Web Analytics Made Easy - Statcounter

13 آبان، روز دانش‌آموز نامیده شده است، روزی که یادآور مبارزه دانش‌آموزان با رژیم طاغوت و تجمع جمعی از آنها در محوطه دانشگاه تهران و همچنین تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام است.

در میان خیل عظیم نوجوانان دانش‌آموز که در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی به دلیل خلاقیت، استعداد یا فعالیتی ویژه خوش می‌درخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت در زمینه قرآنی از جمله این عرصه‌ها است.

محمدرضا ولی‌محمدی، قاری و حافظ کل قرآن کشورمان از میان این دانش‌آموزان سخت‌کوش و بااستعداد است. او از قوم ترکمن سر برآورده و اهل‌ تسنن بوده و ساکن یکی از مناطق مرزی به نام گُمیش‌تپه در شمال غربی استان گلستان است. محمدرضا در مسابقات استانی و کشوری حائز رتبه‌های برتر شده است و حتی در کسوت نماینده جمهوری اسلامی ایران به بیست‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی اعزام شده است.

او متولد سال 84 است و مشغول به تحصیل در پایه نهم است. بنابر گفته محمدرضا از کودکی به تلاوت قرآن علاقه‌مند بوده است تا اینکه در 11سالگی به صورت تخصصی تحت نظر استاد حافظ اراز محمد آخوند یمرلی در حوزه علمیه شیخ محمد قاری عاصمی به فراگیری قواعد و فنون قرآن پرداخته است. هنگامی که پایه پنجم بوده است به آن حوزه علمیه و دارالقرآن رفته و در کلاس ششم هم موفق به حفظ کل شده است.

محمدرضا تنها عضو خانواده‌اش است که علاقه‌مند به حفظ آیات کلام وحی بوده است، با وجود اینکه یک برادر و دو خواهر بزرگتر از خود دارد اما آنها تنها سوره‌هایی از کلام وحی را حفظ هستند، البته با قرآن روزانه مأنوس هستند. پدرش نیز معلم و مادرش خانه‌دار است.

ولی‌محمدی در گفت‌وگو با ایکنا از تشویق‌ها و راهنمایی‌های پدر و مادرش برای حضور و استمرار این حضور گفت و حفظ کل قرآن را توفیق الهی دانست که نصیبش شده است، اظهار کرد: بالاخره موفق شدم و توانستم به مدت 14 ماه حافظ کل قرآن شوم. البته خاطرم هست که در مدرسه‌مان مسابقه قرآن با رشته‌های مختلف تلاوت و اذان بود این پیش از آشنایی‌ام با استادم بود. پس از اینکه در این مسابقه در رشته قرائت حضور پیدا کردم، جمعی اساتید قرآنی حضور داشتند و استعدادم شناخته شد به گونه‌ای که بعد از آن استادم به خانه ما آمد و از استعدادم در زمینه حفظ قرآن به خانواده‌ام گفتند و بعد از آن به حوزه علمیه شخ عاصمی رفتم و تحت نظارت استادم کار کردم.
این دانش‌آموز گمیشانی درباره روش حفظش که موفق شد طی یک سال و دوماه به حافظ شود، اضافه کرد: برنامه‌ریزی مناسب لازمه انجام هر کار خوبی است بطوری که هر روز دو تا سه ساعت مشغول به حفظ جدید و مرور محفوظاتم بودم، البته در کنار آن به درس‌هایم نیز اهمیت می‌دادم و سعی می‌کردم همواره این دور را در کنار هم داشته باشیم. به عبارت دیگر روزانه دوصفحه از آیات کلام وحی را همراه با شماره آیات و شماره صفحات حفظ می‌کردم و در حال حاضر نیز برای مرور محوفظات و تثبیت نیز همین برنامه روزانه و منظم را دارم.
حفظ قرآن و تدبر در معانی آن، دل‌ها را به سمت قرآن می کشاند
محمدرضا از جزء سی‌ام و سوره والضحی و سپس اجزاء 29 و 28 حفظش را آغاز کرد و سپس از جزء اول ادامه حفظش را دنبال کرده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه روزانه تثبیت و مرور محفوظاتش به درسش لطمه نمی‌زند، گفت: معتقدم هر فردی به فراگیری قران و حفظ آیات و تدبر در معانی آیات روی بیاورد، قطعا تأثیر خوبی در درس‌هایش خواهد گذاشت به گونه‌ای که در زندگی و کارهایش موفق‌تر است.

این حافظ نوجوان کشورمان از حس و حال هنگامی که دوستانش متوجه می‌شدند او حافظ قرآن است، گفت و افزود: باید بگویم شاید در زمینه گرایش آنها به قرآن بی‌تأثیر نبودم. به دوستانم از موفقیت‌ها و یا حس آرامشی که از مؤانست و حفظ قرآن بدست آوردم می‌گفتم و می‌گویم و برخی از آنها با حفظ قرآن و سوره‌های کوچک گرایش پیدا کرده‌اند و به عبارت دیگر با قرآن انس پیدا کرده‌اند.
ولی‌پور سخت‌ترین آیه‌ای که حفظ کرده است آیه 282 سوره مبارکه بقره می‌داند و افزود: چون طولانی‌ترین آیه قرآن است که هنوز سختی حفظ آن در ذهنم است. اما بیشترین سوره‌ای که سعی می‌کنم روزانه با خودم زمزمه کنم سوره‌های ملک، یاسین و الرحمن است.
محمدرضا از علت قرائت روزانه این سوره‌ها، گفت: به دلیل موضوع این سه سوره است، چنانکه در سوره الرحمن توجه به نعمت‌های خاص خداوند است، سوره یاسین پیرامون توحید، معاد، وحی، قرآن، و بشارت و انذار است، همچنین درباره قرائت سوره ملک در هر شب در احادیث آمده است که افراد از عذاب قبر نجات پیدا می‌کنند، بخاطر همین طی برنامه‌ روزانه هر روزه تلاش می‌کنم.
این حافظ و قاری نوجوان اهل تسنن کشورمان درباره برکات حفظ کلام وحی در زندگی‌اش، بیان کرد: حفظ قرآن و تدبر در معانی آن، دل‌ها را به سمت و سوی قرآن می کشاند و تدبر در معانی کلام وحی کمک کننده انس است و این انس موجب می‌شود تا در بکارگیری آن در زندگی تلاش کنی.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمینه برای حفظ و قرائت نوجوانان و خردسالان و جوانان در سطح شهرستان فراهم است؟ گفت: بله، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این حوزه‌ها و دارالقرآن‌ها به صورت تخصصی این عرصه‌ها را دنبال کنند.
محمدرضا درباره علاقه‌اش به عرصه قرائت گفت: در حال حاضر نیز از اساتیدی چون عبدالباسط، محمدصدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل و سعید مسلم تقلید می‌کنم بدون اینکه تحت نظارت استاد خاصی باشم و در اولویتم است که به یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی مراجعه کنم چون احمد ابوالقاسمی و محمدرضا پورزگری.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مستلزم اینست که به تهران بیایید و یا اینکه آن اساتید در آن شهرها دوره‌ها و کلاس‌هایی را دارند؟ ادامه داد: نمی‌دانم دوره‌هایی را در شهر محل سکونت ما و یا استان داشته باشند. فکر می کنم باید به تهران بیام و از آنها استفاده کنم.
حضور حداکثری برای بهره‌مندی از دانستی‌ها
این دانش‌آموز اهل تسنن کشورمان درباره فضای محافل و قاریان و حافظان اهل سنت و تشیع در گمیشان اظهار کرد: الحمدلله محافل قرآنی زیادی در استان گلستان به ویژه منطقه ترکن صحرا برگزار می‌شود، همچنین کلاس‌های آموزش فنون تلاوت و قرائت قرآن و همچنین آموزش احکام دینی و تجوید برگزار می‌شود و این دوره‌ها و کلاس‌ها و محافل با حضور مردم زیادی برگزار می‌شود تا از آن دانستی‌ها بهره‌مند شوند.


وی با توجه به اینکه نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات امارات بوده و تجربه حضور در مسابقات قرآن دیگر کشورها را نیز دارد در مقایسه با مسابقات کشورمان، افزود: مسابقات کشور امارات با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان همراه بود اما مسابقات در کشورما هم از سطح بالا با رقابت‌های خوب متسابقان همراه است اما تعداد شرکت‌کنندگان در کشور ما با غربال بیشتری و تعداد کمتری برگزار می‌شود.
محمدرضا در زمینه داوری مسابقات، اضافه کرد: نمره در مسابقات کشور امارات از 100 نمره است که 70 نمره آن مربوط به حفظ و 25 نمره آن مربوط به تجوید و وقف و ابتدا و 5 نمره مربوط به صوت است اما در مسابقات کشوری دانش‌آموزی که شرکت کردم نمره از 200 بوده است که 100 نمره آن برای حفظ و 35 نمره برای تجوید و 20 نمره برای صوت و 15 نمره برای وقف و ابتدا و 30 نمره برای لحن بود که اینکه 200 نمره بود خوب بود.
وی با اشاره به اینکه اما اعزام نماینده کشورمان برای حضور قوی‌تر در مسابقات دیگر کشورها مستلزم برگزاری دوره‌های تخصصی است، گفت: باید دوره‌های تخصصی از لحاظ حفظ، صوت و تجوید و شفاف سازی آیین‌نامه مسابقات دیگر کشورها و همچنین بهره‌مندی از تجربیات شرکت‌کنندگان ادوار گذشته، برگزار شود تا فرد موفق‌تر در مسابقات قرآنی سایر کشورها حضور پیدا کند.

این دانش‌آموز حافظ کل قرآن درباره حرفه مورد علاقه‌اش و برنامه آینده قرآنی‌اش‌، بیان کرد: اگر خداوند این توفیق را به من عنایت کنم در زمینه پزشکی در جامعه انسانی می‌خواهم خدمت کنم و از سوی دیگر می‌خواهم استاد قرآن در زمینه حفظ و قرائت شوم.


این دانش‌آموز اهل تسنن کشورمان دارای رتبه‌های متعدد و متنوع در مسابقات کشوری و منطقه‌ای و استانی است، وی اذعان دارد: حضور در مسابقات و کسب رتبه در تشویق حافظ قرآن مؤثر است. چنانکه رتبه‌ اول در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌‌آموزی طی‌ سال‌های 94 و 95 و 96 در در رشته حفظ کل را کسب کرده است. همچنین در مرحله استانی این مسابقات که در مینو دشت برگزار شد رتبه نخست را کسب کرده است.
از دیگر رتبه‌های محمدرضا می‌توان به کسب رتبه نخست در رشته حفظ کل در مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور و رتبه نخست رشته 20 جزء در سی و هفتمین دوره این مسابقات در مشهرد مقدس، اشاره کرد.
حلاوت استقبال مردم پس از بازگشت از مسابقات کشوری
محمدرضا به بیان بهترین خاطره‌اش پس از بازگشت از یکی از مسابقات پرداخت و افزود: هنگامی که از سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی که به میزبانی تهران برگزار شد با کسب رتبه نخست رشنه حفظ کل قرآن به شهرستان برگشتم، هنگامی که به سطح شهر آمدم مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفتم بطوری که شیرینی و شکلات میان مردم توزیع می‌کردند که این بهترین خاطره من تا کنون بود که هنوز شیرینی آن با من است .


این حافظ نوجوان کشورمان به هم سن و سالان خود برای گرایش به عرصه‌های قرآنی، گفت: نوجوانان همیشه قرآن را سرلوحه کارشان قرار دهند و با قرآن مأنوس باشند تا خداوند یاری دهنده آنها باشد. همچنین جوانان به حفظ قرآن گرایش پیدا کنند چنانکه این از منویات مقام معظم رهبری است و باید به فرمایش ایشان که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است، جامه عمل بپوشانیم و جوانان سعی کنند بیشتر در عرصه حفظ قرآن بدرخشتند و امیدورایم شاهد توفیقات روزافزون جوانان و نوجوانان در این زمینه باشیم.
وی همچنین از همراهی اساتید و خانواده‌اش برای رسیدن به موفقیت در عرصه حفظ و قرائت قرآن تشکر کرد و برای دیگر افرادی که در این راه به وی خدمت کرده‌اند، آرزوی موفقیت کرد.

 

در ادامه یکی از اجراهای محمدرضا ولی‌محمدی، حافظ و قاری دانش‌آموز اهل تسنن کشورمان را می‌توانید بشنوید.

دانلود انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن مسابقات قرآن دانش آموزی منویات مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

اسماعیل کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مسابقات ورزشی مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان در شهر سنندج برگزار می‌شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در چهار رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند، گفت: این مسابقات در رشته‌های ورزشی فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز و والیبال برگزار می‌شود.

وی افزود: در رشته‌های فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز دانش‌آموزان دختر و پسر شرکت دارند اما رقابت در رشته والیبال ویژه دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان است.

کوهی خاطرنشان کرد: این دوره مسابقات ورزشی از تاریخ یازدهم الی چهاردهم اردیبهشت ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسابقات تعداد ۲۸۵ نفر از دانش آموزان برگزیده مسابقات شهرستانی مدارس سمپاد حضور دارند، گفت: این مسابقات در چهار سالن ورزشی اوراز، شهید احمدپناه، استقلال و هنرستان تندرستی پسران به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: مسابقات فوتسال دختران برای اولین بار است بین دانش‌آموزان سمپاد کشور به صورت آزمایشی و در مدارس سمپاد استان کردستان برگزار خواهد شد.

کوهی افزود: برگزاری این دوره مسابقات ورزشی در مدارس استعداد درخشان سبب ایجاد شور و هیجان در بین دانش‌آموزان این مدارس شده است.

کد خبر 6088486

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۱۶سفیر دانش‌آموز رضوی در آران و بیدگل
  • برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی