Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و  فرهنگی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا با تاکید بر ایجاد تحول در حوزه گفت: تحول همیشه به معنای رفرم و اصلاح نیست بلکه در برخی موارد زمانی شاهد تحول خواهیم بود که دگرگونی اساسی ایجاد شود.

نبوی با بیان اینکه زمانه امروز با صد یا 200 سال قبل متفاوت است، تصریح کرد: اینکه امروز هم روند عادی 200 سال قبل را بخواهیم دنبال کنیم و آن را ادامه دهیم کار درستی نیست، ابتدا باید اهداف را تعریف کنیم و طلاب را متناسب با اهداف تربیت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید ببینیم حوزه برای چه تشکیل شده است تصریح کرد: همه کارهای علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیت طلبه باید متناسب با تعریف ما از چرایی تاسیس حوزه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

نبوی با بیان اینکه همه طلاب را اگر با هدف رسیدن به اجتهاد تربیت کنیم و سوخت و سوزهای آن را به کارهای دیگر بفرستیم درست نیست اظهار کرد: اولاً بسیاری از طلاب توان اجتهاد را ندارند، ثانیاً در بخش‌های دیگر مانند تبلیغ مبلغان کارآزموده، همچنین تربیت پژوهشگر هم نیازمند طلاب با سواد هستیم.

معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه  با تصریح بر اینکه باید هدف‌گرا باشیم و همه برنامه‌ها را در این راستا تعریف کنیم، بیان کرد: نمونه موفقی که در حوزه انجام شد بحث سفیران هدایت بود؛ در سفیران، طلاب بعد از خواندن 5 سال درس به کار تبلیغ می‌پردازند و گاهی از طلبه‌ای که 10 تا 12 سال درس خوانده موفق تر هستند و نتیجه خوبی از مدارس سفیران در مجموع گرفتیم.

نبوی با بیان اینکه مدتی است سفیران هدایت به معاونت آموزش حوزه واگذار شده است، بیان کرد: اگر طلبه در مدت 5 سال می‌تواند به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسد چرا او را ده تا 12 سال نگه داریم.

وی با بیان اینکه حرکت‌هایی برای تحول در حوزه شروع شده و شاهد برطرف شدن موانع هستیم اظهار کرد: باید روند تحول را سرعت بدهیم و سمت و سوی کلی آموزش و پژوهش به سمت اهداف باشد وگرنه مشکلات حفظ خواهند شد.

وی تصریح کرد: تحول هم لزوما بسنده کردن به اصلاح نیست و ممکن است در جایی نیاز باشد که دگرگونی واقعی ایجاد کنیم.  

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه‌های علمیه افزود: حوزه امروز باید پاسخگوی نیازهای ملی و بین‌المللی در عرصه‌های مختلف باشد؛ بنابراین قطعا وضعیت آموزش و پژوهش، تبلیغ و کارهای دیگر باید متفاوت از گذشته باشد.

وی تصریح کرد: حوزه در دوره‌های گذشته محدود به چند هزار طلبه بود و دامنه تبلیغ آن هم محدود بود، اما امروز ده‌ها هزار طلبه در حوزه‌ها تحصیل می‌کنند و شبهات و مسائل مستحدثه و جدید هم آنقدر زیاد شده است که دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته فرایند آموزشی، پژوهشی و تبلیغی را مدیریت کنیم.

معاون تبلیغی فرهنگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های صورت گرفته برای ایجاد تحول در حوزه و نظام آموزشی کشور، توسعه مدارس امین است که امروز نزدیک به سه هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است و یک روحانی به اقامه نماز جماعت و مشاوره‌های مذهبی مشغول است.

نبوی بیان کرد: توسعه اخلاق در سطوح مختلف حوزه، توجه بیشتر به قرآن در دروس، آشنایی طلاب با فنون تبلیغ و مهارت‌های آن همچنین توسعه زبان‌ عربی برای پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام از جمله مصادیق تحول در حوزه بوده است، اما متناسب‌سازی کارها براساس نیازها و اهداف همواره باید مدنظر باشد تا سرعت تحول افزایش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم نبوی تحول اجتهاد سفیران هدایت معاون تبلیغ و فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سالروز شهادت معلمِ شهید مرتضی مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم، مسابقه علمی با شرکت طلاب مدارس علمیه پاکستان برگزار شد.

در این رویداد علمی بیش از ۲۵۰۰ طلبه در سطوح مقدماتی، متوسط و عالی به رقابت پرداختند.المپیاد علمی بصورت همزمان در ۵ ایالت پاکستان و در ۳۵ مرکز و با شرکت بیش از ۲۵۰۰ طلبه خواهر و برادر برگزار شد. لازم به ذکر است این المپیاد توسط معاونت آموزش نمایندگی جامعه المصطفی در پاکستان برنامه ریزی و اجرا شد.

به گفته معاون آموزش نمایندگی پاکستان این رقابت علمی با استقبال خوب مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان همراه بود و این نمایندگی در نظر دارد در سالهای آینده در سطح کمی و کیفی بالاتری این المپیاد را برگزار نماید.

در جلسه هماهنگی برگزاری این برنامه علمی، حجت الاسلام دادسرشت نماینده جامعة المصطفی در پاکستان تاکید کرد که هدف این نمایندگی تقویت حوزه‌های علمیه پاکستان و رشد علمی طلاب و ارتقای کیفیت آموزش آنهاست که یکی از راههای مؤثر آن برگزاری اینگونه مسابقات است.

مدیران و اساتید مدارس پاکستان نیز ضمن تاکید بر ادامه چنین برنامه‌هایی آن را باعث ایجاد فضای رقابت سالم علمی بین طلاب مدارس دانستند.

در روزهای پیش رو نتیجه المپیاد علمی اعلام و طی مراسمی در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان از طلاب برتر تجلیل بعمل خواهد آمد.

کد خبر 6096100 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد