روایتی از حر انقلاب اسلامی؛ از خالکوبی عکس شاه تا شهادت
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۵۶۶۱
طیب حاجرضایی، در سال ۱۲۸۰ در محله صابونپزخانه تهران متولد شد. پدرش حسینعلی از اهالی سگمسآباد از توابع قزوین بود. وی که روزگاری از بزنبهادرهای تهران بود، مردی قویهیکل، اهل زورخانه، غرفهدار میدان تره و بار تهران بود که در بین اهالی محل و شهر به لوتیگری، چاقوکشی و زورگیری شهرت داشت. طیب به دلیل عشق بسیارش به رضاشاه، عکسش را در بدنش خالکوبی میکند، اما بعدها متوجه اشتباه خود شده و از این راه برمیگردد، ازاینرو امام خمینی(ره) «طیب» را حر دیگری معرفی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به دنبال سخنان کوبنده امام راحل در خصوص فاجعه کاپیتولاسیون و دستگیری ایشان توسط عمال شاه، این خبر موجب موجی از واکنشهای مردمی در کشور شد، در تهران نیز راهپیماییها و تظاهرات مختلفی علیه شاه به راه افتاد.
بعد از ماجرای ۱۵ خرداد در تهران حکومتنظامی اعلام شد و مأموران طیب حاجرضایی، اسماعیل رضایی و حدود ۴۰۰ نفر دیگر را به جرم بر هم زدن نظم عمومی بازداشت کرد. برخی اسناد ساواک نشان میدهد که طیب خود شخصاً در تظاهرات ۱۵ خرداد شرکت نکرده بود، اما ساواک برای اینکه این اتهام که معترضان از خارجیها پول گرفتهاند را ثابت کند، اقدام به دستگیری طیب حاجرضایی و اسماعیل رضایی کرد. گفته میشود اکثر قریب بهاتفاق بازداشتشدگان طی اعترافاتی طیب را مسبب اصلی ماجرا اعلام کردند.
در روایتی از محاکمه طیب وجود آمده است وی در تمام طول ۵ ماه زندان خود تحتفشار و شکنجه بوده تا اعتراف کند از امام و عوامل خارجی پول دریافت کرده تا کشور را به آشوب بکشد. موضوعی که او زیر بارش نمیرود. راویان حتی به نقل از حاجرضایی آوردهاند که: «من در زندگی خلافهای زیادی کردهام ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن دامان مرجع تقلیدی را لکهدار سازم. من در ۲۸ مرداد پول گرفتم و کودتا راه انداختم، نه در ۱۵ خرداد».
سرانجام دادگاه ویژه شماره یک لشکر گارد به ریاست سرتیپ حسین زمانی و دادستانی سرهنگ ستاد احمد دولو قاجار و با وکالت تسخیری تیمسار شایانفر پس از ۱۳ جلسه محاکمه وی را به همراه اسماعیل رضایی به جرم فعالیت محرمانه و خیانتکارانه بهمنظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی به اعدام محکوم کردند.
وی در لحظات آخر عمرش در جمعه شب 10 آبان 1342 و ساعتی قبل از اجرای جوخه اعدام و تیرباران به دست رژیم طاغوتی پهلوی در میدان تیر پادگان حشمتیه تهران به سرهنگ نصیری تأکید میکند «ما تو قانون مشتیگری، با بچههای حضرت زهرا در نمیافتیم. من این سید رو نمیشناسم اما با او در نمیافتم»؛ وی در ذیل ورقه حکم دادگاهشان نوشت: «اگر صدسال زندگی کنم، مرگ به این سعادتمندی نخواهم داشت. چرا تقاضای عفو کنم و از این سعادت درگذرم؟»
امیر حاج رضایی برادرزاده وی در خصوص نحوه اعدام طیب حاج رضایی میگوید: صحنه خیلی بدی بود. ما که در مراسم نبودیم اما آنها جسد را تحویل دادند. وقتی تحویل دادند و جسد را دیدم، چیزی حدود 17، 18 تا گلوله خورده بود، بدن تمامش شکافته شده بود و هنوز چشمهایش بسته بود. تیر خلاص را به شقیقهاش زده بودند... همه جای بدن سوراخسوراخ شده بود. یک شمایل شهید گونهای داشت... طبق وصیتش در شاه عبدالعظیم کنار مادرش، خاکش کردند.
طیب حاج رضایی که عشق اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت را در سینه داشت در نهایت عاشق مرام و سیره فرزند زهرا حضرت امام خمینی (ره) میشود و در روایتی آمده است که وی قبل از شهادت گفته است: «اگر یک روز آقا روحالله را دیدی، سلام من را به او برسانید و بگویید خیلیها شما را دیدند و خریدند، اما ما ندیده شما را خریدیم».
رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید اسماعیل رضایی در تاریخ 10 دیماه سال 75 درباره شهید طیب حاج رضایی فرمودند «یکی از بالاترین و با فضیلتترین شهادتها، شهادتی است که پدر شما و مرحوم طیب به آن شهید شدند... در دوران غربت، وحشت و اختناق؛ آنهم تنها. یکوقت انسان با هزار نفر به میدان جنگ میرود؛ یکوقت انسان، تنها در مقابل دشمن قرار میگیرد؛ این یکطور دیگر است... دورهٔ اختناق واقعاً خیلی سخت بود؛ بخصوص نسبت به اینها که وضع عجیبی داشتند. خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند».
آری زمانی فقط نامش طیب بود اما لحظاتی قبل از مرگ، به خاطر ارادتش به مادر سادات حضرت زهرا(س) جسم و روحش نیز طیب شد و به فیض شهادت نائل آمد.
گردآورنده: رقیه ملاحسنی؛ خبرنگار ایکنا قزوین
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: طیب حاج رضایی حر انقلاب اسلامی شهادت طیب ایکنا قزوین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
یک استاد حوزه و دانشگاه در مورد مقام ولایت حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: ایشان پس از آزمونهای بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختیهای فوقالعادهای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازهای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی -استاد حوزه و دانشگاه- شامگاه سهشنبه(۴اردیبهشتماه) در مراسم شب رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) و شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(ع) در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) در زمان حضرت امام هادی(ع) با عبارت "انت ولینا حقا" از امام زمان خود مدال و نشان ولایت را دریافت کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام هادی(ع) با بیان جمله "مرحبا بک یا اباالقاسم"، حضرت عبدالعظیم(ع) را خطاب کردند، افزود: ذکر کنیه بالاترین درجه تعظیم و تکریم است که امام هادی(ع) با این بیان حضرت عبدالعظیم(ع) را معرفی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با دریافت این مدال دچار عُجب و تکبر نشدند و زانوی ادب در محضر امام زمان خود نهادند و اعتقادات خود را عرضه کردند و این درس بزرگی بود که به همه انسانها در همه زمانها دادند.
وی با بیان این که مقام اهلبیت(ع) به واسطه قرب به خداوند متعال میباشد، افزود: مقام و منزلت بندگان و رحمتی که از جانب خدا به بندگان میرسد نیز به واسطه و به برکت ائمه اطهار(ع) است.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنا بر روایتی از امام صادق(ع) اگر فردی مورد تأیید خداوند متعال قرار بگیرد، این مسأله صورت نمیگیرد مگر به واسطه عبور از یک سری آزمونها و ابتلائات، چرا که بیجهت بندهای مورد حمد و ثنای خداوند و ائمه معصومین علیهم السلام قرار نمیگیرد.
وی افزود: این حدیث نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم (ع) پس از آزمونهای بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختیهای فوقالعادهای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازه ای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.
حجتالاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به تکریم بزرگان دین از مقام حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم ایشان اظهار کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در شب زیارتی اباعبدالله (ع) به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تشرف مییافتند و از لسان آیت الله بهجت (ره) نیز نقل شده که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل صعود و فرود ملائکه الهی است.
وی با بیان این که صاحب بن عباد در رساله خود به ویژگیهایی از حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرده است، افزود: این محدث، حضرت عبدالعظیم (ع) را کثیرالحدیث و روایت معرفی کرده و ایشان را دین دار و دارای ورع خوانده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امروز نیروهای فراجا مورد هجمه خودی و غیر خودی در مورد مسأله حجاب در جامعه قرار گرفتهاند، با بیان حدیثی از حضرت عبدالعظیم (ع) تصریح کرد: آن حضرت در روایتی که سند آن به امیرالمومنین علی(ع) میرسد، آورده است که روزی حضرت علی(ع) به همراه حضرت زهرا(س) به محضر رسول اکرم(ص) رسیدند و حضرت را در حال گریه مشاهده کردند و علت را پرسیدند و رسول اکرم(ص) فرمودند، در شب معراج دیدم برخی از زنان امت من که رعایت پوشش را در مقابل نامحرم نمیکنند، مورد عذاب و شکنجه هستند و من برای آنها گریه می کنم.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به شب شهادت حضرت حمزه سید الشهدا (ع) بیان کرد: آن حضرت دارای شخصیت بسیار ممتازی بودند و این مقام به اندازهای بود که حضرت زهرا(س) هفتهای دو بار و حتی در شرایط دشوار و آسیب جسمی خود بر سر مزار آن حضرت میآمدند.
وی در پایان گفت: حضرت حمزه سید الشهدا(ع) ولایت رسول گرامی(ص) را پذیرفت و آنچه داشت در راستای اعتلای اسلام و یاری پیامبر(ص) در طبق اخلاص گذاشت.
انتهای پیام