Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، با شروع روند فروش سهام شرکت «آرامکو» در بورس و ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره ارزش این سهام، یک رسانه غربی به توضیح دلایل عصبانیت شدید سعودی‌ها درباره حمله شهریورماه به تاسیسات نفتی این کشور پرداخته و از ضرر ۵۰۰ میلیارد پوندی این حمله خبر داده است.

پایگاه خبری «اکسپرس» درباره آغاز روند عرضه شرکت آرامکو ضمن تکرار ادعای دست داشتن ایران در حمله ۲۳ شهریور ماه یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «خشم عربستان سعودی: چطور ایران روی دست ولی‌عهد در ارائه سهام این شرکت نفتی به بازار بورس، ۵۰۰ میلیارد پوند هزینه گذاشت؟»

در گزارش این رسانه انگلیسی با اشاره به حمله به پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» آرامکو آمده است: «عربستان سعودی دارد بزرگترین دارایی این کشور یعنی آرامکو را در بازار بورس قرار می‌‌دهد تا برای تغییر اقتصادش سرمایه‌ جذب کند، اما ارزش این شرکت از زمان حمله ایران به دو پالایشگاه آرامکو  کاهش یافته است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادعای اکسپرس در حالی مطرح شده که مقام‌های یمنی بارها اعلام کرده‌اند که عملیات ۲۳ شهریورماه توسط یگان پهپادی یمن و در پاسخ به حملات متجاوزان سعودی انجام شده است.

این رسانه انگلیسی در ادامه گزارش می‌نویسد: «محمد بن سلمان ولی‌عهد [عربستان سعودی] به دنبال فروش بزرگترین دارایی پادشاهی به ارزش حدود ۱.۱ تریلیون پوند خواهد بود. این رقم در قیاس با تخمینی که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ زده شد، افت شدیدی را نشان می‌دهد. پیش از این، ارزش آرامکو بیش از ۱.۵ تریلیون پوند تخمین زده شده بود».

اکسپرس باز هم مدعی شد: «به نظر می‌رسد که حمله ایران به تاسیسات نفتی سعودی یک آسیب جدی بر اقتصاد ریاض برجای گذاشته است».

بنا بر گزارش این رسانه، حملات به ۲۳ شهریورماه به تاسیسات نفتی ارامکو سبب شد که «فورا نیمی از فروش نفت سعودی متوقف شود و همچنین سبب افزایش شدید اما مقطعی بهای نفت در بازارهای جهانی شد».

در ادامه این گزارش با اشاره به ادعاهای اخیر مقام‌های سعودی از قبیل «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی درباره دست داشتن ایران در این حمله می‌نویسد: «عصبانیت ریاض شاید به خاطر تاثیر شدید (حمله به آرامکو) روی طرح‌های اقتصادی‌شان در آینده باشد».

اکسپرس سپس ادعا کرد: «ایران شاید حفره بزرگی در جاه‌طلبی‌های اقتصادی عربستان سعودی ایجاد کرده باشد اما غلبه مالی آرامکو بدان معناست که عرضه سهام آن هنوز هم می‌تواند تبدلی به بزرگترین عرضه سهام در تاریخ شود».

انتشار گزارش این رسانه انگلیسی درباره عرضه سهام آرامکو در شرایطی صورت گرفته که پیشتر کارشناسان بانکی با جدی شدن طرح عرضه اولیه سهام آرامکو  ارقام متفاوتی را نسبت به ارزش واقعی این شرکت اعلام کرده‌اند که با یکدیگر اختلاف جدی دارند.

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از چالش بزرگی است که ولیعهد عربستان سعودی در رسیدن به اهداف خود در تامین منابع مالی از محل فروش سهام آرامکو با آن روبرو است. چراکه در حالی بن سلمان ارزش آرامکو را ۲ هزار میلیارد دلار اعلام کرده که بسیاری از بانک‌ها ارزش این شرکت را حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زدند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۴۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد

بازدید ایلان ماسک از چین ظاهرا نتایج فوری به همراه داشته است. طبق توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، تسلا از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان استفاده خواهد کرد.
 
به گزارش یورونیوز؛ ایلان ماسک در آخر هفته سفری از پیش اعلام نشده به چین داشت. این میلیاردر آمریکایی تصویری از دیدار خود با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین را در شبکه ایکس یا همان توییتر منتشر کرد. 
 
به گفته منابع خبری بلومبرگ، بایدو که بر جستجوی اینترنتی در چین تسلط دارد، با ارائه نقشه و مسیریابی به تسلا کمک می‌کند تا فناوری کمک‌راننده خود را که «رانندگی کاملاً خودکار» یا همان FSD می‌نامد، راه‌اندازی کند. خدمات نقشه که برای فناوری‌های کمک‌راننده حیاتی است به شدت توسط دولت چین کنترل می‌شود.
 
البته FSD قابلیت رانندگی خودکار را ارائه نمی‌دهد و همچنان به راننده‌ای نیاز دارد که دستش روی فرمان و در هر لحظه آماده کنترل خودرو باشد. با این حال، راه‌اندازی این فناوری در چین می‌تواند به تسلا در رقابت شدید برای سهم بازار در این کشور کمک کند و درآمد بیشتری را برایش به ارمغان بیاورد. این فناوری ماهانه ۹۹ دلار هزینه دارد و در بسیاری از کشورها هم در دسترس نیست. 
 
ماسک معمولا روابط خوبی با رهبران خودکامه و دست راستی در دنیا دارد و برعکس چندان با سیاستمداران کشورهایی با نظام‌های دموکراتیک مناسبات خوبی ندارد. 
 
او با بولسونارو رئيس جمهوری پیشین برزیل، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان بسیار دوست است و حالا او تلاش دارد برای پیشبرد منافع اقتصادی‌اش روابط گرم و دوستانه‌ای هم با چین و رهبران این کشور داشته باشد. 
 
در حالی‌که ایالات متحده همواره از چین به دلیل سیاست‌هایش انتقاد می‌کند، ماسک در توییتر با انتشار تصویری از خود با نخست وزیر چین نوشته است که از دیدار با لی افتخار می‌کند. 
 
روابط ماسک با چین به دلیل منافع تجاری متعددش پیچیده است. شبکه «ایکس» توسط دولت چین که سانسوری سفت و سخت دارد، مسدود شده است. دولت چین همچنین در مورد برخوردهای نزدیک بین ایستگاه فضایی خود و ماهواره‌های پرتاب‌شده توسط شرکت «اسپیس‌ایکس» به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
 
با این حال، تسلا کارخانه‌ای در شانگهای دارد و مدل Y این شرکت، پرفروش‌ترین خودروی برقی یا هیبریدی شارژی در چین در مارس ۲۰۲۴ بوده است. دو مدل پرفروش‌تر متعلق به BYD، یک شرکت سازنده چینی است که با تسلا برای تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی جهان رقابت می‌کند.
 
بازدید و گزارش توافق با بایدو با هیجان سرمایه‌گذاران تسلا مواجه شد که بسیاری از آن‌ها برای توجیه موقعیت تسلا به عنوان باارزش‌ترین خودروساز جهان، روی قابلیت‌های بالقوه رانندگی خودکار حساب باز کرده‌اند. 
 
از اثرات مثبت این توافق برای تسلا می‌توان به افزایش ۶ درصدی سهام این شرکت در بازارهای نیویورک اشاره کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟