Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:02:24 GMT

ناهنجاری ساختار اسکلتی تهدید جدی در سلامت زنان است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۶۶۱۹

ناهنجاری ساختار اسکلتی تهدید جدی در سلامت زنان است

دکتر «شهناز شهرجردی» روز یکشنبه به مناسبت هفته سلامت زنان (۱۰تا ۱۶ آبان‌ماه) در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: محوریت برنامه‌های هفته سلامت زنان در سال جاری بر لزوم اهمیت تحرک جسمانی گذاشته شده چرا که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات ساختار قامتی در سنین میانسالی و سالمندی ناشی از کم تحرکی است.

وی توضیح داد: مرکز ثقل و نقطه تعادل بدن در زنان کمی جلوتر از جسم مهره‌ای و در نقطه ۵۵ درصد ارتفاع ایستادن است و شناخت ماهیت آن به دلیل اهمیتی که در حفظ ساختار اسکلتی دارد ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترای طب ورزش استان مرکزی توضیح داد: آمار درستی از مشکلات ساختار قامتی زنان در استان مرکزی وجود ندارد اما شواهد بیانگر آن است که طیف بزرگی از زنان در سنین میانسالی و یا سالمندی به دلیل ضعف ساختار اسکلتی و اندام نامتعادل از انواع مشکلات رنج می‌برند و این مسئله اهمیت خودمراقبتی جسمانی زنان را دوچندان می‌کند.

شهرجردی یادآور شد: وقتی یک نیروی خارجی به بخشی از بدن  اضافه می‌شود یا زمانی که فرد چیزی را حمل می‌کند مرکز ثقل بدن به همان سمت منحرف می‌شود و هرچه جسم خارجی بزرگ‌تر و یادورتر از بدن باشد مرکز ثقل از مکان واقعی خود فاصله بیشتری می‌گیرد.

وی توضیح داد: وضعیت بدنی هر فرد بیانگر کیفیت سلامتی اوست و خوب راه‌رفتن، درست نشستن و وضعیت ایستادن صحیح علاوه بر اینکه حرکت فرد را زیبا می‌کند بر کارآیی بیشتر و خستگی کمتر اثر دارد چرا که حداقل مصرف انرژی عضلانی در شرایط ایده‌آل رخ می‌دهد.

دکترای طب ورزش عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، محیطی، روانی و فیزیولوژیک بر وضعیت ساختار قامتی زنان اثر مستقیم دارد و برای مثال نواقص مادرزادی، مشکلات بینایی، نرمی مفاصل، تغذیه نامطلوب، بیماری‌ها، ضربات، شرایط آب و هوایی، اعتماد به نفس پایین، تغییر شکل بافت‌ها و ورزش نکردن از جمله رفتارهایی است که در زنان به شدت اثر منفی بر ساختار قامت می‌گذارد.

شهرجردی توضیح داد: بارداری به صورت طبیعی با افزایش وزن و بیشتر در ناحیه شکم و سینه‌ها همراه است و شل شدن رباط‌ها و بافت‌های اتصالی را سبب می‌شود و در نواحی گردن و کمر نیز ممکن است تغییر ساختار را ایجاد کند و برای پیشگیری و به حداقل رساندن  این معضلات، نیاز است که ورزش مستمر در برنامه روزانه زنان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: راستای وضعیت بدنی در زنان مسن اغلب نسبت به دختران جوان خمیده‌تر است و از سبک زندگی بی‌حرکت و فرایند سنی و گاهی ترکیبی از این دو علت نشات می‌گیرد.

دکترای طب ورزش در استان مرکزی افزود: پوکی استخوان نیز ممکن است وضعیت بدنی زنان را در سنین میانسالی و سالمندی متاثر کند و ضعف در مهره‌ها و توده‌های استخوانی آنان را در معرض شکنندگی و یا تغییر شکل قرار دهد.

شهرجردی عنوان کرد: تحقیقات بیانگر آن است که بسیاری از مشکلات کمر ناشی از استرس‌های مکانیکی است که در اثر وضعیت بدنی و استاتیک طولانی در وضعیت نشسته و خم شدن و در حین بلند کردن بارهای سنگین به‌وجود می‌آید.

وی توضیح داد: زنان در کل به‌علت عوامل زمینه‌ساز مختلف گرایش به ایجاد وضعیت بدنی نامناسب دارند و برای مثال در کارهای اداری که مستلزم نشستن طولانی روی صندلی و چشم دوختن به مانیتور است و یا انجام امور خانه که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین از زمین دارد توجه زیادی به ساختار بدنی ندارند و فشارهای نامتعارف روند تغییر وضعیت بدنی و بروز مشکلات اسکلتی را تسریع می‌کند.

دکترای طب ورزش استان مرکزی خاطرنشان کرد: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و بغل گرفتن نامناسب فرزندان در بسیاری از موارد به ایجاد ناهنجاری ساختاری دامن می‌زند.

شهرجردی عنوان کرد: شانه‌های گرد و جلو آمده، زانوهای نافرم، قوس کمر زیاد و قفسه سینه جمع شده از شایع‌ترین مشکلات ساختار اسکلتی زنان است که با افزایش سن دامنه مشکلات آن‌ها وسیع‌تر می‌شود.

وی تمرکز بر ایستادن صحیح برمبنای مرکز ثقل بدن، خوابیدن بر پهلو و استفاده از بالشت مناسب و ایجاد زاویه مناسب در زانو و ران‌ها برای برداشتن هرجسمی از زمین را از نکات کلیدی در پیشگیری از آسیب‌های ساختار قامتی دانست.

دکترای طب ورزش استان مرکزی بیان کرد: ورزش و تحرک جسمانی باید به عادت رفتاری مستمر در زندگی زنان تبدیل شود تا در کنار فواید جسمانی و اسکلتی دامنه نشاط روانی این قشر نیز فراگیرتر شود.

۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی سلامت سلامت زنان استان مرکزی ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، جام جهانی تیراندازی از چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه در باکوی جمهوری آذربایجان آغاز و تا ۲۳ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
نمایندگان کشورمان در تپانچه با ترکیب هانیه رستمیان، گلنوش سبقت الهی و سجاد پور حسینی با هدایت محسن نصر طالبی بامداد امروز (سه‌شنبه)، ۱۱ اردیبهشت ماه راهی این مسابقات شدند.

نجمه خدمتی، فاطمه امینی، شرمینه چهل‌امیرانی، پوریا نوروزیان و امیر محمد نکونام نیز با هدایت مریم طالبی، پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه عازم باکو خواهند شد.

برنامه جام جهانی تیراندازی در باکو به شرح زیر است:

پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت:

مقدماتی تپانچه ۱۰ متر میکس ساعت ۱۴:۴۵

جمعه، ۱۴ اردیبهشت:

فینال تپانچه ۱۰ متر میکس ساعت ۹

مقدماتی تپانچه ۱۰ متر مردان ۱۱

مقدماتی تپانچه ۱۰ متر زنان ۱۴:۴۵

شنبه، ۱۵ اردیبهشت:

فینال تپانچه ۱۰ متر مردان ۹:۳۰

فینال تپانچه ۱۰ متر زنان ۱۱:۱۵

مقدماتی تفنگ میکس ۱۴:۴۵

فینال تفنگ میکس ۱۷:۳۰

یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت:

مقدماتی تپانچه ۲۵ متر زنان (دقت) ساعت ۸:۳۰

مقدماتی تفنگ ۱۰ متر مردان ساعت ۸:۳۰

مقدماتی تفنگ ۱۰ متر زنان ساعت ۱۲:۴۵

دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت:

مقدماتی تپانچه ۲۵ متر زنان (سرعت) ساعت ۸:۳۰

فینال تفنگ ۱۰ متر مردان ساعت ۹

فینال تفنگ ۱۰ متر زنان ساعت ۱۱

سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت:

فینال تپانچه ۲۵ متر زنان ساعت ۹:۳۰

مقدماتی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت مردان ساعت ۸:۴۵
مقدماتی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان ساعت ۱۳:۱۵

چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت:

ادامه رقابت‌های تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان و مردان در دور دوم

پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت:

فینال تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان ساعت ۸:۳۰

فینال تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت مردان ساعت ۱۰:۴۵

جمعه، ۲۱ اردیبهشت:

مقدماتی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان ساعت ۸:۴۴

مقدماتی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت مردان ساعت ۱۳:۱۵

شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه:

فینال تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان ساعت ۱۴:۳۰

فینال تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت مردان ساعت ۱۶:۴۵

کد خبر 6092944

دیگر خبرها

  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جشنواره ورزش و سلامت در روستای ابرسج
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند