Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:05:04 GMT

اعترافی از مقامات بعثی در ۱۳ آبان۵۹

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۹۶۴۳

اعترافی از مقامات بعثی در ۱۳ آبان۵۹

درتاریخ ۱۳۵۹/۸/۱۳ رادیو بغداد، به نقل از مقامات عراق شهید تندگویان و همراهان وی را اسرای نظامی دانسته و از اینکه عراق درصدد تبادل اسرای جنگی عراقی با وزیرنفت است، خبرمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، همچنین این رادیو با قرائت متنی، کاملا وابستگی رژیم عراق را به ابرقدرتهای شرقی و غربی نشان می‌دهد و خطاب به مسئولان ایرانی که به عراق نسبت به تخلف از حقوق بین‌المللی هشدارداده بودند یادآور دست گیری ۵۲جاسوس آمریکایی می‌شود و کاملاً مشخص است که به تلافی با گروگان گیری جاسوسان آمریکایی برآمده است:«.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دولت عراق تندگویان و همراهانش را اسرای جنگی می‌داند.... و درخواست آزادی تندگویان و نیز عنوان تخلف از حقوق بین‌المللی از سوی ایران یعنی کشوری صورت می‌گیرد که به مدت یک سال است که ۵۲ آمریکایی را در کشورش به عنوان گروگان نگهداری می‌کند...»

محمد جواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در سپیده ‌دم روز ۲۶ خرداد سال ۱۳۲۹ در محله خانی آباد تهران متولد شد. قبل از اینکه به مدرسه برود، پدرش او را به مسجد برد و با قرآن آشنا کرد. پدرش از هواداران «آیت الله کاشانی» روحانی مبارز و مشهور نهضت ملی شدن نفت ایران بود. جواد در محیط ساده خانواده آموخت که معیار اصلی و هدف واقعی زندگی تجمل و رفاه نیست، بلکه غیر از مادیات، ارزشهای والاتر و برتر دیگری نیز وجود دارد به همین دلیل در طول زندگی خود هیچ‌گاه اجازه نداد، وسیله برای او هدف شود.

محمد جواد تندگویان در اواسط سال ۱۳۵۹، به دعوت شهید رجایی و به گزینش شهید دکتر بهشتی، به این کابینه مکتبی دعوت شد و به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی مشغول به کار شد. ایام وزارت تندگویان، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی بود و او در این مدت یک ماه وچند روز، هیچ گاه در پشت میز آرام نگرفت و اسیر عنوان نشد و یک وزیر تمام عیار بسیجی بود. تندگویان چندین مرتبه در این مدت کوتاه به آبادان سفر کرد و اگر تدبیر او نبود، اثری از پالایشگاه آبادان باقی نمی‌ماند.

محمد جواد تندگویان در سفر آخرش به پالایشگاه آبادان در روز ۸/۹ /۱۳۵۹ در جاده ماهشهربه آبادان به همراه دو نفر از معاونان خود مهندس یحیوی و مهندس بوشهری اسیر شدند. دربیانیه ۱۱۸ فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق آمده است: «واحدهای کماندویی مقدم ما توانستند روز ۳۱ اکتبر، محمد جواد تندگویان، وزیر نفت ایران را اسیر کنند و وی به بغداد منتقل شده است.»

گفته می‌شود هنگامی که بعثی ها قصد اعدام اسرا را داشتند، تندگویان با معرفی خود به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران جان همراهانش را نجات داد. بر خلاف اعلام رسمی دشمن و اعتراف رژیم عراق به دستگیری و اسارت وی، حقوق مربوط به اسیران غیرنظامی درباره وی رعایت نشد و وی زیر شکنجه سنگین به شهادت رسید.

به گفته همراهان شهید تندگویان،ایشان با صبر و استقامت بی نظیر وبا تکیه بر یگانه محبوبش و توکل برخدا با تحمل شکنجه‌های گوناگون در حال گذراندن ایام اسارت بود ولی دشمن حتی وجود در بند او را هم نتوانست تحمل کند و در پگاهی به خون نشسته،این غریب درد آشنا را به شهادت رساند و چه شایسته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای تندگویان را «شهید غریب» خواندند.

پیکر شهید تندگویان در تاریخ ۲۵ آذر۱۳۷۰ در عتبات عالیات نجف، کربلا و کاظمین با حضور اعضا هیئت و کاردار سفارت ایران و خانواده شان با احترام طواف داده شد و در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۷۰ در مرز منظریه ـ خسروی به وسیله صلیب سرخ و هیئت عراقی تحویل هیئت ایرانی شد.

منابع:

روزشمار جنگ ایران وعراق، کتاب یازدهم هویزه، آخرین گام‌های اشغالگر

کتاب روایتی از اسارت شهید تندگویان، معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نوشته جلیل جباری

خبرگزاری پارس، گزارش‌های ویژه  نشریه ۲۲۹، ۱۲ /۸ /۱۳۵۹ رادیو صوت الجماهیر(بغداد).

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهدا شهید تندگویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند

نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیت‌های خود عمل کرده و جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق امروز -شنبه- در یک سخنرانی در کنفرانس کار کشورهای عربی که به میزبانی بغداد در حال برگزاری است، گفت: برگزاری این کنفرانس در شرایط سخت و استثنایی در دو سطح منطقه و جهان برگزار می‌شود، زیرا تجاوزهای رژیم جنایتکار اسرائیل علیه مردم مقاوم غزه همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش خبرگزاری المعلومه، وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با تجاوزهای خود قوانین بین‌المللی، عرف جنگ و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرد. صهیونیست‌ها با سیطره خود باعث شدند که برادران فلسطینی نیازهای زندگی روزانه از جمله غذا، دارو و مسکن امن نداشته باشند.

نخست‌وزیر عراق از جامعه بین‌المللی و موسسات آن خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و براساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و مسئولیت انسانی و اخلاقی، جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غره را متوقف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جهان امروز شاهد بحران‌هایی است که بر اقتصاد تمام جهان و اوضاع اجتماعی، روانی و اقتصادی ملت‌های عربی تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این گزارش، فعالیت پنجاهمین دوره از کنفرانس کار کشورهای عربی صبح امروز در بغداد آغاز و تا چهارم ماه مه ادامه خواهد داشت. در این کنفرانس مسائل مرتبط با بازارهای کار و کارگران در کشورهای عربی بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • زیرگذر طرح بزرگراه شهید تندگویان به بهره برداری می رسد
  • معاون شهردار تهران‌: زیرگذر پروژه بزرگراه تندگویان تا دو هفته آینده باز می شود
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • واکنش ایران به درخواست آرژانتین از سایر کشورها برای بازداشت وزیر کشور
  • وزیر صهیونیست: بایدن به اسرائیل آسیب رساند