Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:13:57 GMT

قدرت آمریکا رو به افول و زوال است

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۷۶۴۲

قدرت آمریکا رو به افول و زوال است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی رحیم صفوی» روز دوشنبه در جمع شورای تخصصی حوزه دستیاری و مشاورت عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به پیشینه  اقدامات آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از کودتای ۲۸  مرداد سال ۱۳۳۲ که آمریکائی‌ها در ایران انجام دادند و دولت مصدق را سرنگون و شاه  فراری را به ایران بازگرداندند، آمریکا عملا جایگزین سلطه انگلیس بر مقدورات کشور عزیزمان ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تا پیروزی انقلاب اسلامی مردم عزیز ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری حضرت امام (ره) و تا کنون هیچگاه آمریکا چشم طمع از ایران و منطقه غرب آسیا برنداشته است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: اینگونه نیست که رژیم قانون‌شکن و عهدشکن آمریکا فقط با ایران سر دشمنی داشته باشد،  بلکه ماهیت استکباری و قدرت‌طلبی نظام سیاسی آمریکا از سال ۱۳۵۰ هجری شمسی و در زمان نیکسون با حضور قویتر نظامی و سیاسی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه بدنبال سلطه کامل و چپاول ثروت و نفت و منافع این منطقه بوده است و این رفتار ادامه دارد و آن را حق خود می‌داند و این موضوع را جزو منافع ملی آمریکا و سیاست خارجی خود تعریف کرده‌اند.

سرلشکر صفوی بیان کرد: اگر تا دیروز با نقاب‌های رنگارنگ این اهداف را دنبال می‌کردند، هم اکنون با تغییر شرایط محیط بین‌المللی و فرتوت شدن این رژیم استعماری و قدرتمند شدن ایران اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی نقاب از چهره برداشته‌اند و رئیس جمهوری بی‌خرد و شارلاتان و بی‌ادب آمریکا علنا از غارت نفت سوریه آنهم هر ماه ۳۰ میلیون دلار و اینکه من نفت را دوست دارم سخن می‌گوید و اصرار دارد برای دیگران همچون چین، روسیه و ونزوئلا و کره شمالی و ایران تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: اما آمریکا و رئیس جمهوری فعلی آن غافل از آن هستند که در ۱۳ آبان  ۱۳۵۸ آمریکا قویتر از حالا بود، لیکن امام بزرگوار ما و ملت قهرمان ایران آمریکا را شکست دادند و لانه جاسوسی آمریکا را که ام‌الفساد بود تسخیر کردند و اسناد دخالت‌های آمریکا در ایران را دانشجویان بصورت کتاب منتشر کردند.

قدرت آمریکا رو به افول و زوال است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با اشاره به روند افول قدرت آمریکا طی چهار دهه گذشته گفت: با نگاهی واقع‌بینانه به تغییر و تحولات سیاسی و ژئوپلیتیکی منطقه و جهان می‌توان دریافت که قدرت آمریکا رو به افول و زوال است و آمریکای کنونی به مراتب ضعیف‌تر و بی‌آبروتر از آمریکای چهار دهه گذشته شده، البته ممکن است این سقوط پس از تقابل و چالش جهانی برای آمریکائی‌ها رخ دهد.

سرلشکر صفوی در ادامه با اشاره به قدرت‌گیری جمهوری اسلامی ایران در برابر افول قدرت آمریکا اظهار داشت: در شکست آمریکائی‌ها برای دسترسی مطلوب به اهدافشان در افغانستان و عراق و البته دیگر صحنه‌ها، انقلاب اسلامی تاثیر گذار بوده است و حمایت سیاسی و مشاوره نظامی ایران بود که باعث شکست آمریکا و متحدان غربی و عربی و برخی کشورهای منطقه در سوریه و شکست تروریست‌های تکفیری در حلب و موصل شد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) موجب همبستگی ملل مسلمان و باعث تقویت و استحکام مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و حتی یمن با فرهنگ مشترک حول محور اسلام و قرآن شد و حقیقتا طی ۳۸ سال گذشته و حوادثی که در این تاریخ کوتاه و فشرده حیات مجدد اسلام در عصر انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است خارج از مقیاس و باورهای عادی مردم ما و جریان جهان بوده است و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معیارها و باورپذیری ملت‌ها را از دین اسلام و تعالیم عزت بخش قرآنی همچون جهاد و دفاع را عیان و مشخص کرد و دامنه پذیرش باورها نسبت به رخدادهای به ظاهر غیرممکن را عوض کرد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا در تغییر چهره راهبردی جهان و منطقه خاطرنشان کرد: آمریکا توانایی تغییر چهره راهبردی منطقه و جهان را بنفع خودش ندارد و تمامی تحولات چین، روسیه و هند به ضرر آمریکائی‌ها در حال رقم خوردن است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری افغانستان آمریکا فلسطین عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۷۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، بهای نفت برنت در معاملات روز جمعه، با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش کرد و به ۸۹.۵ دلار برای هر بشکه رسید. این رشد آرام، یکی از نتایج کاهش نسبی ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است که به سرمایه‌گذاران مهلتی داده تا بیشتر به عوامل مثبت اقتصاد جهانی توجه کنند و البته در صورت شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها، آرامش بازار نفت نیز بر باد خواهد رفت.

در این میان، بازار انرژی با تهدید ناشی از تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه نیز روبروست. پاتریک پویانه، مدیرعامل «توتال انرژی» به‌عنوان یکی از ذینفعان پروژه «یامال ال‌ان‌جی» که اروپا به دنبال تحریم آن است، می‌گوید: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم کند، قیمت ال‌ان‌جی به‌سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از این پروژه کاملاً محدود است.

در مقابل آرامش بازار نفت، بازار جهانی طلا با ناآرامی روبرو شده و قیمت‌ها در این بازار پایین آمده است. قیمت هر اونس طلای جهانی به ۲۳۳۱ دلار رسیده که تقریباً ۱۰۰ دلار نسبت به بالاترین رکورد تاریخ در ۱۲ آوریل پایین‌تر است. افول ۱۰۰ دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار ناآرام فعلی، ناشی از کاهش نسبی تنش‌های ژئوپلیتیکی است و عمر آن محدود به زمانی است که تنش‌ها در سطح پایین باقی بماند.

کاهش شیب رشد اقتصاد آمریکا، خبر دیگری است که در اقتصاد جهانی دست‌به‌دست می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهند که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه‌ماهه ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از برآورد ۲.۴ درصدی است.

همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، به‌عنوان متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو، با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه‌ماهه ۲۰۲۴ افزایش یافته که بزرگ‌ترین افزایش آن در یک سال را رقم زده است.

در این‌سوی جهان، متحد آسیایی آمریکا یعنی ژاپن برخلاف ایالات‌متحده به دنبال بالا بردن نرخ تورم است و آمارها از کاهش ضریب موفقیت آن خبر می‌دهد. طبق اعلام اداره آمار ژاپن، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای توکیو بسیار کمتر از انتظار بوده و در ماه آوریل به میزان ۱.۸ درصد رشد کرده است. این رقم در مقایسه با داده‌های سالانه ماه قبل که ۲.۶ درصد محاسبه شده بود، کاهش یافته است.

تثبیت سیاست نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه نیز از خبرهای مهم اقتصاد منطقه‌ای است. بانک مرکزی جمهوری ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را پس از افزایش در ماه گذشته بدون تغییر در ۵۰ درصد نگه می‌دارد و البته به‌شدت به ریسک‌های تورمی توجه می‌کند و تا زمانی که شاهد کاهش قابل‌توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه نباشد، موضع پولی فشرده خود را حفظ خواهد کرد.

سقوط سودآوری استخراج‌کنندگان بیت کوین، خبر دیگری است که اقتصاد جهانی به آن توجه نشان داده است. سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. خبرها حاکی از این است که شاخص هش‌ریت که میانگین درآمد استخراج‌کنندگان به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد و معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است، پس از چهارمین رویداد هاوینگ در هفته گذشته، سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قیمت هش در جمعه گذشته به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت.

کد خبر 847593 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان قیمت نفت و گاز

دیگر خبرها

  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • فرمانده کل سپاه، پیام صادر کرد +جزئیات
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست