نقد و بررسی سریال پناهآخر|از دوشادوشی با ستایش تا بیپولی برای ساخت قسمتهای بیشتر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۳۱۴۵
در جلسه نقد و بررسی سریال "پناهآخر" ضمن اشاره به تزریق پولهای عجیب و غریب به شبکه نمایش خانگی از کمبود بودجه صدا و سیما برای ساخت سریال انتقاد شد. ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سریال "پناه آخر" با حضور غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما، بهرنگ ملکمحمدی مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم، داود شاه بابایی تهیهکننده، داریوش یاری کارگردان، صادق خوشحال نویسنده، محمود یارمحمدلو تدوینگر و امین زندگانی، حدیث میر امینی و عباس غزالی بهعنوان بازیگران این سریال در ادارهکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داریوش یاری کارگردان این سریال درباره این مجموعه تلویزیونی گفت: سریال «پناه آخر» ساخته شد تا پاسخی باشد برای جهان گمشده! کُلُّ یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا، معنا و صدای کامل و جامعی است که لازم بود یکبار دیگر در قالب تلویزیون به تصویر کشیده شود.
وی افزود: وقتی صحبت از عاشورا میشود، تابلوی نقاشی به ذهنمان میآید که 33 هزار نفر یک طرف و 72 نفر هم در طرف دیگر ایستادهاند؛ به نظرم عاشورا رویارویی صفتها است؛ رویارویی 33 هزار صفت کینه و دشمنی در برابر 72 صفت برابری و برادری و آزادی.
کارگردان سریال «هاتف» اظهار کرد: ما همیشه در دوراهی قرار داریم؛ بر اساس همین دوراهی هم شخصیتهای مرتضی، نرگس، امیرعلی و... در سریال شکل گرفت؛ آنها مدام در حال تصمیمگیری بودند که طی آن هر لحظه عاشورایی جدید برایشان اتفاق میافتاد؛ در دل این تصمیمها موضوع حکمت و اخلاق، احترام به بزرگترها، ارزشهای معنوی و... مطرح شد.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از سکانسها شعارگونه بود، گفت: شعاری بودن را قبول ندارم، زیرا دیالوگها بر مبنای تصمیمگیری نگارش شده بود همانطور که امامحسین (ع) از مکه تا کربلا در طول 28 منزل به یارانش میگوید تصمیم بگیرید ما هم در جستجوی معنایی به نام تصمیمگیری بودیم.
یاری افزود: در بازگشت شخصیت بهروز با 2 کولهپشتی زرد، به دنبال نشاندادن بازگشت حر ابن یزید ریاحی بودیم؛ البته قبول دارم که تعدادی از دیالوگهای فاطمه، شعاری بود؛ اما بازیگر این نقش یعنی خانم "افسر اسدی" بهترین گزینه برای بیان این جملات شعاری بود. زیرا در آثار گذشته خودش شخصیت این چنینی نداشت؛ بنابراین پذیرش این جملات از زبان این بازیگر برای بیننده آسانتر بود.
صادق خوشحال نویسنده اثر اظهار کرد: بازخوردهای بسیار خوبی را از مخاطب گرفتیم؛ آنها با دقت قصه را دنبال کرده بودند و به مفاهیم ارزشمند قصه احترام میگذاشتند؛ شخصیت نگار برای مخاطب الگو بود. شخصیتی که با تمام سختیها سعی میکند از چهارچوبی که پدرش برای او معین کرده خارج نشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا جمعآوری مدارک علیه داماد خانواده و ارائه آنها به دادگاه این نقش را در نزد مخاطب منفور نکرد، گفت: نه اینطور نیست، ما قصه مینویسیم؛ شاید بعضاً اتفاقهای آن در حقیقت وجود نداشته باشد، زیرا ما دنبال آرمانها و مسائلیم که دوست داریم اتفاق بیفتد نه اینکه صرفاً وجود داشته باشد.
در ادامه امین زندگانی بازیگر نقش بهروز درباره همکاری خود با مجموعه "پناه آخر" گفت: ساخت کار آنتندار سخت است! اگر تهیهکننده و عوامل ندانند که دنبال چه چیزیاند، کار پیش نمیرود؛ در ایامیکه ساخت سریال از زمان برآورد اولیه هم بیشتر طول میکشد، "پناه آخر" در کمتر از زمان مقرر با کیفیت بسیار خوب تولید شد.
وی افزود: با اینکه سریال 10 قسمتی بود و در طول پخش رقیب قدری به نام "ستایش" داشتیم، مخاطب با آن همراه شد و خوشبختانه اگر برنده رقابت هم نشده باشیم، دوشادوش آن پیش رفتیم.
بازیگر سریال "مختارنامه" گفت: یکی از اتفاقهای خوب دیگر بازپخش سریال در 2 نوبت بود؛ این اتفاق کمک میکند تا بیننده سریال خود را پیدا و دنبال کند، اگر تلویزیون تکرارها را بیشتر کند بهتر هم میشود.
وی خاطرنشان کرد: جای دیگر عوامل و بازیگران در این نشست خالی است، از همکاری با مجموعه قوی "پناه آخر" خوشحالم؛ امیدوارم این مجموعه کمفروشیهایی که امروزه خیلی به چشم میخورد را تا حدودی جبران کرده باشد.
در ادامه حدیث میر امینی بازیگر نقش نگار هم گفت: از تماسهای امروز متوجه شدم که مردم چقدر آثار را با دقت تماشا میکنند و این مسئولیت ما را سختتر میکند؛ سریال "پناه آخر" ساخته شد و مردم حتی به پوشش بازیگران در سریال هم دقت میکردند؛ خواهش من این است که از این به بعد کارها را با جزئیات و انرژی بیشتری تولید کنیم.
همچنین عباس غزالی بازیگر نقش امیرعلی گفت: برای من حضور در مجموعهای که مخاطب دوست دارد، افتخار است؛ امروز از پرند و سرپلذهاب با ما تماس گرفتند و خوشحالم از اینکه مردم با وجود مشکلات فراوان در شهرشان تلویزیون و هنرمندانشان را دوست دارند؛ در مقابل این محبتها وظیفه ما این است که کارمان را درست انجام بدهیم.
وی افزود: با اینکه کار مناسبتی بود و ارزشمند، اما همیشه خطری در این کارها وجود دارد و آن این است که شعارگونه باشد؛ خوشبختانه فیلمنامه "پناه آخر" طوری بود که از همان قسمت اول اتفاقها میافتاد و لازم نبود که چند قسمت بگذرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.
ماجرای بازگشت بازیگر "قلادههای طلا" به تلویزیون/ پگاه: همیشه مراقب خودم و کارنامه بازیگریام هستم!اولین حضور ملاقلیپور در تلویزیون با "کتونی زرنگی"داریوش ارجمند: من در خواب نقش حضرت ابوالفضل(ع) را بازی کردم/ مشکل تلویزیون، فیلمنامه استبازیگر سریال "مادرانه" بیان کرد: امروز که به برکت فضای مجازی ارتباط هنرمند با ببیننده نزدیک است، تعدادی از مخاطبان در صفحه من مینوشتند که ما پایان سریال را از الان حدس میزنیم؛ خوشبختانه سریال پایانی داشت که دور از کلیشه بود و حدسهای اولیه را باطل کرد که این تأثیر هوشمندی کارگردان، نویسنده و تهیهکننده است.
در ادامه بهرنگ ملکمحمدی مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم گفت: در ابتدا که میخواستیم این سریال را تولید کنیم، قصد داشتیم تقدیم شهدا شود؛ امروز این سؤالها از من هم پرسیده شد که چرا تعداد قسمتهای سریال بیشتر نبود؟ باید بگویم که مشکلات بودجهای واقعا سازمان را اذیت میکند.
وی افزود: امروز پولهای عجیب و غریبی در نمایش خانگی جابهجا میشود؛ حتی بعضاً دیدهایم که برخی از فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی را نمیشود در کنار خانواده تماشا کرد؛ ما میخواستیم اثری تولید کنیم تا بگوییم میشود کاری تولید کرد که خانوادگی باشد و مردم دوستش داشته باشند.
ملکمحمدی بیان کرد: تلویزیون همیشه تلویزیون است و مخاطبانش را دارد؛ برخلاف دوستانی که از حضور در کارهای مناسبتی احساس شرم دارند، بازیگران و عوامل این مجموعه با افتخار حاضر شدند؛ بازخوردها هم همواره نشان داده که مردم کار مناسبتی را دوست دارند و باید آثار مناسبتی بیشتری تولید شود.
در پایان داریوش یاری در پاسخ به اینکه چرا شخصیت حاجمرتضی، تا این حد در سریال مثبت بود؛ گفت: حاج مرتضی نماینده سلسله جوانمردان ایرانی است که وظیفه اصلی آنها انتقال حکمت و اخلاق به جامعه است. در سلسله جوانمردان باید ستارالعیوب و صبور باشی.
وی افزود: جوانمرد باید سکوت کند تا حقیقت مشخص شود؛ آقای امکانیان بهگونهای بازی کردند که آینده نسل جوان امروزی به درک این جوانمردان بستگی دارد.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کارگردانان سینما و تلویزیون ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون سینمای ایران شبکه نمایش خانگی شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه یکمنبع: تسنیم
کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون سینمای ایران شبکه نمایش خانگی شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه یک بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون سینمای ایران شبکه نمایش خانگی شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۳۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدئو) چهره باورنکردنی همسر نقی سریال پایتخت ۲۱ سال پیش در تلویزیون
سکانسی از حضور ریما رامین فر در یک سریال تلویزیونی که ۲۱ سال پیش روی آنتن تلویزیون رفته است مورد توجه قرار گرفت. او بعدها با نقش هما که در مجموعه سریالی پایتخت به عهده داشت، محبوبیت بسیاری پیدا کرد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمنبع: همشهری
tags # سریال پایتخت سایر اخبار آیا قدرتهای فوقبشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت میرسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟