Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت هفته سلامت بانوان و یکسالگی موزه عروسک‌های خراسان جنوبی جشنواره و نمایشگاه غذاهای سنتی و محلی استان در محل خانه فروتنی (موزه عروسک‌ها) برپا شد. ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن رمضانی ظهر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه غذاهای سنتی و محلی خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های متعدد فرهنگی داریم که نتیجه نقش بی‌بدیل و کوشای زنان این مرز بوم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه همواره و در طول تاریخ زنان استان در اقتصاد خانواده نقش موثری داشته‌اند افزود: آنها با بهره‌گیری از مواد طبیعی و مختص استان در سفره غذایی خانواده نقش آفرینی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: این نمایشگاه با تلاش امور بانوان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی،  میراث فرهنگی و گردشگری و مجموعه موزه عروسک به مدت سه روز  برگزار می‌شود.

ترکیب خوشمزه طعم و رنگ در غذاهای سنتی و محلی آذربایجان‌غربیغذاهای سنتی و محلی اصفهان در سفره افطار؛ رسمی که کهنه نمی‌شودجشنواره غذاهای محلی و بازیهای بومی در اصلاندوز برگزار شد

رمضانی با اشاره به اینکه موزه عروسک‌های خراسان جنوبی ثبت ملی شده است یادآور شد: این موزه نتیجه تلاش و زحمات بانوان استان در محل خانه فروتنی فعال است.

وی ادامه داد: مردم شناسان استان در منطقه اطراف سربیشه عروسکی به نام دوتوک یافتند که قدمت 400 سال دارد و این عروسک زیربنای ساخت این موزه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز اولین سالگرد موزه عروسک‌های خراسان جنوبی است افزود: این بنای تاریخی میراث فرهنگی بعد از مرمت و بازسازی برای موزه عروسک‌ها انتخاب شد که نه فقط عروسک‌های از خراسان جنوبی بلکه از دیگر استانها و سایر ملل هم برای بازدید کنندگان در آن به نمایش گذاشته شده است. 

نمایشگاه‌ها برای اغنا و حفاظت میراث فرهنگی لازم است

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با تشکر از برپایی جشنواره فرهنگی غذا در استان افزود: برپایی این جشنواره‌های  فرهنگی در قالب نمایشگاه به اغنا و حفاظت میراث فرهنگی ملت‌ها  کمک می‌کند.

محمدرضا کارگر یادآور شد: استان گیلان در عرضه غذاهای محلی و تنوع آن پیشتاز بوده و اکنون در بسیاری از رستوران‌های آن سالاد و غذای محلی سرو می‌شود.

وی با بیان اینکه غذا همچون باورها، آداب و رسوم می‌تواند منتقل کننده فرهنگ باشد خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از توریست‌ها به یک مکان خاص سفر می‌کنند که فقط یک نوع نان مخصوص و یک غذاهای مخصوص را بچشند و لذت ببرند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: اینکه در رستوران‌ها غذاهای محلی سرو شود و زنان با عشق و علاقه آن را برای خانواده آماده کنند حس خوب را به انسان منتقل می‌کند. 

کارگر با بیان اینکه  هدف موزه‌ها حفظ میراث مادی و معنوی است یادآور شد: باید به سرمایه گذاران کمک شود تا حرکت‌های خودجوش مردمی در زمینه راه اندازی و نگهداری موزه‌ها پایدار بماند.

وی بیان کرد: یونسکو به سواد فرهنگی بیشتر از سایر موارد تاکید دارد و فقط اقوامی می‌توانند ماندگار باشند که سواد فرهنگی و میراث فرهنگی خود را حفظ کنند. 

خراسان جنوبی بیش از 800 اثر فرهنگی و میراث ملی دارد 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این استان بیش از 800 اثر فرهنگی و میراث ملی دارد ادامه داد: که از این تعداد 4 اثر ثبت جهانی شده و پدران علم فراوانی در این استان پرورش یافته‌اند.

نفیسه نخعی افزود: این توانمندی‌ها نشان از این است که با همه مشکلات فرهنگ بزرگی را در این منطقه از قدیم داشته‌ایم.

وی با اشاره به یکسالگی موزه عروسک‌های خراسان جنوبی ادامه داد: بانوان کارافرین این استان بارها در مرحله کشوری رتبه اول را کسب کرده و افتخار آفرین بوده‌اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به استان سنندج که به عنوان شهر خلاق انتخاب شده است گفت: شایسته است که با پتانسیل‌های خوبی که در استان داریم و غذاهای منحصر به فرد به دنبال ثبت یک خلاقیت برای خراسان جنوبی باشیم.

نخعی یادآور شد: اکنون بیش از 50 خانه بومگردی و رتبه برتر تولید زرشک، دومین تولید کننده زعفران، تولید کننده برتر عناب را در کارنامه استان داریم که برای توسعه گردشگری ظرفیت‌های کمی نیست و باید از آن استفاده کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم  خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که از امن‌ترین استانهای کشور هستیم.

وی با اشاره به هفته سلامت بانوان که از دهم تا شانزدهم آبان است ادامه داد: زنان با توانمندی خود و به کارگیری محصولات ارگانیک که مختص استان و سازگار با اقلیم ما است در حفظ میراث گذشتگان نقش موثری داشته و دارند.

انتهای پیام/ن

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۹۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.
نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.
به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.
استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.
۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.
رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور