Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:25:55 GMT

آسه آن مدلی موفق از تجارت درون منطقه ای

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۵۵۴۳

آسه آن مدلی موفق از تجارت درون منطقه ای

علاوه بر تایلند که صندلی ریاست این اتحادیه را در سال ۲۰۱۹ میلادی برعهده دارد، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام دیگر کشورهای عضو اتحادیه آسه آن هستند که درسال  ۱۹۶۷تشکیل شد. این کشورها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتاً با ارزهای رایج بین المللی معاملات تجاری گسترده درون منطقه‌ای را انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر یکی از بازارهای مهم و بالقوه جهانی محسوب می شود و تاکنون توانسته است مدل موفقی از همکاری های تجاری منطقه ای را در جهان به نمایش گذارد.

در حال حاضر آسه آن پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست براساس برنامه ریزی های درون منطقه ای قرار است این بلوک اقتصادی تا سال 2030 به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

رویارویی آسه آن با حمایت گرایی اقتصادی آمریکایی

کشورهای عضو این اتحادیه در سه سال گذشته که دونالد ترامپ در کاخ سفید همواره بر طبل حمایت گرایی شدید اقتصادی کوبیده ،  با آن مخالفت کرده و خواستار گسترش مراودات و معاملات تجاری در مدل چند جانبه گرایی در جهان بوده اند. این کشورها با وارد کردن دیگر قدرت های اقتصادی مانند استرالیا، ژاپن، چین ، کره جنوبی، هند و آمریکا راه را برای افزایش گستره فعالیت ها و اهداف اقتصادی خود باز کردند.

این کشورها به غیر از آمریکای دوران ترامپ در سال های اخیر همواره با شرکت در عالی ترین سطح در اجلاس های سران و نشست های مختلف تخصصی آسه آن نیز از این رویکرد و فرصت اقتصادی استقبال کرده اند.

اهمیت اجلاس سران آسه آن به گونه ای است که هرساله قریب به 18 رهبر منطقه ای و جهانی در این اجلاس گردهم می آیند تا راهکارهای گسترش همکاری های اقتصادی و امنیتی را  مورد بررسی و تاکید قرار دهند.

 اسکات موریسون ، نارندرا مودی ، لی کیانگ، نخست وزیران استرالیا، هند و چین  در شمار رهبران خارج از منطقه جنوب شرق آسیا هستند که از امروز (یکشنبه) در اجلاس سه روزه سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا " ‌آسه‌ آن" شرکت کرده اند.

اسکات موریسون که کشورش یکی از شرکای گفت وگویی اتحادیه آسه آن است علاوه بر شرکت در مذاکرات دوجانبه با رهبران این بلوک قرار است در نشست ها و مذاکرات مرتبط با پیمان جامع همکاری های اقتصادی RCEP به منظور ایجاد یک توافقنامه آزاد تجاری میان 16 کشور عضو شرکت کند.

موریسون با توجه به اینکه لی کیانگ نخست وزیر چین نیز در این اجلاس شرکت کرده ، قرار است با وی نیز برای گسترش همکاری ها و روابط تجاری گفت وگوهای دوجانبه ای داشته باشد.

استرالیا که از اصلی ترین متحدان آمریکا در منطقه است در دو سال اخیر سیاست های چین زدایی را مورد پیگیری قرار داده است. دولت موریسون در این مدت با تاکید بر موضوعات حقوق بشری و مقابله با نفوذ چین در استرالیا مواضع همسو با واشنگتن  و پر اصطکاکی با پکن داشته است.

نخست وزیر هند نیز ششمین مذاکرات کشورش با اتحادیه آسه آن را در حاشیه اجلاس سران این کشور برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی در بانکوک هدایت خواهد کرد. مودی قرار است مذاکرات خود را با هدف گسترش همکاری های هند و آسه آن و  گفت وگوهای مرتبط با  پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) برای تقویت همکاری های منطقه ای  در بخش های تجاری، امنیت دریایی و افزایش ارتباطات پیگیری کند.

چین هم که عمدتا نخستین شریک تجاری کشورهای عضو آسه آن بوده همواره یکی از مهمترین قدرت های شرکت کننده در این اجلاس و موثر در روند گفت و گوهای منطقه ای و بین المللی آن بوده است.

نکته حائز اهمیت این است که مذاکرات درمورد پیمان جامع شرکای اقتصادی منطقه ای (RCEP) در دو سال اخیر به طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته و 16 کشور عضو این پیمان درصدد هستند تا بزرگترین قرارداد آزاد تجاری درجهان را ایجاد ایجاد کنند.  در صورت توافق ، این پیمان علاوه بر 10 کشور عضو آسه آن (مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار،ویتنام و برونئی) کشورهای چین، هند، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند و ژاپن را در  یکی از بزرگترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان گردهم می آورد.

موضع گیری آسه آن  تاکنون در قبال جنگ تجاری که آمریکا علیه چین و بسیاری از کشورهای دیگر درجهان راه انداخته کاملا انتقادی بوده و خواستار گسترش همکاری های تجاری در عرصه بین الملل هستند.

اتحادیه اروپا الگوی اعضای آر سی ایی پی 

مدلی که کشورهای عضو این پیمان آن را دنبال می کنند نوعی مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای به سبک اتحادیه اروپا است . تجارت این بلوک  اقتصادی شامل 30 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است که نیمی از جمعیت جهان را هم در خود جای داده است. قرار بود  این مذاکرات پس از ادوار هفت سال گذشته تا ابتدای سال جاری میلادی نتایج اولیه ملموسی داشته باشد اما تاکنون  هند  بزرگترین مقاومت را در برابر حذف تعرفه های کشاورزی  داشته است.

کشاورزان هندی در سال های اخیر بارها علیه این پیمان و پذیرفتن تعهدات احتمالی آن توسط کشورشان اعتراض کرده اند.

 علاوه بر این، گفت وگوها میان 16 کشور عضو به دلیل  شعله های برافروخته جنگ تجاری ترامپ علیه جهان و تداوم آن درسه سال اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

البته اتحادیه آسه آن که از سال 1967 تشکیل شده در نیم قرن اخیر نقش اصلی را در حمایت از قوانین و هنجارهای اقتصادی منطقه ای که منجر به رونق تجارت ، امنیت و ثبات در جنوب شرق و شرق آسیا شده ، داشته است. این کشورها با گسترده کردن فعالیت های تجاری خوداز طریق شرکای گفت وگویی در تلاش هستند که سطح تجارت منطقه ای خود را به اقصی نقاط جهان گسترش دهند.

آمارها نشان می دهد که آسه آن ورای چالش های ایجاد شده تاکنون به خوبی توانسته از اهداف اقتصادی خود حمایت کند  و اگر این روند ادامه پیدا کند، این بلوک تا 11 سال آینده به جایگاه قدرت پنجمی در جهان دست خواهد یافت.

طبق گزارش دبیرخانه ‌آسه آن، به رغم  اینکه رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2018 تا 3.6 درصد کاهش یافت و این رشد درسال جاری میلادی نیز  با تداوم روند نزولی 3.3 درصد برآورد شده اما این شاخص در کشورهای عضو اتحادیه آسه آن در سال گذشته میلادی 5.1 درصد ثبت شده که تقویت تقاضا و رشد سرمایه گذاری های درون منطقه ای از جمله علل این رشد بوده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بانکوک استرالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 

گزارش‌ها حاکی است که ایران برای رشد ۱۰ برابری تجارت با آفریقا هدف‌گذاری کرده، اما عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از جمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که باید برطرف شود.

به گزارش ایسنا، امسال همزمان با اکسپو ۲۰۲۴، دومین اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا برگزار شد که پیش بینی شده بود بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا کنند.

طی سال‌های اخیر بارها بر اهمیت و ظرفیت‌های قاره آفریقایی برای تجار ایرانی تاکید شده است. با این حال به نظر می‌رسد ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع نیستند.

به طور کلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۱.۱ میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته است.

البته با توجه به اینکه حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در بازارهای آفریقا کشورهایی مثل چین و هند نفوذ قوی دارند که رقابت با آنها برای ایران تا حدودی سخت است.

با این حال رئیس جمهور در اجلاس ایران و آفریقا که روز جمعه برگزار شد، تاکید کرد که هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یک سال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

آنطور که یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت اخیرا توضیح داده، آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما ایران به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها ندارد و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.

جزئیات تجارت ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۲

آنطور که اخیرا سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت توضیح داده، در سال گذشته ۳۹ کشور از قاره آفریقا، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند. همچنین با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ بودیم.

در این میان هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار به صورت مستقیم بودند.

در رابطه با محصولات صادراتی به این قاره نیز باید گفت ۵۱ درصد صادرات ایران، مشتقات نفتی شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات ایران را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. همچنین مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی‌، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

در این میان ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

حدود ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بوده است.

قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. با این حال به گفته دست‌اندکاران حوزه تجارت، عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان و مستمر و فراگیر و همچنین موانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد