Web Analytics Made Easy - Statcounter

تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان امروز (دوشنبه) در حالی وارد نوزدهمین روز می شود که تکاپوی مردمی در بیروت و برخی شهرهای دیگر پس از  اینکه چند روز فروکش کرده بود، از سر گرفته شد.

نکته قابل توجه در تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها، مسدود شدن بسیاری از راههای ارتباطی و بزرگراهها است؛ اقدامی که مشکلات اساسی را در حمل و نقل به ویژه کالاها و خدمات ضروری مانند دارو، غذا و سوخت را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون سوال اینجاست چرا مسدود کردن راهها، اگر مطالبات مردم بهبود اوضاع معیشتی و مبارزه با فقر و فساد است، چرا راههای ارتباطی از همان روزهای نخست تظاهرات مسدود شد و روند بروز مشکلات در رفت و آمد مردم تا جایی پیش رفت که ارتش ورود کرده و مردم را به خودداری از مسدود کردن راهها و همکاری برای بازگشایی آن فراخواند.

"ناصر قندیل" سردبیر روزنامه "البناء" در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه مسدود کردن راهها اقدامی خطرناک است، زیرا به معنی مصادره آزادی و حقوق قشر از لبنانی ها است که می خواهند در محل کار یا دانشگاه یا هر نقطه دیگر حاضر شوند.

وی افزود: نیروهای امنیتی برای جلوگیری از انفجار اوضاع با باز کردن راهها مسئولیت سنگینی دارند و باید بتوانند گروههایی که این اقدام را انجام می دهند، مهار کنند و البته به نظر می رسد روند امور به این سمت در حرکت است و اعلام شده تا ظهر امروز راههایی که مسدود شده، بازگشایی خواهند شد و این نشان می دهد آنان نیز به این موضوع واقف هستند که بستن راهها و بروز مشکل در  رفت و آمد موجب عصبانیت مردم و انفجار اوضاع می شود و فرماندهی ارتش و نیروهای امنیتی را در برابر خطر و مسئولیت هایی قرار می دهد که قادر به تحمل آن نخواهند بود.

قندیل تصریح کرد: بستن راهها یک اقدام قلدارانه بوده و هیچ ارتباطی به تحرک مردمی ندارد؛ به عنوان مثال اعتصاب دانشگاهها به این معنی است که دانشجویان و  اساتید به دانشگاه نمی روند نه بستن راهها.

وی اضافه کرد: انقلاب ها مبتنی بر مردم است، نه بر کسانی که راهها را می بندند، بنابراین آنچه اکنون در این خصوص در لبنان در جریان است، سوء استفاده از تکاپوی مردم برای اجرای برنامه ای غیر مردمی است که با اقدامات شبیه اقداماتی شبیه نظامیان در ارتباط است.

این در حالی است که مسدود بودن راهها موجب شد بسیاری از لبنانی ها از روند زندگی معمول مانند حاضر شدن در محل کار و یا کلاس های درس محروم بمانند و یا از این مهم تر امکان انتقال بیماران به مراکز درمانی فراهم نشود و روند تامین دارو نیز با مشکل روبه رو شود.

در ادامه این روند وزیر بهداشت لبنان یک هفته پیش با توجه به مشکلاتی که در خصوص کمبود دارو و تامین آن برای بیماران از جمله بیماران مبتلا به سرطان ایجاد شده بود، در خصوص بروز فاجعه پزشکی و دارویی در نتیجه مسدود بودن راهها و نیز تعطیلات برخی موسسات از جمله بانک ها، هشدار داد.

مسدود کردن راهها همچنین موجب بروز برخوردهایی بین عابران با تظاهرکنندگان شد که نمونه آن را در "جل الدیب" ورودی شمالی بیروت و در هفته دوم تظاهرت شاهد بودیم.

به هر حال پس از اینکه تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان به مدت چهار روز فروکش کرده بود از دیروز بار دیگر از سرگرفته شد و معترضان در میدان "ریاض الصلح" و "الشهداء" در مرکز بیروت و نیز در سایر شهرها از جمله "صیدا" در جنوب و "طرابلس" در شمال به خیابان ها آمدند و بار دیگر اخباری مبنی بر مسدود شدن راهها به گوش رسید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان تظاهرات اعتراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۱۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی

رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: هم اینک هیچ مسیر مسدودی در جاده‌های اصلی استان وجود ندارد و تمام راه ها باز و تردد در جریان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسین میش‌مست اظهار کرد: شامگاه جمعه مسیر جاده‌ای شهر «بار» در نیشابور به دلیل سیلاب مسدود شده بود که این مسیر با تلاش راهداران بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی اضافه کرد: در مسیر سبزوار - شاهرود نیز دیشب گل و لای سطح جاده را گرفته بود و در این مسیر کندی حرکت وجود داشت که این جاده هم پاکسازی شد.

وی ادامه داد: دیروز ۶ فقره تصادف جرحی با هفت مصدوم و ۲۲ فقره تصادف خسارتی در جاده‌های استان رخ داده است.

میش‌مست افزود: اکنون ترافیک در مسیر مشهد- چناران پرحجم و در سایر جاده‌های استان عادی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روند اجرای عملیات پروژه تأمین آب آشامیدنی منطقه جنوب استان بررسی شد
  • عملیات خطرناک نجات حیوانات خانگی هنگام فوران آتشفشان + فیلم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • خسارت بارندگی به برخی جاده‌های استان بوشهر/ یک محور مسدود است
  • انتقامی که بازیگر معروف ترکیه از معلمانش گرفت
  • تظاهرات مردم مالزی در حمایت از غزه+ فیلم
  • زیباترین اما خطرناک‌ترین شهر ساحلی جهان
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • مسیر آبادان-ماهشهر مسدود است