Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- شهر شدن روستاها اگر در شرایط مطلوب باشد خوب است اما با اوضاع اقتصادی کنونی ، برخی معتقدند روستاها با شهر شدن مشکلاتشان بیشتر می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، همه ساله شاهد تقاضای روستاهای بسیاری در کشور برای شهر شدن هستیم . در ارتقاء روستاها به شهر شرایطی وجود دارد و درطول زمان ما شاهد روستاهایی بودیم که به شهر تبدیل شدند اما شرایط آنگونه که باید برای یک شهر باشد وجود ندارد و این پدیده، علتش تبدیل و ارتقای روستاهای کوچک به شهر به رغم داشتن جمعیتی کمتر از آستانة تعریف شده برای شهرشدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سکونتگاه ها که امروزه بیش از یک سوم از شهرهای کشور را تشکیل می دهند، کمترین امکانات، خدمات، تأسیسات و تجهیزات شهری را در خود جای داده اند.تبدیل روستاهای کوچک به شهر، در همة دوره ها در نظام شهری ایران وجود داشته است، اما بیشترین تعداد آن را در آخرین سرشماری کشور می توان مشاهده کرد، که از 1139 شهر کشور در آن سال، 370 نقطة شهری جمعیتی کمتر از 5000 نفر داشته اند. از دلایل انتخاب چنین سیاست و راهبردی از طرف وزارت کشور، می تواند وجود رابطة کاملاً مستقیم و معنی دار بین متغیرهای فاصله از پایتخت، فاصله از شهرهای مرکز استان و سال شکل گیری استان با تعداد این گونه شهرها باشد. بدین معنی که هرچه از تهران و از مراکز استان ها بیشتر فاصله بگیریم بر تعداد روستاهای کوچک تبدیل شده به شهر افزوده می گردد. از آنجا که تعداد این گونه شهرها در استان های تازه شکل گرفته مانند خراسان جنوبی بیشتر از استان های دیگر کشور است، می توان استنباط کرد که راهبرد تبدیل نقاط روستایی به شهر، راهبردی اداری-مدیریتی و سیاسی برای تقویت تمرکززدایی و توسعة منطقه ای در نواحی دوردست و مناطق محروم و همچنین سیاستی برای پرکردن شکاف سلسله مراتب شهری در استان ها، شهرستان ها و بخش های تازه شکل گرفته است.

اما آیا شهر شدن روستاها مزیت هایی که دارد به آسیب ها و مشکلاتش می چربد؟
یک نماینده مجلس  با بیان اینکه تغییر وضعیت روستا به شهر، جز تغییر نام هیچ مزیتی نخواهد داشت گفته  که در این شکل از ایجاد شهرها ، تنها اسم روستا به شهر تبدیل شده اما عملکرد و فضای آن تغییری نمی‌کند.
حیدر علی عابدی در واکنش به درخواست 500 روستا برای تبدیل به شهر، اعلام کرده که روستائیان باید بیشتر به مزایای روستا نشینی توجه کنند چرا که در این شکل از ایجاد شهرها تنها اسم روستا به شهر تبدیل شده اما عملکرد و فضای آن تغییری نمی‌کند، از طرفی امتیازاتی برای روستائیان وجود دارد که به شهرنشینان تعلق نمی‌گیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای بیمه همگانی و ارائه خدمات سلامت سطح اول رایگان را از جمله مزایای روستانشینی دانست و افزود:بنده معتقدم روستائیان از امتیازات بسیار خوبی برخوردار هستند و تغییر وضعیت آنها به شهر، جز تغییر نام هیچ مزیتی به همراه نخواهد داشت.
عابدی، با اشاره به طرح‌های اشتغال روستایی که با هدف مهاجرت معکوس به روستاها اجرا شده است، ادامه داد:اجرای این طرح‌ها بسیار موفق بوده و استقبال بسیاری خوبی هم داشته است، از طرفی اکثر اعتبارات در راستای توسعه و اشتغال روستایی نیز جذب شده است.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ارائه تسهیلات با سود پایین را یکی از مزیت‌های راه‌اندازی شغل در روستاها دانست و تصریح کرد: روستاها منطقه بسیار خوبی برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار محسوب می‌‎شود.



عواقب تبدیل شتابزده روستاها به شهر
از طرفی چندی پیش مدیرکل تقسیمات وزارت کشور نیز اظهار داشت:شتاب زدگی در تبدیل روستاها به شهر بدترین آسیب را در آینده به حیات اجتماعی ونظام تصمیم گیری می‌زند.
به گفته جلالی، بررسی میدانی وانجام کار کارشناسی در زمینه وضعیت اجتماعی روستاهایی که در آستانه تبدیل شدن به شهر هستند از سیاست‌های اصلی وزارت کشور است.او معتقد است که هدف از تقسیمات صرفا تبدیل روستا به شهر نیست، تبدیل وضعیت یک ابزار برای توسعه بیشتر بوده و در صورتی که کارشناسان وزارت کشور تشخیص بدهند این کار انجام خواهد شد.در غیر این صورت به طور قطع دولت به دنبال تبدیل روستاها به شهر نیست چرا که این کار در آینده خسارت جبران ناپذیری به حیات اجتماعی روستاها می زند.
جلالی تاکید کرده که نباید طوری برخورد کنیم که بعد از چند سال روستاییان از انجام این کار پشیمان و وضعیت بدتر و موجب فرار روستائیان به کلان شهرها شود.



تبدیل روستا‌ها را به مراکز توسعه با ایجاد شغل پایدار
حیدر علی عابدی نماینده اصفهان اشتغال پایدار را عامل اصلی توسعه عنوان کرده و اظهار می کند:ایجاد شغل پایدار، روستا‌ها را به مراکز توسعه تبدیل می‌کند از سویی استانداران و بخشداران نیز در اقدامی بسیار شایسته طرح‌های روستایی را در اولویت قرارداده‌اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در راستای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و مهاجرت معکوس، راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد:یکی از محور‌های اصلی کارهای اقتصادی حوزه گردشگری، طبیعت گردی و بوم گردی بوده و تلاش شده در بخش روستایی حوزه گردشگری توسعه داده شود تا کمتر شاهد مهاجرت روستاییان باشیم .
نایب رئیس فراکسیون توسعه روستایی، با اشاره به اقدامات فراکسیون متبوع خود در جهت ایجاد شغل پایدار و مهاجرت معکوس به روستا‌ها، خاطرنشان کرد:فراکسیون توسعه روستایی هنگام تصویب طرح‌های اشتغالی و مصوبه ارائه وام به روستائیان جهت ایجاد اشتغال پایدار تلاش‌های بسیار زیادی کرد از این رو فراکسیون توسعه روستایی به عنوان یک ظرفیت می‌تواند در کنار معاونت روستایی ریاست جمهوری موثر باشد.



به هر حال روستاها نیازمند نگاه ویژه برای محرومیت زدایی است و درخواست ها برای ارتقاء به شهر شدن نیز به جهت ایمن است که امکانات شهری دریافت کنند و حال باید سیست گزاران با توجه به شرایط اقتصادی ضمن توجه به هزینه های شهردن روستاها برای دولت از عواقب شهر شدن بدون امکانات شهرنشینی هم باخبر باشند و مشکلاتی که پس از آن برای مردم روستاهای شهر شده پیش خواهد آمد . و در واقع شاهد روستاهایی خواهیم بود که شهر می شوند اما شهرهایی هستند که روستاها هستند و امکانات آنها در حد شهر مورد انتظار آنان نبوده است و فقط نام آن شهر شده است.






منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهر شدن روستاها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فرهاد بختیاری فر افزود: از ابتدای شروع این طرح در اسفندماه ۱۴۰۱ تا الان ۳۰۴ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهاد آبرسانی همدان اختصاص پیدا کرده و پیشرفت فیزیکی ما بیش از میانگین کشوری است.

او تصریح کرد: آبرسانی به ۱۶۰ روستا در گام اول هدف‌گذاری شده و برنامه ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی استان در حال انجام است تا بتوانیم مشکل آب شرب روستا‌های دارای تنش آبی را در کمترین زمان ممکن حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آبرسانی روستایی یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که باتوجه به اهمیت موضوع آب مورد توجه قرار گرفته و دولت سیزدهم عزم جدی برای سیراب کردن همه روستانشینان دارد.

دیگر خبرها

  • نقش شوراها در آبادانی و‌پیشرفت روستاها
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد