Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور: لازم است بگویم هر زمان نیاز به هماهنگی با زائرین داشتیم، در قالب رسانه‌ها و صدا و سیما و همچنین استفاده از ارسال پیام برای تلفن‌های همراه مردم، از حُسن توجه زائرین بهره بردیم.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست صبح امروز ستاد مرکزی اربعین حسینی پس از استماع گزارش اربعین سال ۹۸ و نظرات و پیشنهادات کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین، در جمع‌بندی نحوه برگزاری مراسم اربعین امسال ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند به جهت توفیق حاصل شده در برگزاری این حادثه بزرگ با رضایت، سلامت و امنیت زوار گفت: عظمت این ایام، کیفیت برگزاری آن و چگونگی اقدامات و مراسم و سلوک آن مورد حیرت جهانیان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری موضوع اربعین را یک موضوع انسانی عنوان کردند که فراتر از مرز‌های عقیدتی، قومی، ملی و زبانی است و ما باید تلاش کنیم که این موضوع انسانی، هر سال با شکوه‌تر و نافذتر در نظم و انضباط و با امنیت و سلامت بیش از گذشته برگزار شود.
وزیر کشور با تشکر از خدمات کشور عراق در تأمین امنیت و خدمات به زائران اربعین گفت: در عمل کمبود‌هایی دیده شد، اما هر آنچه در توافق نامه‌ها با کشور عراق داشتیم، عملیاتی شد و توافق ها، تمام و کمال اجرا شد.
وی ادامه داد: در روند برنامه ریزی و برگزاری راهپیمائی اربعین، هیئت دولت، به خوبی با ما همراهی کردند و معاون اول ریاست جمهوری نیز کمک‌های زیادی به ستاد اربعین داشتند.
وی افزود: رییس جمهور سفارش کردند هر آنچه در خصوص اربعین مدنظر مقام معظم رهبری است، انجام شود و رهبر انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به موضوع داشتند و پیش از ایام نیز جلسه‌ای را با موکب داران برگزار کردند و نکاتی را به آن‌ها یادآور شدند.
رحمانی فضلی در مورد مراسم اربعین در سال‌های پیش رو با اشاره به اینکه انتقال تدریجی موسم اربعین به فصول گرم تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‌های بعد موج گرما در ایام اربعین خواهد بود، باید اقدامات مناسبی برای برگزاری این مراسم مد نظر قرار گیرد.
وزیر کشور با تصریح به اینکه برای برگزاری مراسم اربعین در سال‌های آینده در داخل مرز از نظر مسائل زیربنایی مشکلی نداریم، گفت:، اما در داخل خاک عراق، نیاز به اصلاح زیرساخت‌های ارائه خدمات محسوس است.
وزیر کشور با بیان اینکه مراسم اربعین سال آینده دو تفاوت اصلی با اربعین سال‌های قبل خواهد داشت، یادآور شد: میزان جمعیت اولین موضوعی است که احتمال می‌دهیم بیشتر از امسال باشد و موضوع بعد افزایش دماست. متناسب با اضافه شدن جمعیت باید تجهیزات مان را بیشتر کنیم و برای افزایش دما نیز باید اقدامات مورد نیاز را در نظر بگیریم.
دکتر رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: امسال با سه حادثه مواجه بودیم که خوشبختانه با هماهنگی، همکاری و همدلی بسیار توانستیم از این سه حادثه عبور کنیم. حادثه اول سیل بود که مواجهه با آن، کار عظیمی بود، اما با لطف خدا و همکاری و هماهنگی و همدلی دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف با همراهی خوب مردم اقدامات خوبی شکل گرفت.
وزیر کشور موضوع دوم را مقابله با تحریم‌ها و مقاومت و استقامت مردم در برابر توطئه‌های دشمن دانست و افزود: با همت مردم ایران و راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب توانستیم این موضوع را به گونه‌ای پیش ببریم که خود آن‌ها نیز بگویند ایران به خوبی استقامت داشته است.
وی موضوع سوم را مراسم اربعین عنوان کرد و افزود: در این عرصه هم به توفیق الهی، توانستیم با همکاری و همدلی و مدیریت منسجم و هماهنگ مراسم را مدیریت کنیم. البته در این میان هدایت‌های رهبر انقلاب، کمک‌های دولت و نهاد‌های مردمی و خیرین، نقش قابل توجهی داشته است.
دکتر رحمانی فضلی با بیان اینکه روند کار تاکنون قابل قبول بوده است، اما نمی‌توانیم بگوییم که روند کاملاً مطلوب است، افزود: ظرفیت اربعین بسیار بزرگ است و حوزه فرهنگی با تمام تلاش‌هایی که داشته است و تمامی مردم با اراداتی که نسبت به این موضوع داشته اند به صورت خودجوش کار‌های فرهنگی بسیاری را انجام داده اند، اما این ظرفیت اقتضائات اش این است که بتوانیم مدیریت بهتری را در حوزه فرهنگی در سال‌های پیش رو داشته باشیم.
رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری، دولت و رییس جمهوری در گزارشی در شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد ایجاد یک فرا کمیته مستقل در شورای انقلاب فرهنگی درخصوص مسائل فرهنگی اربعین را ارائه کردم، چراکه اربعین یک موضوع کلان فرهنگی است و اقتضا می‌کند، کمیته‌ای منحصراً مسئولیت مطالعه و بررسی و سیاست گذاری در این حوزه را بر عهده داشته باشد.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: پیش بینی ما سه میلیون زائر بود که تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم آمار اعلام شد. این اتفاق نشان می‌دهد که ما امکان ظرفیت سازی و تطبیق با شرایط مختلف را داریم و توانستیم این کار را با تمام ویژگی‌هایی که داشته است، انجام دهیم.
وزیرکشور با بیان اینکه امسال به بیش از ۱۷۰ هزار نفر از زائران خارجی خدمات ارائه شد که رقم قابل توجهی بود، افزود: ما زائران خارجی را از نقاط مرزی تحویل می‌گرفتیم و به خاک عراق می‌فرستادیم و به آن‌ها همانند زوار ایرانی خدمت رسانی کردیم.
وی اظهار داشت: در روز‌های نخست اربعین، مسائلی مانند کمبود آب یا مشکلات حمل و نقل مطرح شد و برخی افراد و رسانه‌ها که از این موضوع اطلاع درستی نداشتند، به گونه‌ای اظهار نظر می‌کردند که گویا خدمات در این زمینه‌ها دچار کمبود است و یا اصلا پیش بینی نشده است در صورتی که چنین چیزی وجود نداشت و زائرین اربعین، به خوبی عدم صحت اینگونه اخبار را لمس کردند.
رحمانی فضلی ادامه داد: از جمله، در مورد حمل و نقل از مرز مهران تا کوت یا نجف شاهد ترافیک سنگین بودیم که برخی تماس می‌گرفتند و می‌گفتند وسیله حمل و نقل بفرستید در صورتی که چنین مشکلی نبود و اتوبوس در مرز وجود داشت، اما به دلیل آنکه در خاک عراق، جاده‌ها کشش نداشتند، شاهد حجم ترافیکی سنگین بودیم و ما هر چقدر به تعداد اتوبوس‌ها اضافه می‌کردیم، نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک در آنسوی مرز، در پی نداشت.
وی در همین راستا ادامه داد: ما از مردم خواهش کردیم که سفر خود از طریق مرز‌های پر تردد را مدیریت کنند. در همین راستا در مرز‌های شلمچه، چذابه و مهران در مقاطع کوتاهی، مرز بالاجبار برای چند ساعت بسته می‌شد تا ترافیک تخلیه شود و مجددا پس از یک وقفه کوتاه، گروه بعدی در مسیر عبور از مرز وارد شوند. بر همین اساس، اخباری منتشر می‌شد که مثلاً مرز چزابه بسته شد و چند ساعت بعد مجدداً اعلام می‌شد که مرز باز است. این در حالی است که با توجه به ترافیک سنگین در آنسوی مرز، این اقدامات برای مدیریت ترافیک اجتناب ناپذیر است.
وزیر کشور اظهار کرد: نظم پذیری مردم در این شرایط برای ما، ودیعه گرانبهایی بود. در عرصه اربعین در موضوعی به مردم خدمت ارائه می‌شود که نقش اصلی را خود مردم در آن ایفا می‌کنند. افزون بر این همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌ها مطلوب بود و با مشکلات کم، اقدامات پیگیری می‌شد و تقریباً هیچ موردی در این مسیر به عنوان عدم همکاری وجود نداشت و این موضوع قابل تقدیر است.
وی گفت: مسئولیت تردد و حمل و نقل بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود و مدیریت بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل دنبال شد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی با الگو‌های مدیریتی که پیش از اربعین ایجاد کرد، توانست مدیریت خوبی را در حمل و نقل اربعین اجرا کند.
وی گفت: به ما پیشنهاد شد که تمامی اقدامات و خدمات را در حوزه اربعین، به صورت الکترونیک داشته باشیم که در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم در سال آینده خدمات اربعین را الکترونیکی ارایه دهیم.
وی افزود: امسال نیز سامانه سجا و ارتباطات مخابراتی ما سه میلیون و ۷۰۰ زائر را پوشش داد و ارسال ۱۰ میلیون پیام برای زائرین از اقدامات خوبی بود که انجام شد.
رحمانی فضلی همچنین عنوان کرد: سفیر ما در عراق در این ایام زحمات و اقدامات بسیاری انجام داد و ستاد اربعین در کشور عراق نیز نقش مهمی ایفا کردند. دولت عراق نیز در ایام اربعین اقدامات مورد نیاز را سامان داد و ما از این موضوع تشکر می‌کنیم.
وی با بیان اینکه سه میلیون و ۷۰۰ زائر در این ایام به عراق سفر کردند و بیماری خاصی اپیدمی نشد، افزود: بخش‌های بهداشت و درمان هلال احمر و اورژانس زحمات زیادی را برای تامین بهداشت و درمان زائران اربعین کشیدند که قابل تقدیر است.
وزیرکشور گفت: از زائرین و خانوده‌های ایشان و عموم مردم نیز تشکر ویژه‌ای داریم. لازم است بگویم هر زمان نیاز به هماهنگی با زائرین داشتیم، در قالب رسانه‌ها و صدا و سیما و همچنین استفاده از ارسال پیام برای تلفن‌های همراه مردم، از حُسن توجه زائرین بهره بردیم.
وی در مورد اقدامات صدا و سیما گفت: صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی در حرکت و تهییج اولیه بسیار نقش آفرین بود. البته توصیه ما این بود که صدا و سیما در موضوعات کیفی اربعین، اقداماتی را دنبال کند و در حوزه تهییج، نسبت به سال قبل اعمال مدیریت کند تا سقف پنج میلیون زائر را رعایت کنیم، چرا که علیرغم اینکه ما در داخل ایران می‌توانیم پنج میلیون زائر را مدیریت کنیم، اما وقتی وارد کشور عراق می‌شوند، با توجه به زیرساخت‌های موجود عراق، در صورتی که نتوانیم ساختار لازم را فراهم کنیم، ارائه خدمات به زائرین با مشکل مواجه خواهد شد.
وی در همین زمینه افزود: صدا و سیما همچنین اقدامات خوبی را در روند برگشت زائرین و تشویق آن‌ها برای مدیریت زمان بازگشت انجام داد. بقیه رسانه‌ها هم همکاری کردند. در مجموع رسانه‌ها در بحث‌های کیفی و کمی اربعین، هماهنگی و نظم پذیری، اقدامات خوبی را انجام دادند.
وی با یادآوری اینکه به موکب داران در صحبت‌های خود کم پرداخته ایم، خاطر نشان کرد، وقتی از نقش آفرینی مردم تقدیر می‌کنیم، شامل همه این مجموعه‌ها از جمله موکب داران است. موکب داران نهاد‌های جوشیده از مردم، با اعتقادات و انگیزه‌های قلبی هستند که نقش هماهنگی، مدیریت و مشارکت مردمی را بر عهده دارند و باید خاطر نشان کنم که موکب داران کار‌های بی نظیری را در خاک ایران و عراق انجام دادند.
وزیر کشور در این نشست همچنین از تلاش‌های ناجا، وزارت اطلاعات و ستاد کل نیرو‌های مسلح در خدمت رسانی به زائرین و تأمین امنیت در داخل ایران و دیگر هماهنگی‌های خوب در این عرصه تقدیر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیاده روی اربعین راهپیمایی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۵۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: متاسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان یزد، جعفر رحمانی در نشست تبیین مبانی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از معاونان برنامه و بودجه (طرح و برنامه) دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اندیشه این سازمان برگزار شد؛ از نتایج اجرایی نشدن کامل برنامه ششم توسعه مانند عدم تحقق رشد اقتصادی در دهه ۹۰ شمسی سخن گفت.

رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای کامل این برنامه و به ویژه استقرار نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع کند، گفت: متأسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور از برنامه‌های توسعه‌ای ناموفق کشور بود و تنها فقط ۳۰ درصد از آن محقق شده است، افزود: اگر برنامه‌ای را به نحو احسن تدوین، اما درست اجرا نکنیم، نتیجه آن کاهش سرمایه‌های اجتماعی و عدم اعتماد مردم نسبت به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت در کشور خواهد شد.

رحمانی ناترازی‌های انرژی و مالی در کشور را جدی خواند و گفت: برنامه هفتم توسعه با تغییر نگرش و به صورت مساله محور و با تاکید بر رشد فراگیر تدوین شده و دو اصل اولویت‌بندی درست و سازوکار انگیزشی کارا و اثربخش در آن دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استانی و مقامات کشوری در مقابل نسل آینده کشور مسئولیت دارند تا در پنج سال آینده ایرانی آبادتر بسازند، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی در کشور است چرا که ضمن ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند تحول در نظام اداری ایجاد کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم در پایان اجرای این برنامه مرتفع خواهد شد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به شعار سال و تحقق آن، جهش تولید با مشارکت مردم را تنها از مسیر پایبندی به اصول برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر دانست و بیان داشت: نیاز داریم برای نقش دادن به مردم در رسیدن به رشد اقتصاد و جهش تولید، بار دیگر اعتماد را به آنان بگردانیم که این امر مستلزم تلاش جدی همگان است و استقرار جدی نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند نقش موثرتری به استان‌ها در ۵ سال آینده بدهد.

رحمانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور کیک اقتصاد را بزرگ‌تر کرده و موجب آن می‌شود که مردم بیشتری از آن منفعت ببرند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم در ابتدا با نگاه ویژه به برنامه محوری در صدد اداره کشور به صورت عقلانی است و پیشران‌ها، مسائل بحران‌ساز و بسترها در برنامه هفتم توسعه به درستی دیده شده است.

وی با یادآوری اینکه استان یزد در برنامه محوری در کشور پیشرو بوده و تاکنون برنامه‌های تحولی زیادی همچون یزدِنوین، یزدِ بهره‌ور و یزدِ نوآور را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است، تاکید کرد: راهی جز اینکه طبق برنامه اصولی و عقلانی در کشور و به تبع آن در استان شروع کنیم به اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌های موجود بپردازیم وجود ندارد.

در ادامه این نشست افشین کسالائی، معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با بیان اینکه برای تحقق اهداف در استان‌ها باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کرد، اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی ستون فقرات نظام برنامه‌ریزی است.

به گفته معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تنها بر منابع عمومی متکی نیست و خلق و تجهیز منابع جدید، باید توسط مدیران در نظر گرفته شود.

کسلائیی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار این برنامه با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی‌ترین پیشران‌ها، رد مهمترین بحران‌ها و خلق مهمترین بسترهای پیشرفت کشور ترسیم شده است.

در پایان این نشست حاضرین به طرح سوالات و ابهامات خود در خصوص این برنامه پرداختند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را نیز بیان کردند.

کد خبر 747957

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • کشتی اصفهان در مسیر موفقیت است
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • مسئولان با ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان
  • برنامه‌ریزی‌ها به سمت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی پیش رود