Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نماینده دادستان گفت: اقدامات گروه عظام باعث شد برخی خودرو‌های تولیدی چند دهه قبل به واسطه سودی که این‌ها از واردات قطعات می‌بردند همچنان از خط تولید خارج نشوند. تاریخ انتشار: 12:47 - 13 آبان 1398 - کد خبر: ۵۵۸۶۵۵ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، اخیرا یکی از روزنامه‌ها، ادعایی در مورد گروه عظام مطرح کرده است مبنی بر اینکه این گروه در تولید ۱۴ خودرو داخل کشور نقش مستقیم داشته که تقریبا ۴ مورد آن‌ها جزوخودرو‌های پر تیراژ کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این ادعا در حالی مطرح شد که متهم ردیف اول این پرونده یعنی عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید کننده قطعات خودرو) متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان است.
وامی که عباس ایروانی به بهانه تولید از بانک گرفت و صرف واردات شد

مسعود شاه‌محمدی نماینده دادستان در پرونده رسیدگی به اتهامات گروه عظام، در واکنش به ادعا‌های مطرح شده در رابطه با نقش عباس ایروانی در تولید تصریح کرد: عباس ایروانی تعداد محدودی کارگاه تولیدی داشت که حوزه فعالیت این کارگاه‌ها مونتاژ و سرهم بندی قطعات وارداتی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: بحث سر این است که ایروانی از بانک وام گرفته است؛ یعنی همه پول اولیه را از بیت المال قرض گرفته تا در راه تولید قرار دهد؛ اما عمده این پول را که مبلغ قابل توجهی هم هست در عرصه واردات قرار داده، ولی این واردات منجر به عدم تولید شده است.

شاه‌محمدی تاکید کرد: یکی از دلایل امروز مشکل تامین قطعات خودرو همین افرادی هستند که ارز دولتی دریافت و از تسهیلات بانکی و بیت المال استفاده کرده‌اند که ما را به خودکفایی در تولید برسانند، اما درآن برهه از زمان این پول‌ها را به واردات اختصاص دادند.

شاه محمدی تصریح کرد: اگر این انحصار وجود نداشت امروز نیازمند واردات از کشور‌های دیگر نبودیم، اگر ایروانی نمی‌توانست به واسطه زدوبند وام بگیرد و قرارداد‌ها را در ایران خودرو و سایپا با خودش تنظیم کند اکنون شرکت‌های نوپای دیگری می‌توانستند بومی سازی علم را در صنعت خودرو انجام دهند.
گروه عظام باعث شد پراید از چرخه تولید خارج نشود

وی یادآور شد: باید از این افراد پرسید حالا که واردات انجام دادید چرا قاچاق کردید؟ چرا تعرفه را پرداخت نکردید و چرا تعرفه ۲۵ درصدی را ۵ درصد اظهار کردید؟ چرا نماد شرکت خود را بر کالا‌های وارداتی و چینی می‌زدید؟

نماینده دادستان تاکید کرد: ایروانی می‌توانسته کالا را با ماخذ تعرفه وارد کرده و حق بیت المال را پرداخت کند؛ عمده کار آن‌ها واردات بوده، پول بیت المال برای ایجاد تولید و خودکفایی در عرصه تولید قطعات خودرویی مورد نیاز شرکت‌های خودروساز را با انحصاری که در دست داشتند قطعات دسته چندم چینی را وارد کرده‌اند.

شاه محمدی ادامه داد: این موضوع باعث شد برخی خودرو‌های تولید چند دهه قبل به واسطه سودی که گروه عظام از واردات قطعات می‌برد همچنان از خط تولید خارج نشوند.   بیشتر بخوانید:   قاضی صلواتی خطاب به متهم خاتمی ‎پور: پرداخت رشوه را به دستور سلسله مراتب گروه عظام انجام می‌دادید؟/ متهم: هر هزینه‌ای می‌کردیم شرکت پرداخت می‌کرد/ نماینده دادستان: پرداخت رشاء از سوی شرکت ساماندهی شده بود   وی با بیان اینکه بخش عمده فسادی که در بحث خودرو وجود دارد مربوط به همین افراد است، گفت: ما نتوانستیم تولید قطعات را در کشور بومی سازی کنیم که باعث شد تا افرادی که می‌توانستند این حرفه را پیش ببرند از گود خارج شوند و خودشان با زدوبند درون گود باشند.

هیچ گونه اعلام جرمی قبل از کشف ضابطین در گمرک صورت نگرفته است

شاه محمدی به موضوع منتشر شده در فضای مجازی درباره نماینده گمرک پرداخت و افزود: بحثی در فضای مجازی مطرح شد که نماینده گمرک تشکیل پرونده داده در صورتی که این فرد به اصرار بنده و قاضی در شعبه حاضر شد و اعلام کرد که ما شکایتی نداریم و اگر هم صحبتی کرد بخش عمده صحبت هایش به نفع آقای ایروانی بود.   بیشتر بخوانید:   چهارمین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو
نماینده دادستان با تاکید براینکه هیچ گونه اعلام جرمی در این خصوص قبل از کشف ضابطین در گمرک صورت نگرفته است، گفت: عمده تقصیری که ما می‌دانیم بر عهده مسئولان حقوقی در گمرک بوده است، چراکه اگر متوجه بزهی می‌شدند اعلام جرم نمی‌کردند و اگر اعلام جرمی هم صورت گرفته در همان مسایل جزئی خودشان بوده است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حقوقی و قضایی گروه عظام گمرک اعلام جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب

اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد تولید و فروش پژو کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، تولید گروه پژو در فروردین ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت حدود ۴۰ درصدی همراه شد تا زنگ خطر برای تولید این خانواده محبوب خودرویی به صدا در آید. تولید گروه پژو در فروردین امسال حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه ثبت شد این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ایران خودرویی‌ها نزدیک به ۱۸ هزار دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.

آبی‌های جاده مخصوص در فروش گروه پژو نیز افت حدود ۱۱ درصدی را در بازه زمانی یاد شده در کارنامه ثبت کردند.

بررسی آمار فروش ایران خودرویی‌ها نشان می‌دهد این خودروساز طی فروردین ۱۴۰۳ بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو برای متقاضیان فاکتور کرده است.

آمار فروش گروه پژو در سال ۱۴۰۲ از فروش حدود هشت هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع پژو حکایت می‌کند.

با توجه با اتفاق‌هایی که برای پژو پارس در سال گذشته افتاد به نظر می‌رسد بخشی از این افت تولید و فروش گروه پژو مربوط به پژو پارس باشد.

علاوه بر پژو پارس شاهد هستیم که ایران خودرویی‌ها تولید پژو ۲۰۶ را هم به طور کامل متوقف کردند.

آن طور که مشخص است آبی‌های جاده مخصوص در گروه پژو تمرکز خود را روی خانواده پژو ۲۰۷ قرار داده‌اند.

مدیران ایران خودرو به طور شفاف مشخص نکرده اند که تولید پژو پارس تنها تا پایان بهار ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند یا اینکه با توجه به مجوز افزایش قیمت تولید این خودرو همچنان در دستور کار قرار خواهد داشت.

چنانچه تولید خانواده پژو پارس ادامه دار نباشد و تنها خانواده خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص تولید آن را ادامه می‌دهد پژو ۲۰۷ باشد باید گفت که دیگر گروه پژو بخش بزرگی از کیک تولید و فروش این خودروساز را به خود اختصاص نخواهد داد.

چنانچه این اتفاق بیفتد باید دید ایران خودرو ظرفیت از دست رفته پژو را چگونه با سایر محصولاتش پُر خواهد کرد.

سیگنال ارسال شده از سوی اطلاعات کدال این خودروساز به بازار می‌تواند روی قیمت گروه پژو اثر گذاشته و نمودار قیمت‌ها را صعودی کند.

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • پیکاپ T ۹ برقی، گزینه واردات به ایران
  • پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس
  • بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در داخل و خارج کشور برپا می‌شود
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو