Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهر نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با ۱۸۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در این جلسه، با طرح دو فوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری موافقت کردند.

بر اساس مقدمه توجیهی این طرح، با توجه به ضرورت بازنگری در مجازات‌ها و تقلیل جمعیت کنونی زندانیان و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مربوط به اداره زندان‌ها و با عنایت به عدم وجود ملاک قضایی و منطق حقوقی در تعیین میزان مجازات حبس تعزیری برای جرائم مختلف و از طرفی عدم انطباق مجازات حبس با احکام شرعی، فقد سابقه در حکومت اسلامی عصر پیامبر (ص) با این درجه از توسیع و انحصار آن در موارد خاص و منصوص، این طرح در قالب دو فوریت به مجلس تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح طرح مذکور، اظهار داشت: این طرح یک بحث ملی را مطرح می‌کند و نباید به آن به شکل جناحی و حزبی نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایط فعلی شاهد افزایش تعداد جمعیت کیفری هستیم که این آمار قابل قبول نیست، افزود: حدود ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه در قوانین کیفری داریم که عمدتاً برای آنها مجازات حبس تعیین شده است در حالی‌ که این میزان حبس قابل توجیه نیست و منجر به پر شدن زندان‌ها شده است. از سوی دیگر، هزینه‌های بسیار زیادی را برای دولت در پی دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده‌ای بر این باور هستند که نتیجه حبس، اصلاح و بازپروری مجرمان است در حالی‌ که مطابق با آمار، بسیاری از زندانیان مجدداً به زندان بازمی‌گردند.

در ادامه جلسه، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح دوفوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری، اظهار داشت: علت مخالفت بنده با این موضوع آن است که معتقدم این طرح باید به شکل عادی رسیدگی شود و نیازی به رسیدگی آن به صورت فوریتی نیست. همچنین این طرح نیازمند یک کار عمیق و همه‌جانبه است.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح مذکور، گفت: اگر عنوان این طرح، اصلاح قانون مجازات اسلامی بود، قطعاً به نتیجه می‌رسید اما ما نباید با ایجاد یک عنوان جدید، منجر به تورم قوانین شویم و قطعاً تصویب این طرح، پوشه‌ای را بر پوشه حجیم قوانین اضافه می‌کند.

وی تأکید کرد: بنده معتقدم به جای آنکه ما طرح جدیدی در این راستا به تصویب برسانیم، باید قوانین سابق در این زمینه را اصلاح کنیم.

در مقابل، احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور گفت: نمایندگان بعضاً ایراداتی را به جزئیات این طرح داشتند که بهتر است به دو فوریت آن رأی دهند و سپس در مجلس اشکالات آن را رفع کنیم.

وی تأکید کرد: تقلیل زندان‌ها هدف بزرگی است و ما باید به جای ساختمان زندان‌ها، دانشگاه و حوزه بسازیم. از سوی دیگر، ازدیاد زندانیان، باعث فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ازدیاد زندانی‌ها در کنار یکدیگر، آثار منفی فرهنگی دارد و باید تلاش کرد که تعداد زندانیان را کاهش داد، خاطرنشان کرد: این مسئله از لحاظ هزینه‌ای هم به نفع دولت است؛ البته منظور بنده تقلیل مجازات مفسدان فی‌الارض نیست بلکه افرادی هستند که به دلیل بدهی‌های بسیار کم، در زندان هستند اما به علت فقر، توان پرداخت بدهی خود را ندارند که می‌توان این قانون را برای آنان اعمال کرد.

کد خبر 461495 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری شهرستان ورامین با اشاره به آمادگی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور اظهار داشت: عوامل برگزاری انتخابات در کشور روی انتخاب اعضای شعب و هیات اجرایی دقت لازم را رعایت کنند که هیچ شائبه وجود نداشته باشد.

معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: وعده صادق اتفاق بی نظیری بود و هنوز زوایای این عملیات مشخص نشده است و اخیرا برخی از تحلیلگران آنها به عظمت این عملیات اعتراف می‌کنند و این عملیات با قدرت ایمان انجام گرفت و جامعه استکباری با همه تمهیدات پیش بینی کرده شکست سختی خورد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عملیات وعده صادق را عملی کرد پشتیبانی مردم بود و با همین پشتیبانی همه مشکلات را حل می‌کنیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

هفتم خرداد شروع به کار مجلس دوازدهم اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود