Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شب میرداماد، عصر یکشنبه ۱۲ آبان با حضور چهره‌های برجسته اندیشه و فلسفه اسلامی نظیر مهدی محقق، منوچهر صدوقی سها در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

منوچهر صدوقی سها در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: من سالیان سال است که ذهنم متوجه معنایی است که شاید کمتر محل عنایت باشد و آن هم بحث از اصالت، تحقق و استمرار فلسفه اسلامی است همان حرف هایی که امروز به درستی یا نادرستی به فلسفه اطلاق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی گفت: عده ای از متفکران در طول تاریخ فلسفه ما هستند که به تعبیر اصطلاحی بنده حکمای موسس هستند، البته مراد از تأسیس هم مطلقاً این نیست که دستگاه فلسفی مستقلی در عرض دستگاه های موجود تأسیس کرده باشند، مراد ما این است که بوده اند متفکران دردمندی که خواستند خودشان را از محدوده تقلید بیرون بکشند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر علوم را به دو دسته علوم عقلی و نقلی تقسیم می‌کنیم. در رأس علوم نقلی به یک معنا فقه و در رأس علوم عقلی فلسفه قرار دارد، اما داستان برعکس است، در فقه همه اهل تفقه و تفکر و اهل فلسفه در حال قال ارسطو و قال افلاطون، این در حالی است که فیلسوف باید تفلسف کند.

صدوقی سها در بخش دیگری از مباحث خود گفت: از زمانی که تاریخ فلسفه به مفهوم جدیدش آغاز می شود، وقتی می خواهند صحبت از فلسفه اسلامی کنند، می گویند همان فلسفه یونانی است، منتهی فرقش در این است که از راست نوشته می‌شود! این فلسفه معروف به اسلامی به قول آنها با ابن رشد تمام می شود و به تعبیری با تشییع جنازه ابن رشد، فلسفه اسلامی نیز جنازه اش تشییع شد، اما هرگز نمی گویند چرا این چنین مسأله ای را مطرح می کنند، چون ابن رشد صرفاً فیلسوف عقلانی است. او اصلاً در منظومه فلسفی، فیلسوف اسلامی نیست  و صرفاً عقلی محض است.

صدوقی سها گفت: اما واقعیت در طول تاریخ برعکس است، ما می دانیم که فلسفه یونانی به حوزه اسلامی وارد شد، آیا حوزه اسلامی جنگل و کوه بود؟ حوزه اسلامی حوزه ای بود که دارای قرآن کریم با آن همه تعقل بود و بسیار با فلسفه یونانی تفاوت داشت، بنابراین فلسفه یونانی وارد حوزه ای شد که اساس آن تفکر بود.

وی ادامه داد: از آغاز ورود فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی، متفکران دردمند شروع به مقابله کردند، بسیاری از متونِ رد بر فلسفه یونانی نوشته شد. در نتیجه این دستگاه ها شاید وجه مشترکی دارند و این معنا را ارائه می کند که فلسفه ها از یونان آمد، اما اینجا نیز متفکرانی بودند که درس خواندند و استاد و شاگردی وجود داشت. در نتیجه چیزی به اسم فلسفه اسلامی پیدا شد که نه یونانی محض است و نه اسلامی محض و این ظلم است که به آن فلسفه یونانی بر مبنای محض بگویند.

این محقق تصریح کرد: بنابراین می توانیم بگوییم عبارت فلسفه اسلامی که امروز می گوییم دو ما به ازا می تواند داشته باشد شامل فلسفه اسلامی بامعناالاعم و فلسفه اسلامی بامعناالاخص و البته دستگاه سومی نیز هست که متأثر هم از یونان و هم از اسلام است.

وی با بیان اینکه منظومه جهان شناختی در متن اسلام وجود دارد، گفت: این مسأله نه ارتباط به یونان دارد و نه به اسلام بامعناالاعم. حال اگر از آن به فلسفه اسلامی بامعنا الاخص تعبیر کنیم، این خواهد بود که در قرآن کریم و احادیث مطالبی هست که بر مبنای آنها و در کنار یونان و غیر یونان می توانیم دستگاه فلسفی استخراج کنیم.

صدوقی سها با اشاره به فلسفه اسلامی با معنا الاخص گفت: ما می دانیم که تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر بخواهیم بگوییم فلسفه اسلامی بامعناالاعم یعنی چیزی که اکنون در دست داریم با آن فلسفه اسلامی بامعنا الاخص چه فرقی دارد، نهایتاً باید سراغ اجزاء علوم برویم. اصلاً همین فلسفه اسلامی بامعناالاعم که می گوییم نه اسلامی محض است و نه یونانی محض، چه تفاوتی با یونانیات دارد؟ از سوی دیگر اسلامیت این فلسفه به چیست؟ آیا صرفاً به این معنا است که در حوزه اسلامی پیدا شده است؟ 

صدوقی سها با بیان اینکه موضوع فلسفه در تمام عالم و تاریخ وجود است، اظهارکرد: نتیجه اینکه اسلامیت و عدم اسلامیت فلسفه ربطی به موضوع نمی تواند داشته باشد و در باب مسایل تفاوت دارد، در این میان مبادی می ماند و من این گونه یافته ام که اسلامیت فلسفه اسلامی به مبادی آن است. مبدأ فلسفه رسمی عقل است. من در قرآن شاید نزدیک به بیست مبدأ برای دریافت حقایق بر خوردم.

وی گفت: مستشرقین وقتی حرف های جدید ما را می شنوند و می بینند که ما مدعی یک فلسفه در عرض فلسفه آنها هستیم و حتی گاهی مستقل چون مبتنی بر مبادی دینی است، یک داستان مفصلی ایجاد می کنند بر این مبنا که مگر می‌شود فلسفه که کاری عقلی و انسانی است بر دین مبتنی باشد؟ دین، قدسی و آسمانی و فلسفه بشری است. فلسفه اگر مستند به دین شود قداست می یابد و این کلام و دین است و دیگر فلسفه به آن اطلاق نمی شود، در نتیجه فلسفه اسلامی محقق نمی شود، چون فلسفه دینی قابل ثبوت نیست.

این محقق افزود: من به عنوان طلبه فلسفه دو مطلب را می گویم؛ نخست آنکه فلسفه اصلی که می گویند مبتنی بر عقل است، نهایتاً منتهی به ناعقلی است. فلسفه دین مبتنی بر دین است، اما خود دینیات عقلانی هستند. خود مطالبی که فیلسوف دینی بر آن تکیه دارد عقلانی هستند. پس اگر ما می گوییم فلسفه دینی و نمونه برترش را فلسفه خودمان معرفی می کنیم، این اشتباه پیش نیاید که مطلقاً جنبه قداست در اینجا مطرح نیست. ما نمی گوییم که این فلسفه مبتنی بر مبادی اسلام، خود اسلام است، بلکه می گوییم فلسفه اسلامی تفکر یک متفکر دینی مبتنی بر مبادی دینی است و آن مبادی هم  علاوه بر اینکه خلاف عقل نیست به منزله بدیهیات است.

کد خبر 4762810

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه اسلامی میرداماد کنفرانس بین المللی نشست علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آیت الله جوادی آملی علوم انسانی قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی رحلت پیامبر اکرم ص سیدجعفر مرتضی عاملی نقد کتاب اربعین حسینی امام حسین ع خانه اندیشمندان علوم انسانی مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۳۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز

ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.

در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.

وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.

این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزل‌های حافظ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت‌ها می‌شوند، آن اقلیت‌ها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جمله‌های عرفانی است که قابل انکار است. نیست.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیسته‌اند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان‌بینی حافظ دو روش‌شناسی وجود دارد که از زیبایی‌های طبیعی و شنیداری شروع می‌شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می‌رسد.

مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس در سال گذشته
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است