Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر تلاش وزارت اقتصاد و دارایی برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی، گفت: پایه‌های مالیاتی در حوزه اقتصاد باید متناسب با تجربه کشورهای توسعه یافته اخذ شود که در حال حاضر در کشور ما اخذ مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی املاک و مستغلات جزو ضرورت ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اقتصادی-

 در سایر کشورها مالیات بر سود سپرده‌های بانکی به عنوان پایه مالیاتی با توجه به شاخص‌هایی مانند نرخ تورم اخذ می‌شود یعنی این مالیات در کشورهایی که میانگین نرخ تورم از نرخ سود سپرده بانکی کمتر است، اخذ می‌شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگرچه اخذ مالیات از سایر دارایی‌های پایه نیز ممکن است اما در شرایط فعلی اخذ مالیات بر عایدی املاک و مستغلات در اولویت است، افزود: براساس برخی شنیده‌ها، وزارت اقتصاد و دارایی درصدد است که اخذ سود از سپرده‌های بانکی را در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بگنجاند در حالیکه در سایر کشورها مالیات بر سود سپرده‌های بانکی به عنوان پایه مالیاتی با توجه به شاخص‌هایی مانند نرخ تورم اخذ می‌شود یعنی این مالیات در کشورهایی که میانگین نرخ تورم از نرخ سود سپرده بانکی کمتر است، اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که نرخ تورم بیش از نرخ سود سپرده بانکی باشد، سود سپرده نتوانسته بازده متناسب با تورم را کسب کند، اظهار کرد: اگر تورم در کشور ۴۰ یا ۵۰ درصد شود -که در برخی سال‌ها با آن روبرو بودیم- و سود سپرده ۲۰ درصد، سپرده‌گذار می‌تواند به جای سپرده گذاری در بانک، زمین، املاک و مستغلات خریداری کند و به ازای این سرمایه گذاری ۴۰ درصد سود به دست آورد.

نرخ تورم بیش از سود سپرده بانکی؛ سود سپرده تنبیه است نه تشویق

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر نرخ تورم بیش از سود سپرده شود سود، سپرده تنبیه است نه تشویق، ادامه داد: زمانی می‌توان از سود سپرده‌های بانکی مالیات اخذ کرد که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد.

اگر کشور به ثبات اقتصادی رسید و سود سپرده بانکی بیشتر از نرخ تورم شد، می‌توان از مابه التفاوت آن مالیات دریافت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر میانگین نرخ تورم بیش از نرخ سود سپرده بانکی باشد نرخ بازده از محل سود سپرده منفی خواهد شد. حال چگونه می‌توان از نرخ منفی، مالیات دریافت کرد؟ بنابراین اخذ مالیات از سود سپرده در شرایط فعلی منتفی بوده و ممکن نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اگر کشور به ثبات اقتصادی رسید و سود سپرده بانکی بیشتر از نرخ تورم شد، می‌توان از مابه التفاوت آن مالیات دریافت کرد، افزود: نباید با برخی تصمیمات،  سپرده‌ها را از بانک‌ها فراری داد زیرا به نفع اقتصاد کشور نیست و این سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی می‌روند.

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کمیسیون اقتصادی اقتصاد درآمد مالیات مالیات پورابراهیمی سپرده های بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال وارد بوشهر شد

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله غلامپور ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) از شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی در هوابرد شیراز، متولد روستای خواجه گیر شهرستان دیلم است که در اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر با بیان اینکه پیکر مطهر این شهید والامقام در سال ۱۳۸۸ تفحص و به عنوان شهید جاویدالاثر و گمنام در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد گفت: در جریان شناسایی شهدا در آذر ماه سال ۱۴۰۰ شهید تعیین هویت شد و خانواده این شهید به دلیل همجواری با مزار شهید محسن حُجَجی رضایت خود را مبنی بر باقی ماندن مزار در نجف آباد اعلام کردند.

وی ادامه داد: اکنون خانواده شهید مرتضی غلامی دشتی نظری تصمیم گرفتند پیکر این شهید در زادگاهش در گناوه و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شود.

غلامپور گفت: روز شنبه همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای گناوه به خاک سپرده می‌شود.

کد خبر 6095158

دیگر خبرها

  • پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال وارد بوشهر شد
  • پدر شهید جعفر بابازاده آسمانی شد
  • خیابان های بوکان به پارکبانان سپرده می شوند
  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • بازنشستگان بخوانند/ واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان در راه است؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد