Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به صحبت‌های یک فعال دانشجویی در خصوص نمایشگاه دستاورد‌های فناوری هسته‌ای در کرمان واکنش نشان داد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به صحبت‌های یک فعال دانشجویی در خصوص نمایشگاه دستاورد‌های فناوری هسته‌ای در کرمان واکنش نشان داد.    یاسین عربی، معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان در یادداشتی به خیانت‌هایی که به اسم توافق برجام به فناوری هسته‌ای کشور شد، اشاره کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  دراین نامه آمده است:
پیش از هر سخن از بازدید شما و بقیه همراهان از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران در دانشگاه کرمان تشکر می‌نماییم. هر چند که در فضای کوچک نمایشگاه و زمان کوتاه بازدید نمی‌توان همه دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی را ارائه داد، اما به هر جهت فرصت مغتنمی است که قشر مهمی از عموم جامعه از نمونه دستاورد‌های سازمان آگاه می‌شوند. در هر صورت بازدید شما از نمایشگاه نشانگر علاقمندی و احساس وظیفه در برابر پیشرفت‌های کشور در این حوزه می باشد.
پس از بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای در دانشگاه شهید باهنر کرمان، سخنانی از طرف شما انتشار یافته است که حاکی از عدم رضایت در برابر پاسخ به برخی سوالاتتان است. هرچند همکاران سازمان که در نمایشگاه حضور دارند از کارشناسان صاحب نظر سازمان در حوزة کاری خودشان هستند و تا آنجا که مقدور باشد به سوالات پاسخ می¬دهند؛ و در صورتیکه سوالات از بحث کاملاً فنی خارج شود و با سیاست‌ها و برنامه‌های کشورمان در آن زمینه‌ها مربوط باشد، از سوی مسئولان بالاتر و مسلط به ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی به صورت مکتوب و یا شفاهی پاسخ داده می‌شوند. با این وجود به نظر می¬رسد که شما از پاسخ‌هایی که در این بازدید گرفته اید، رضایت نداشتید.
یک نکته را یادآوری می‌کنم که همکاران سازمان با در نظر داشتن مصالح نظام و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، عمدتاً افرادی دلسوز و خبره به علوم و فناوری هسته‌ای هستند و حداکثر منافع عمومی جامعة اسلامیمان را در مسایل مختلف در نظر دارند. این مسئله را می‌توانید در خلال سخنان مسئولان عالی سازمان ملاحظه فرمایید.
سعی بر آن است که این سطور خارج از هرگونه مسایل سیاسی و فقط بر مبنای واقعیات علمی مسطور گردد.
شما از برجام به تندی یاد کرده اید و آن را مانعی در راه صنعت هسته‌ای برشمرده اید. البته برخی در کشور عقیدة شما را دارند و برخی با شما هم عقیده نیستند. اگر منصفانه نگاه کنیم از جهتی برجام توافقی مثل دیگر توافق‌های بین المللی است. اما این توافق برد برد طراحی شده است و علیرغم اینکه در آن محدودیت‌هایی برای کشور پیش بینی شده است، گشایش‌های زیادی هم برای کشور و بویژه صنعت هسته ای داشته است.   همانطور که بار‌ها در سخنان جناب آقای دکتر صالحی، معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان و جناب آقای کمالوندی، معاون محترم امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان اعلام شده است، با برجام ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم، اما در واقع فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور علاوه بر اینکه کند نشد، در برخی قسمت‌ها از سرعت بیشتری برخوردار شد. شما می‌توانید جریان زنده فعالیت‌ها را در اکتشاف و استخراج، تولید سوخت هسته‌ای از اورانیوم بومی، تحقیقات و توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله ماشین‌های پیشرفته سانتریفیوژ، تولید تجهیزات نیروگاه‌های اتمی، موفقیت‌ها و دستاورد‌های جدید که هر ساله در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای ازدیاد آن‌ها را شاهد بوده اید، توسعه فعالیت‌های راهبردی نظیر ایزوتوپ اکسیژن ۱۸، ایجاد آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقات علمی در فردو، ارقام جدید محصولات کشاورزی و تولید رادیوایزوتوپ‌ها و رادیودارو‌ها و بسیاری دیگر ملاحظه کنید.‌
نمی‌خواهیم در این مقوله به جزئیات بپردازیم، اما خواهش داریم نسخة ترجمة رسمی برجام را در سایت وزارت خارجه مطالعه بفرمایید تا اگر سوالات اساسی در مورد آن دارید و علاقمند باشید، در نشستی حضوری به آن‌ها بپردازیم. در همین راستا و به منظور آشنایی بیشتر، شما و همکاران را به بازدید از بخش‌هایی دیگر از فعالیت‌ها و دستاورد‌های مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران در تهران دعوت می کنیم.
از رشته تحصیلی شما و میزان اطلاعتتان از چرخة سوخت هسته‌ای اطلاعی نداریم، اما جهت آگاهی توضیحاتی ارائه می‌شود.
روشی که در ایران برای چرخة سوخت هسته‌ای از قبل از انقلاب انتخاب شده و همچنان ادامه دارد، روش Once through است. در این روش بدلیل گرانقیمت بودن و آلودگی‌های زیاد زیست محیطی از پلوتونیوم باز فرآوری شده در سوخت جدید استفاده نمی‌کنند. جالب است بدانید آمریکا هم از همین روش استفاده می‌کند. برخی کشور‌ها مثل فرانسه از سوخت‌های ترکیبی دارای پلوتونیوم استفاده می¬کنند که طی آن هزینه گزافی برای بازفرآوری سوخت می‌پردازند.
آنچه حائز اهمیت است اینکه انتخاب یک روش به سیاست‌های عمومی کشور برمی گردد و اکثر کشور‌های جهان روش Once through را انتخاب کرده اند.
لازم به ذکر است عدم استفاده از پلوتونیوم ارتباطی به برجام ندارد. ایران از قبل از انقلاب عضو پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به NPT بوده است که در این پیمان ملاحظات سختگیرانه‌ای برای برخی مواد هسته¬ای شامل اورانیوم با غنای بالا و پلوتونیوم وجود دارد. وقتی صحبت از پلوتونیوم و کاربرد‌های آن می‌کنید یک نکتة مهم را باید مد نظر داشته باشید و آن این که در مورد کدام ایزوتوپ پلوتونیوم صحبت می‌کنید.
از رادیوایزوتوپ‌های مختلفی در باطری‌های هسته ای استفاده می‌شود و از جملة مهمترین آن‌ها پلوتونیوم ۲۳۸ و استرانسیوم ۹۰ هستند. این ایزوتوپ پلوتونیوم با ایزوتوپ پلوتونیوم ۲۳۹ (که در راکتور باز طراحی اراک کمتر تولید خواهد شد) فرق دارد و اساساً از سوخت هسته‌ای بدست نمی‌آید. قبلاً دو کشور روسیه و امریکا تولید کننده عمده پلوتونیوم ۲۳۸ برای کاربرد‌های باطری بودند که پس از تعطیلی راکتور‌های سایت هسته‌ای ساوانا در امریکا تولید آن متوقف گشت و امریکا برای رفع نیاز خود این ماده را از روسیه خریداری می‌کرد. البته برنامه‌هایی برای تولید مجدد این رادیو ایزوتوپ در آمریکا وجود دارد. در روسیه بیشتر از Sr-۹۰ برای باطری‌های هسته¬ای منظور نظر استفاده می‌شود.
پلوتونیوم ۲۳۸ موجود در سوخت‌های مصرفی بدلیل مشکلات فراوان جدا سازی از سایر ایزوتوپ‌های پلوتونیوم موجود در سوخت، معمولاً جداسازی نمی‌شود. برای تولید پلوتونیوم ۲۳۸ از بمباران نوترونی نپتونیوم ۲۳۷ در راکتو‌های تحقیقاتی (مانند راکتور تحقیقاتی تهران) استفاده می‌شود.
اطلاعات کامل‌تر را می‌توانید از سایت ناسا در این مورد بدست آورید.
NASA: radioisotope power systems http://rps.nasa.gov
گفته اید: " الان که راکتور آب سنگین اراک جوری باز طراحی شده است که پلوتونیوم در فرآیند آن تولید نشود، چطور می‌خواهیم باطری RITEG تولید کنیم". فکر می‌کنم منظورتان از RITEG همان
RTG: radioisotope thermoelectric generators است. این باطری‌ها از خاصیت ترموالکتریک و رادیوایزوتوپ‌ها برای تولید منابع نسبتاً قدرتمند در حد چند صد وات استفاده می‌کنند که فناوری بسیار پیچیده¬ای دارند. اما در صورت نیاز کشور می‌توان به سمت تولید آن‌ها با استفاده از پلوتونیوم ۲۳۸ و یا استرانسیوم ۹۰ قدم برداشت. (مطالعات زیادی در این زمینه در سازمان صورت گرفته است که همة آن‌ها را نمی‌توان بیان کرد).
در مورد فردو هم برخلاف تصور شما تعطیلی اتفاق نیافتاده است. البته برجام شرائط جدیدی را در فردو ایجاد کرده است، اما زمینه‌های کاری در فردو ادامه دارند و در صورت لزوم می‌تواند در مدتی کوتاه به شرایط قبل از برجام و بهتر از آن بازگردد.
در مورد تولید رادیودارو‌ها بعلت پذیرش محدودیت غنی سازی ۲۰ درصد مشکلی وجود ندارد. چون اورانیوم ۲۰ درصد و سوخت راکتور تهران به قدر کافی تولید شده و در صورت لزوم دسترسی به آن وجود دارد. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که بعلت خروج آمریکا از برجام و تحریم شرکت پارس ایزوتوپ پیش آمده است.
در خاتمه ضمن تشکر مجدد از توجه شما و سایر عزیزان یادآور می‌گردد که با توجه به شرائط خطیر کشور برخی مسایل هسته¬ای را نمی‌توان بصورت عمومی بیان کرد و ملاحظات عمومی شما را کارشناسان دلسوز سازمان نیز در نظر دارند. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان انرژی اتمی فناوری هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد

رئیس دولت سیزدهم گفت: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

آنگونه که مهر روایت کرده، وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور است، افزود: برای فعالیت اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل در تولید هستیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است، تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف صرفاً دیدن یک محصول نیست، بلکه در کنار آن مذاکره و تحکیم قراردادها است، لذا از دست اندرکاران این نمایشگاه می‌خواهم در مذاکرات و پیگیری‌ها مجدانه کار را دنبال کنند.

وی گفت: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد. امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند کشور ما به فناوری‌های نوین دسترسی پیدا نکند، اما به لطف خداوند و به برکت تلاش نیروهای ما این دانش در کشور ما بومی شده است. تصور نشود اگر دو دانشمند و متخصصان را تحت فشار قرار دهند، می‌توانند ما را از دسترسی به دانش بازدارند.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: آنجا که بیشترین فشار دشمن وجود دارد، ما بیشترین موفقیت‌ها را داشتیم؛ برای مثال، در صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین فشار دشمن را داشتیم، در حالی که بیشتر پیشرفت‌ها در همین صنایع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم و دولت‌های مستقل را از پیشرفت بازبدارد، تصریح کرد: دنیا بداند علی رغم خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد، لذا جوانان می‌توانند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای ملت خود و کشورهای منطقه و جهان مؤثر باشند.

وی گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند یک کشور را قدرتمند کند، قدرت تولید، اقتصاد و توانایی برای صادرات است، لذا به تولید کنندگان تاکید می‌کنم امروز در جایگاه تولید قدرت هستید. خط ترانزیتی ایران بسیار به صرفه و مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل و نقل باشد.

رئیسی با بیان اینکه باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود. امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز بشر را رفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متأسفانه جریان تحریم‌ها نمادهای ظلم به دولت‌ها و ملت‌ها است، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌ها است، اظهار داشت: تحریم نوعی جنگ است اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‌تواند به آن دست یابد، محروم کند.

رئیسی گفت: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم