Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@03:50:34 GMT

«وقف» سنجش سلامت اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۹۷۵۷

«وقف» سنجش سلامت اجتماعی است

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور، قزوین شهری است که هفت هزار سال قدمت دارد، باغ شهر و پایتخت خوشنویسی از دیگر عناوینی است که به قزوین نسبت داده می‌شود، در زمان حکومت صفویه ۵۷ سال پایتخت ایران بوده است بنابراین سخن گفتن درباره وقف در این شهر یادآوری عظمت گذشتگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه آنچه می‌تواند انسان را در طول زمان جاودان کند وقف است، تصریح کرد: وقف صدقه جاریه است و کسی که واقف می‌شود صداقت ایمانی خود را در طول زمان ثابت می‌کند. دو مفهوم در وقف وجود دارد، تحبیس و تسبیل، تحبیس در واقع یعنی همیشه ماندگاری و تسبیل نیز به معنای جاری بودن منافع است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه وقف معیار جاودانگی است، خاطرنشان کرد: عمر جسم تمام می‌شود و آنچه جاودانه می‌ماند روح آدمی است؛ همه آدم‌ها دوست دارند تا وقتی‌که جهان هست نامشان جاودانه باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ساز و کارهایی که می‌تواند ابدیت انسان را به نیکی رقم بزند گذاشتن چیزی به یادگار است و وقف راهی برای این امر محسوب می‌شود و این صدقه جاریه در برزخ نیز به انسان کمک می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: قرآن روی دو موضوع ایمان به خدا و انفاق در راه خدا حساسیت دارد و خداوند در قرآن از بشر می‌خواهد انفاق کند و برترین انفاق در راه خدا همان وقف است.

وی گفت: هر چیزی دماسنجی دارد؛ مثلاً نماز دماسنج روح است و وقتی نماز می‌خوانید احساس می‌کنید درجه تعالی روحتان افزایش یافته است؛ وقف نیز به مثابه دماسنج اجتماعی است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور تأکید کرد: وقف سنجش ربانیت، الهی بودن و سلامت اجتماعی جامعه نیز محسوب می‌شود، در واقع وقف نماد تبدیل منفعت و مصلحت فردی و خصوصی به منافع و مصالح عمومی است.

وی گفت: در جهان حدود 200 نیت وقف شناسایی شده است اما در ایران بیش از 800 نیت وقف داریم و این امر نشان می‌دهد مردم ایران به همه چیز حساس هستند.

محمدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین وقف، وقف قرآنی است یادآور شد: برترین انسان‌ها کسانی هستند که در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی قدم برمی‌دارند؛ این انسان‌ها در متعالی‌ترین مسیرها قرار دارند؛ لذا بزرگ‌ترین و بهترین کاری که در حوزه وقف می‌توان انجام داد وقف قرآنی است.

وی تصریح کرد: توسعه فرهنگ قرآنی سه بعد دارد، شناخت و ایمان به قرآن، ارتباط و انس با قرآن، تحقق مضامین آیات قرآنی در رفتار اجتماعی و فردی است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان با تأکید بر اینکه نیاز جدی در حوزه موقوفات قرآنی وجود دارد گفت: میزان خدمت ما به قرآن درجه ما در دنیا و آخرت را تعیین می‌کند لذا با وقف قرآنی توسعه دهنده فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین قرآن وقف شورای توسعه قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۹۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است

سیدمحمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی را سبب توسعه و تعمیق آن در نقاط مختلف دانست و تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار جشنواره ملی روستایی و عشایری، در روستای کردر رضوی میناب هرمزگان آغاز به کار کرد و بخش دیگر از این جشنواره در روستای سرکره دشتستان استان بوشهر اجرا شد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی در سال بعد جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود که این شعاع ایمانی و حبی به امام رضا (ع) در همه مراکز مختلف روستایی کشور خود را نشان دهد.

هاشمی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: این جشنواره مبارک و نورانی بیست و یکمین دوره خودش را طی می‌کند در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و اختتامیه این جشنواره در میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال این جشنواره نه تنها به‌صورت معمول خودش برگزار شد بلکه هم از جهت مردمی بودن و توسعه کار و هم از جهت عمق فنی و کارشناسی الحمدلله بسیار رشد کرده بود.

هاشمی با اشاره به ایجاد جوانه‌های دیگر این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی هنری رضوی جوانه‌های دیگر زده که جشنواره فیلم دینی رضوان از آن جمله است و اختتامیه این جشنواره آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام که امسال بیست و یکمین آن برگزار شده است گفت: از خدمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دیگر دست‌اندرکاران اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر قدردانی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت ثبت نام کنند/آخرین مهلت آخراردیبهشت
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مد خوب، مد بد!
  • درخواست پلیس از تهرانی‌ ها؛ وارد این اتوبان نشوید
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است