دیگر از مشکلات درزمینهٔ وصل علم به تولید و اشتغال است و امروز خیلی از جوان‌ها ایده‌های خوبی دارند اما امکانات تبدیل ایده به عمل را در اختیار ندارند و واقفین و خیرین می‌توانند در این زمینه نیز کمک‌رسان خوبی به جوانان باشند.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی 13 آبان زائران پیاده حضرت رضا ع کاروان زائران پیاده شهادت امام رضا ع سالروز شهادت امام رضا ع استان همدان ترویج سنت حسنه وقف مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: کاربرد هوش مصنوعی به‌منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده بود امروز با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد؛ مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

وی با اشاره به بیاناترهبر انقلاب با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش در دنیا قرار بگیرد، گفت: هم‌گام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

صالحی بیان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور گام‌های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشتند و تلاش می‌شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افزود: در این راستا، پروژه‌های هدف‌گذاری شده امسال، با تمرکز بر به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفت‌وگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه‌های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش‌بینی رفتارهای پر خطرشان است.

صالحی در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش سه روزه، اظهار کرد: باید چالش‌های فراروی مراکز را با همکاری و همفکری یکدیگر برطرف کنیم و همه دانشگاه‌ها مکمل همدیگر باشیم.

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی و نشست‌های پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشجویان از دیگر برنامه‌های این همایش ملی بود.

کد خبر 748113

دیگر خبرها

  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان