Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:30:39 GMT

سهم بانوان از اشتغال اندک است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۲۳۴۱

سهم بانوان از اشتغال اندک است

فاطمه مهرپویا روز یکشنبه در نشست با معتمدان و اقشار استان همدان با معاون سیاسی وزیر کشور افزود: اگر چه در سال های اخیر به ویژه در دولت یازدهم تلاش های بسیاری برای ارتقای شاخص های مربوط به توسعه مشارکت زنان صورت گرفت ولی این تلاش ها کافی نبود.

وی اضافه کرد: بانوان از حمایت ناچیز دولت ها برخوردار بودند و حتی شاهدیم که با وجود تحصیلات دانشگاهی بالای زنان نسبت به مردان، درصد کمتری از آنان توفیق همکاری در دستگاه های اجرایی شامل حالشان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: ساختار شغلی حاکم بر اداره های کشور هنوز مردانه است و دسترسی به مشاغل دولتی به ویژه در سطوح بالای مدیریتی بسیار محدود بوده و اگر سهم اشتغال بانوان در وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان  نبود آمار اشتغال بانوان به فاجعه ای ملی تبدیل می شد.

مهرپویا افزود: سهم زنان در انتصاب پست های مدیریتی بسیار پایین بوده چرا که نگرش و شیوه حاکم بر گزینش بانوان و انتصاب آنان بر شغل های مدیریتی هنوز اصلاح نشده است.

وی اضافه کرد: با وجود نقش مهم و تاثیر گذار زنان در بهبود جامعه هنوز بانوان نتوانستند به حقوق خود برسند.

این بانوی فعال فرهنگی، خواستار ایجاد هماهنگی بین ورودی های دانشجویان دختر به دانشگاه و بازار کار و اشتغال آنان شد و اظهار داشت: باید برنامه ریزی جامع و مدونی برای حضور بانوان در تمامی دستگاه های دولتی استان مهیا شود.

مهرپویا چالش دیگر زنان را نوع نگاه خانواده به آنان دانست و گفت: زنان به دلیل تعصب، جهالت و قرائت های اشتباه از دین عدل گستر اسلام ، از حقوق خود محروم شدند و این باور غلط در برخی از خانواده ها رواج یافته که زنان باید دائم زیر سایه مردان به فعالیت بپردازند.

وی بیان کرد: فرزندان بیش از حضور فیزیکی مادر در منزل به حضور معنوی او در خانواده نیاز دارند و از منظر دیگر دختران در شرایط سخت و در سنین پایین و بدون داشتن حداقل تجربه ها و تحصیلات مجبور به ازدواج با مردانی می شوند که هیچ سنخیتی با آنان ندارند.

معاون مدیرکل امور بانوان استاندار همدان و نماینده هیات اندیشه ورز جوانان استان نیز گفت: این هیات یکی از نمادها و سمبل های واقعی مشارکت اجتماعی جوانان در امور جامعه است.

پروانه رسولی افزود: مشارکت اجتماعی به عنوان یک نظام کارکردی موجب ثبات و همبستگی اجتماعی، کاهش تعارضات گروهی و قومی، از بین رفتن سلطه فردی، تقلیل نابرابری های اجتماعی،  تقویت مسئولیت پذیری و احساس تعلق در افراد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مشارکت اجتماعی باعث تقویت پیوندهای مردم و نظام سیاسی در برابر تهدیدها شده و آنگونه که رهبر فرزانه انقلاب تاکید کردند استفاده از توانمندی های جوانان و مطالبه گری آنان باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان قرار گیرد.

معاون مدیرکل امور بانوان استاندار همدان گفت: ایجاد هیات اندیشه ورز در استان و شهرستان ها یکی از نمونه های بارز توجه دولت به این قشر است که می تواند مطالبه گری جوانان را سامان داده و به عنوان بازوی مسئولان و دستگاه های اجرایی در راستای ارتقای نقش اجتماعی جوانان موثر باشد.

رسولی ادامه داد: شیوه نامه هیات اندیشه ورز جوان با بهره گیری از تجارب دیگران با تعیین اصولی وظایف و ساختار مشخص تدوین شده است تا مسیر هیات اندیشه ورز را به روشنی و شفافیت لازم مشخص کند.

وی گفت: در این ساختار علاوه بر هیات استانی که متشکل از جوانان فعال به نمایندگی از گروه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و تعدادی از مدیران ستادی مرتبط در استانداری  است هیات های متنازع در فرمانداری های تابعه استان هم شکل گرفت.

معاون مدیرکل امور بانوان استاندار همدان اضافه کرد: هر یک از این هیات ها در پنج کمیته تخصصی اشتغال و کارآفرینی، علمی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و هنری فعالیت دارند.

رسولی با بیان اینکه هیات اندیشه ورز حزب، سازمان مردم نهاد و تشکل سیاسی نیست افزود: این هیات در حقیقت گروهی است که جوانان مختلف را از همه گروه ها در دل خود جای داده و می تواند به عنوان ظرفیت بالفعل در کنار تمامی گروههای و در راستای ارتقای نقش و جایگاه جوانان در عرصه های مدیریتی گام بردارد.

وی تاکید کرد: با وجود تلاش دشمنان، تمام همت خود را در راستای افزایش مشارکت جوانان در انتخابات پیش رو فارغ از هر گرایش و سلیقه ها به کار خواهیم بست تا انتخابات باشکوه را در کنار سایر اقشار برگزار کنیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پست همدان اشتغال زایی بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۲۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان

بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجرای پروژه‌های معیشتی به افغانستان کمک می‌کند.

براساس بیانیه بانک جهانی مبلغ ۷۰ میلیون دلار آن از طریق صندوق امانی افغانستان (ای.‌آرتی.‌اف) و انجمن انکشاف بین‌المللی (آی.‌دی.‌ای) برای اجرای پروژه‌های معیشتی در افغانستان هزینه خواهد شد.

مسئول بخش افغانستان بانک جهانی تصریح کرد: انجمن توسعه بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته چارچوب مشخص و مؤثری را برای هزینه این مبلغ در بخش‌های اشتغال، به‌ویژه برای زنان و دختران در افغانستان تهیه کرده است.

به گفته ملیندا گود، با این کمک، آی.‌دی.‌ای می‌تواند به ارائه خدمات خود در بخش‌های مختلف برای مردم افغانستان در شش حوزه و ۲۶ ولایت ادامه دهد.

مسئول بخش افغانستان بانک جهانی همچنین اذعان داشت: این طرح با اعتبارات جدید، فعالیت‌های خود را در مناطق شهری و روستایی افزایش می‌دهد، فرصت‌های معیشتی بیشتری را برای زنان فراهم می‌کند و برای بازگشت‌کنندگان افغانستانی شرایط اشتغال و برخی خدمات دیگر را ارائه می دهد.

کد خبر 6093978 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • صادرات دست آفریده‌های بانوان تهرانی
  • نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • شادابی و طراوت در حوزه ورزش کارگری استان مرکزی ایجاد شود
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت